کد خبر: ۹۴۱۲

حکیم مهر - تاکنون گزارشی از ابتلای دام‌های عشایری به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو دریافت نشده است.

مسئول امور عشایر استان تهران با اعلام این مطلب گفت: تاکنون 75 درصد از مصوبات جلسه شورای عشایری استان تهران اجرایی شده است و مابقی آن نیز ظرف یک هفته آینده به مرحله اجرا درمی‌آید.

سیروس نصیری افزود: وضعیت بهداشت، تأمین امنیت، طرح‌های مرتعداری و ایجاد مراکز فرهنگی از مواردی است که به‌عنوان نیازهای عشایری احساس می‌شد و مورد تصویب برای اجرایی شدن قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی از مواردی محسوب می‌شود که عشایر می‌توانند در زمینه جمع‌آوری، فرآوری و بسته‌بندی آن اقدامات قابل توجهی انجام دهند. در این راستا مطالعات مربوطه توسط منابع طبیعی اخذ شده است.

نصیری ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار خدمات دامپزشکی از قبیل واکسیناسیون دام در مناطق عشایری به‌صورت رایگان انجام شد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته حدود 60 درصد هزینه‌های واکسیناسیون توسط دولت و به‌صورت رایگان انجام می‌شد و مابقی آن از عشایر اخذ می‌شد. اما امسال در راستای حمایت از تولیدکنندگان، تمامی واکسن‌های تزریق‌شده به دام‌های عشایر به‌صورت رایگان انجام شد.

ورود گردشگران به مناطق ییلاقی عشایر

این مقام مسئول یادآور شد: در راستای اختلاط فرهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست و گردشگری، تعاملات شایسته‌ای انجام شده است تا زمینه ورود گردشگران به مناطق عشایری فراهم شود.

نصیری درباره ابتلای دام‌های عشایری به بیماری تب کریمه کنگو تأکید کرد: اگر مواردی از ابتلا وجود داشته باشد، باید توسط وزارت بهداشت و در موارد انسانی گزارش شود اما تاکنون گزارشی از آلودگی دام‌های عشایری منطقه ییلاقی لار نشده است.

وی اظهار داشت: حدود 25 درصد از مصوباتی که برای عشایر منطقه لار تصویب شده بود، هنوز اجرایی نشده که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی عملیاتی شود.

نصیری در پایان گفت: تعیین راهی جدید برای عبور و مرور عشایر که از منطقه کارگاهی سد لار دور باشد، از مواردی است که امیدواریم با تلاش مسئولان تا زمان برگشت عشایر از منطقه به سمت مناطق قشلاقی‌شان حل شود.

 

نظر شما
ادامه