کد خبر: ۹۸۳۳

حکیم مهر - دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار از افزایش مصرف تخم‌مرغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: ‌در پی افزایش قیمت گوشت و مرغ مصرف تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته افزایش یافته و اکنون تخم‌مرغ‌های انباشت شده در انبار مرغداران مصرف شده و انبارها خالی شده‌اند.

دکتر سیدفرزاد طلاکش با اشاره به این‌که سال گذشته نسبت به سال 89 حدود 66 هزار تن تخم مرغ کمتر تولید شد و 30 درصد کمبود تولید داشتیم، گفت: در حال حاضر علیرغم این‌که میزان تولید نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، انباشت تخم مرغ در انبارها نداریم و تخم‌مرغی هم فاسد نشده است و صادرات هم نداشته‌ایم؛ بدین معنا که مصرف سرانه داخلی این محصول افزایش یافته و حتی تیر ماه که پایین‌ترین قیمت تخم‌مرغ در طول سال است قیمت این محصول کیلویی 1700 تومان بود.

این دامپزشک مسئول تصریح کرد: اگر افزایش مصرف تخم‌مرغ را در بازار شاهد نبودیم، محصول عرضه شده در تیرماه بسیار کمتر از 1700 تومان فروخته می‌شد اما از خرداد قیمت تخم‌مرغ روند افزایشی داشته است.

طلاکش پیش‌بینی کرد امسال 800 هزار تن تخم‌مرغ تولید شود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار خاطر نشان کرد: از زمان صفر شدن تعرفه صادرات تخم‌مرغ حدود 3500 تن از این محصول صادر شده است که به علت بالا بودن قیمت صادراتی و افزایش حمایت‌های تشویقی کشور ترکیه به عنوان رقیب ایران تخم مرغ ایرانی قدرت صادرات و رقابت را ندارد.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور پرداخت مشوق صادراتی را خواستار شد و اعلام کرده است برای هر کیلو تخم مرغ باید 700 تومان مشوق صادراتی پرداخت شود اما تاکنون هیچ اهمیتی داده ‌نشده است.

پس بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی در سال 89 و از بین رفتن 40 درصد از گله‌های مرغ تخم‌گذار میزان تولید تخم‌مرغ کاهش و قیمت آن به شدت افزایش یافت که طبق خواسته و وعده مسئولان مجددا جوجه ریزی صورت گرفت و شرایط تولید این محصول به حالت عادی برگشت به طوری که میزان تولید این محصول به قدری افزایش یافت که از زمستان سال گذشته تخم‌مرغ روی دست تولیدکننده ماند و 17 هزار تن تخم‌مرغ در انبارها در آستانه فاسد شدن بود.

مرغداران برای جلوگیری از انباشت تخم‌مرغ در انبارها و فاسد شدن آن و همچنین تعدیل در عرضه و تقاضای بازار خواستار صفر شدن تعرفه صادرات شدند اما با وجود صفر شدن تعرفه صادراتی به دلیل رقابتی نبودن این محصول با کشورهای همسایه، میزان چندانی صادر نشد و بحران فاسد شدن و از بین رفتن تخم‌مرغ پیش‌بینی ‌شده بود اما افزایش هجم تقاضا و مصرف تخم‌مرغ - آن هم در فصل تابستان که از نوادر بود – مرغداران را از زیان فساد محصولشان نجات داد و اکنون تخم‌مرغی در انبارها نمانده است که مرغداران این افزایش مصرف را ناشی از افزایش قیمت گوشت و مرغ و برخی دیگر از مواد پروتئینی می‌دانند.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه