کد خبر: ۹۴۴۲
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر - ایسنا نوشت : پژوهشهای جدید نشان داده که زنان آلوده به انگل گربه موسوم به Toxoplasma gondii بیشتر از زنان غیر آلوده به خودکشی مبادرت می‌ورزند.

انگل مزبور نوعی تک‌یاخته است که گربه‌ها را آلوده می‌کند اما می‌تواند در بدن هر موجود خونگرمی سکنی گزیند.

انسان‌ها از طریق تماس با مدفوع گربه، مصرف گوشت نپخته یا سبزی‌های نشسته می‌توانند به آن آلوده شوند.

به هنگام ورود به بدن، این انگل می‌تواند درون بافت‌های مغز و ماهیچه‌ موجود در پوشش‌های مقاوم در مقابل سیستم ایمنی جاگیری کند.

مطالعات مختلف آلوده شدن توسط این انگل را با مشکلات متعدد مغزی و سلامت روانی مانند اسکیزوفرنی، اختلالات عصبی و سرطان مغز مرتبط دانسته‌اند اما دانشمندان هنوز به طور قطع نمی‌دانند که آیا انگل در بروز این اختلالات نقش دارد یا صرفاً یک عارضه جانبی است.

تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه مریلند از ارتباط بین انگل گربه و خودکشی حکایت دارد.

آن‌ها هنوز در خصوص این موضوع که آیا این T. gondii است که فرد را به خودکشی وا می‌دارد یا خیر، اطلاع دقیقی ندارند. با این حال مشاهدات حاکی از آن است که زنان آلوده به آن 1.5 برابر بیش از زنان غیرآلوده دست به خودکشی می‌زنند.

انگل گربه در بدن میزبان بازی موش و گربه‌بازی را صورت می‌دهد. در آزمایشات انجام شده موش‌های آلوده به T. gondii ترسشان از بوی ادرار گربه را از دست دادند. این انگل در واقع مغز را به گونه‌یی تغییر می‌دهد که بوی مدفوع گربه برای موش‌ها جذاب شده، بنابراین آن‌ها به سوی این دشمن سوق داده می‌شوند. این عمل برای انگل که به منظور تولید مثل باید خود را به روده یک گربه برساند، خوشایند است. هنوز این موضوع که آیا تکنیک‌های کنترل مغز انگل بر انسان‌های آلوده تاثیر می‌گذارد یا خیر مشخص نیست.

دانشمندان دانشگاه مریلند پژوهش خود را بر روی 45 هزار و 788 زن دانمارکی که نوزادانشان بین سال‌های 1992 و 1995 دارای آنتی‌بادی T. gondii بودند، صورت دادند. نتیجه مثبت نشانه‌یی قاطع دال بر آلودگی مادر بود. نتایج نشان داد که نزدیک به یک چهارم این زنان در زمان زایمان به این انگل آلوده بودند.

دانشمندان در گام بعدی سوابق پزشکی زنان حاضر در نمونه موردی را بررسی کردند و دریافتند که تعداد نسبتاً کم (517 تن) مبادرت به خودکشی کرده بودند و 78 نفر از آن‌ها از شیوه‌های خشن مانند اسلحه، ابزار تیز یا پرش از ارتفاع برای انجام این عمل استفاده کرده بودند. 18 زن حاضر در خودکشی موفق عمل کردند که هشت تن از آن‌ها آلوده به انگل گربه بودند.

یک تحلیل آماری ارتباط بین تلاش به خودکشی با استفاده از روش‌های خشن و آلودگی به انگل مزبور را نشان داد. این بررسی‌ها حاکی از آن است که احتمال خودکشی خشونت‌آمیز زنان آلوده 1.8 برابر زنان غیرآلوده بودند.

این دانشمندان توانستند نشانه‌‌های بیماری‌های روانی را کنترل کنند و این بدین معناست که خودکشی این زنان به آلودگی و نه فقط به مشکلات روانی مرتبط است.

مطالعات بیشتری برای تعیین این موضوع که آیا انگل مزبور موجب خودکشی یا آسیب به خود می‌شود یا خیر، لازم است. در صورت پاسخ مثبت به این پرسش گام بعدی تعیین چگونگی صورت دادن این امر است.

یک توضیح می‌تواند این باشد که انگل بر مغز به گونه‌یی تاثیر می‌گذارد که موجب بروز بیماری روانی شود یا این که سیستم‌ایمنی را مجاب به حمله به مغز می‌کند.

یافتن رابطه به دانشمندان در غربالگری افراد در معرض بالای خطر خودکشی و همچنین ارائه راهکارهایی برای مداخله در این امر کمک می‌کند.

در حال حاضر یک سوم جمعیت جهان به انگل گربه (که فاقد نشانه‌های بیماری است) آلوده هستند. پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که آن‌ها جعبه‌های حاوی مدفوع گربه را عوض نکنند زیرا می‌توانند آلودگی را به جنین انتقال دهند.

 

خبر این تحقیق در حالی توسط خبرگزاری ایسنا ترجمه و منتشر شده که از دیدگاه اپیدمیولوژیک و روش شناسی پژوهش دچار خدشه است و ارزش تعمیم به جامعه زنان را ندارد.

در این تحقیق احتمال اثر یک عامل همراه در زنان باردار که اقدام به خودکشی کرده اند وجود دارد (confounding bias) و جامعه تحت پژوهش هم نماینده کل جامعه زنان و قابل تعمیم به همگان نیست.

از آنجایی که نمونه های این تحقیق از دانمارک انتخاب شده اند (با توجه به رتبه 35 این کشور از نظر خودکشی در میان 100 کشور نخست جهان از این نظر) دچار خدشه جدی در انتخاب نمونه هم هست.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نیما
|
-
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
0
0
با سلام

در همین رابطه مقاله مروری جالبی در مجله انگل شناسی ایران چاپ شده است که مروری است بر جدیدترین تحقیقات در مورد نقش توکسوپلاسموز نهفته در اتیولوژی بیماری های روحی و روانی، اسکیزوفرنی، افسردگی، اختلالات وسواسی، افزایش ریسک تصادفات رانندگی، میگرن، صرع، عقب افتادگی ذهنی و همچنین برخی از مکانیسم های توکسوپلاسما گوندی را در اتیولوژی این بیماری ها بیان می کند.

لینک مقال:

http://journals.tums.ac.ir/upload_files/pdf/_/20371.pdf

یا


http://journals.tums.ac.ir/abs.aspx?org_id=59&culture_var=en&journal_id=17&issue_id=2568&manuscript_id=20371&segment=en
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
0
0
..... بابا اصول اپیدمیولوژی و روش تحقیق، بابا epidemiology Beyond the basic
....... یک سری به این سایت بزنید http://kurc.tums.ac.ir/page-1231.htm
دانشجو دامپزشکی
|
-
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
0
1
من موندم ! یکی نیست بگه که احتمال ابتلا به توکسوپلسموز بر اثر تماس با گوشت خام بیشتر از گربه هست ؟ نه واقعا یکی نبود این حرف رو بزنه ؟ یعنی چقدر احتمال داره یک خانم باردار مدفوع گربه ی آلوده به انگل رو بخوره ؟؟؟؟؟ چقدر ؟؟ عدد دقیق بگید ! یا چقدر احتمال داره یک گربه ی ناز نازی تمیز و خونگی، که به جز غذای خوشمزه ی مامان پز، چیز دیگری نمی خوره ، این انگل رو داشته باشه و بیمار باشه ؟؟؟؟ بگن دیگه ! عدد و رقم دقیق بگن که ما بفهمیم این انگل از گربه در اصل منتقل میشه یا از جاهای دیگه و گوشت خام ! و دیگر هیچ !
ژاله ف
|
-
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
0
لطف کنید لینک اصلی این مطلب را هم بخوانید. خبرگزاری ایسنا اونو به سلیقه و خواست خودش ترجمه و نشر کرده.
دامپزشک
|
-
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
0
به هر حال باید این واقعیت را پذیرفت و به آن با چشمان باز و بدون تعصب کورکورانه توجه داشت که مدفوع گربه های آزاد که به طور فراوان در پشت بام ها، حیاط منازل مسکونی و در محل تجمع زباله ها در شبهای خیابانها در حال تردد اند، منبع بالقوه بسیار خطرناکی است که می تواند تعداد زیادی ائوسیست انگلی را به خصوص با وزش باد در محیط زندگی انسانها پراکنده کند.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
0
1
سالانه ده ها هزار نفر در تصادفات جاده اي اين كشور تلف مي شوند بعد حالا گير داده اند كه آي توكسوپلاسموز باعث اختلالات رواني و خودكشي ميشه.اين همه فرياد مي زنند بابا اين دكل هاي مخابراتي سبب افزايش افسردگي و بيماريهاي نادر شده اما كسي پاسخگو نيست.كل دنيا از گربه نگهداري مي كنند حالا ما كه توان كنترل وبا و تب كريمه رو نداريم نگران ابتلا به توكسوپلاسموز هستيم.موش و گربه توي كوچه و خيابان پشتك مي زنند مشكلي نداره اما پرشين كت بياد توي خونه واويلا ميشه!

petmehdivet
نظر شما
ادامه