کد خبر: ۹۳۹۱

حکیم مهر - رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام اعلام کرد: اگر علوفه بدهند، به جای عرضه دام‌های لاغر، دام‌ها فربه می‌شوند و تولید گوشت با ظرفیت و دام موجود افزایش می‌یابد.

دکتر جواد وکیلی گیلانی اظهار کرد: اگر خوراک دام تامین باشد، گوسفند‌های لاغر که اکنون در وزن 20 کیلویی به بازار عرضه می‌شوند، با وزنی دو برابر فروخته می‌شوند و گوساله‌هایی که به دلیل نبود خوراک، در وزن 100 و 200 کیلوگرمی عرضه می‌شوند به وزن 500 کیلوگرم می‌رسد که این امر باعث افزایش تولید گوشت قرمز با دام موجود خواهد شد اما اکنون دام‌ها به دلیل نبود خوراک و گرانی علوفه در وزن کم و لاغر روانه‌ کشتار می‌شوند.

وی با گلایه از مشکل کمبود و گرانی خوراک دام گفت: دامداران باید علوفه را با بهره 33 درصدی بخرند درحالی که کشور‌های پیشرفته از جمله کانادا، آمریکا و استرالیا به هر هکتار زمین کشاورزی و هر راس دام یارانه می‌پردازند اما در کشور ما همه یارانه‌ها اعم از سم و کود تولید علوفه تا یارانه‌ محصول نهایی قطع شده است لذا هزینه‌های تمام شده برای تولید هم افزایش‌ می‌یابد.

به گفته وکیلی گیلانی براساس زیرساخت‌های موجود تا یک میلیون و 400 هزار تن گوشت قرمز می‌توان تولید کرد، اما سال گذشته به دلیل مشکلات تامین علوفه و نبود نقدینگی 970 هزار تن گوشت تولید شد.

رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام تصریح کرد: اگر علوفه با قیمت مناسب تامین شود، تا پایان سال هیچ نیازی به واردات گوشت نخواهیم داشت و به جای گوشت‌های منجمد درجه دو و سه وارداتی، گوشت درجه یک تازه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اگر مصرف سرانه‌ گوشت قرمز 15 کیلوگرم هم باشد، میزان تولید داخل جوابگو خواهد بود، فقط این امر نیازمند تنظیم بازار است درصورتی که مسئولان فقط تنظیم بازار را در گشودن درهای واردات می‌دانند.

رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام تصریح کرد: دامداران نمی‌توانند با مسوولان مربوطه خود که متولی تولید هستند، اعم از وزیر، معاون و حتی مدیرکل‌ها صحبت کرده و مسائل و مشکلاتشان را مطرح کنند.

این دامدار با گلایه از اینکه در اتاق مسوولان به روی تولید‌کننده بسته است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر هیچ یک از مسوولان در اتاق‌شان را به روی کشاورزان و دامداران باز نکرده‌اند و کشاورز و دامدار سال‌ها باید در نوبت بمانند تا برای عنوان و پیگیری کردن مشکلات روزشان با مسوولان ملاقات کنند.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه