کد خبر: ۹۷۴

حکیم مهر -  صندوق حمایت از حیوانات در چهارمین روز از کنفرانس تغییرات جوی «کپنهاگ» اعلام کرد که فناوری استفاده از انرژی‌های پاک باید به بزرگ‌ترین بخش صنعت در کشورهای جهان بدل شود.

در گزارشی که جمعه توسط صندوق حمایت از حیوانات ـ WWF ـ اعلام شد به این موضوع اشاره شده است که تا سال 2020 میلادی هزینه صنعت در جهان به بیش از دو تریلیون و 300 میلیارد دلار می‌رسد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که این مبلغ در ورای توسعه در زمینه‌ خودروها و الکترونیک است. در سال 2007 میلادی نیز تکنولوژی‌های استفاده از انرژی‌های پاک حدود 930 میلیارد دلار در جهان به فروش رسید، به همین دلیل است که در نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که هم اکنون در «کپنهاگ» در حال برگزاری است به این موضوع اشاره شده که باید برای مقابله با تغییرات جوی استفاده از انرژی‌های پاک را در راس برنامه‌های صنعت کشورها قرار داد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، رییس بخش تغییرات جوی صندوق حمایت از حیوانات در این باره معتقد است که علیرغم این که بخش‌هایی از پروتکل در حال انقضای «کیوتو» به توسعه انرژی‌های پاک تاکید دارد، اما باید در کنفرانس «کپنهاگ» به این موضوع بیشتر تاکید شود، چرا که هم اکنون بسیاری از کشورها چه در مناطق توسعه یافته و در حال توسعه هم اکنون از سوخت‌های فسیلی به ویژه «ذغال سنگ» در صنعت خود استفاده می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: این نکته را متصور شوید که چگونه می‌توان کنفرانس «کپنهاگ» را با موفقیت پشت سر گذاشت، بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان هم اکنون مبالغ زیادی را صرف تولید خودروها و وسایل برقی می‌کنند، در حالی که می‌توان به جای تولید این وسایل از تکنولوژی و فناوری پاک در این کشورها و مناطق در حال توسعه و فقیر استفاده کرد.

انرژی‌های پاک نظیر «آب»، «باد» و «نور خورشید» بیش از سوخت‌های فسیلی قابلیت استفاده و بهره‌برداری و بازگشت‌پذیری دارند، به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در صنعت و در مصارف خانگی بهره جست.

در این گزارش که توسط صندوق حمایت از حیوانات در کنفرانس تغییرات جوی «کپنهاگ» اعلام شد در حقیقت به سه موضوع اشاره شده است،«اقتصاد پاک»، «زندگی سالم در کره زمین» و «استفاده از فناوری‌های پاک و سوخت‌های قابل بازگشت و جایگزین کردن آن‌ها با سوخت‌های فسیلی». این در حالیست که در موضوع خرید و فروش سوخت‌های پاک در ارتباط با سرانه داخلی «دانمارک»، «برزیل» و «آلمان » سردمدار بوده و کشورهایی همچون «چین» در رده ششم و «آمریکا» در رده نوزدهم این جدول قرار دارند، به طوری که کشور «آلمان» با فروش کامل فناوری‌های با پایه «انرژی پاک» به «ایالات متحده آمریکا» در راس قرار دارد.

گفته می‌شود، صندوق حمایت از حیوانات ـ WWF ـ که در منطقه «گلاند» در «سوئیس» مستقر است، در سال 1961 میلادی تاسیس شده و هم اکنون در بیش از یک‌صد کشور جهان درباره حمایت از گونه‌های حیوانات و مسایل مرتبط با تغییرات جوی و تاثیرات آن بر گونه‌های گیاهی و جانوری فعالیت می‌کند.

 

 

 

نظر شما
ادامه