کد خبر: ۹۵۸۹

حکیم مهر - دامپزشکان محقق انستیتو پاستور ایران موفق به طراحی و ساخت سه نوع کیت تشخیص سل شدند که می‌تواند در مدت زمان حدود دو ساعت با دقت 85 درصد این بیماری را تشخیص دهد.

دکتر احمد بهره‌مند، عضو هیات علمی و رییس بخش سل انستیتوپاستور ایران اظهار کرد: در این طرح سه کیت تشخیص سریع سل از خلط بیماران مسلول، تشخیص سریع سل مقاوم از خلط بیماران مسلول و تشخیص سریع سل از مایع پلور طراحی و ساخته شد که با توجه به این که این کیت‌ها برای نخستین بار در جهان توانسته‌اند سل را در کمتر از دو ساعت با دقت 85 درصد تشخیص دهند، این روش به عنوان یک روش تشخیصی جدید معرفی شده اند.

وی با بیان اینکه این کیت‌ها دارای گواهی ثبت اختراع ملی و بین‌المللی و استاندارد CE اروپاست، تصریح کرد: در حال حاضر 200 عدد از این کیت‌ها ساخته شده و آماده ارائه به مراکز تشخیص طبی و درمانی است. روش تشخیص بیماری سل در این کیت‌ها به روش کشت سلولی شباهت دارد اما تفاوت آن در میزان صحت کمتر آزمایش (85 درصد) و مدت زمان مورد نیاز کمتر برای جواب آزمایش (دو ساعت) نسبت به روش کشت است.

بهره‌مند با اشاره به گران بودن و پیچیدگی تکنولوژی دیگر روش‌های تشخیص سل در دنیا، گفت: این روش تشخیص سریع سل برای نخستین بار در جهان معرفی شده و با استفاده از این کیت‌ها می‌توان به راحتی و در مدت زمان بسیار کم با تغییر رنگ کیت احتمال ابتلا به بیماری را تشخیص داد به گونه‌ای که در این روش با توجه به دقت 85 درصدی آن پس از مثبت بودن آزمایش برای حصول اطمینان بیشتر از دیگر روش‌های تشخیصی استفاده می شود.

رییس بخش سل انستیتو پاستور ایران با تاکید بر سرعت تشخیص بیماری به عنوان یکی از ویژگی‌های کیت‌های تشخیص سل که می‌تواند بیماری را در مراحل ابتدایی شناسایی کند، تصریح کرد: در این روش خلط بیمار را گرفته و در محلول‌های مخصوص حل می‌کنیم تا با قرار گرفتن بر روی فیلترهای تعبیه شده این کیت در صورت وجود بیماری، سلول‌های بیمار به آنتی‌بادی‌هایی که در ادامه بر روی فیلتر ریخته می‌شوند چسبیده و تغییر رنگ دهند. به گفته این عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران، این روش درمانی در مقیاس آزمایشگاهی بر روی حیواناتی مانند خرگوش با موفقیت تست شده و تا کنون با دقت 85 درصد موفق به شناسایی باسیل‌های سل در 400 بیمار (از جمله 400 بیمار افغانی در مناطق زابل و زاهدان و بیماران مشکوک به سل در یکی از بیمارستان‌های سنگال) شده‌ایم.

بهره‌مند با اشاره به تحقیقات یک دهه‌ای بر روی این طرح، خاطرنشان کرد: تشخیص سریع، کم هزینه و بدون نیاز به تجهیزات گرانقیمت و پیچیده یکی از مهمترین ویژگی این روش به شمار می‌رود اما باید مطالعات بالینی و میدانی را در مناطق پرشیوع مانند زابل و زاهدان و کم شیوع مانند یزد ادامه دهیم تا بتوان این روش درمانی را برای عرضه به تمامی بیمارستان‌ها و مراکز تشخیص بیماری آماده کرد.

رییس بخش سل انستیتو پاستور در پایان عنوان کرد: این طرح دارای گواهی ثبت اختراع در کشور آمریکا و چندین مقاله چاپ شده در مجله علمی بین‌المللی است.

 

نظر شما
ادامه