کد خبر: ۱۰۶۸۳

حکیم مهر - در حالی که هیأت مدیره جدید جامعه دامپزشکان ایران کار خود را آغاز نموده و ریاست هیأت مدیره را دکتر قماشچی به عهده دارد خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز ملی دامپزشکی گفتگویی با دکتر نبی پور رئیس سابق این تشکل غیردولتی انجام داده و کماکان وی را رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان معرفی کرده است.

متن خبر منتشر شده در ایسنا با عنوان "دامپزشکی هر روز کوچک تر از دیروز" بدین شرح است :

دامپزشکی نقش اساسی در تولید محصولات دامی و پروتئینی و اقتصاد کشور دارد و تامین کننده امنیت غذایی است اما نه تنها در سطح جامعه به جایگاه واقعی خود دست نیافته بلکه روز به روز کوچکتر می‌شود.

درحالی‌که دامپزشکی در کشور‌های پیشرفته جزو دو رشته‌ اصلی محسوب می‌شود و درآمد بسیار بالایی دارد، در کشور هنوز خدمات دامپزشکی ناشناخته مانده و عوام مردم وظیفه دامپزشکی ر ا در حد واکسیناسیون و درمان دام می‌دانند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 800 بیماری بین انسان و دام مشترک است و حدود نیمی از عوامل بیماری‌زا بین انسان و حیوان مشترک است و حدود نیمی از عوامل بیماری‌زا در انسان از حیوان منتقل می‌شود که این اهمیت رشته دامپزشکی را نشان می‌دهد. ضمن اینکه امروزه بیش از 60 درصد بیماری‌های عفونی بین انسان و حیوان است که در این بین دامپزشکان پایه اصلی پیشگیری در جامعه مطرح هستند و نقش آنها در کنار پزشکان یک نقش مکمل است.

به اعتقاد دامپزشکان، طی سال‌های اخیر دامپزشکی رشد کیفی و کمی داشته و توانسته بیماری‌های مشترک را به میزان چشمگیری کاهش دهد اما هنوز به جایگاه چندانی ندارد که باید اهمیت و موقعیت این بخش از نظر فرهنگی به جامعه معرفی شود.

به گفته‌ رییس جامعه‌ دامپزشکان کشور علی‌رغم این‌که دامپزشکی نقش اساسی در تولید پروتیین و محصولات دامی در کشورمان دارند، هنوز جایگاه مشخصی ندارد که ضروری است برای ارتقا سلامت و بهداشت کشور این رشته و شغل شناخته و تعریف شود.

ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که جایگاه دامپزشکی از نظر ارتقاء بهداشت و اقتصاد کشور‌ها در جهان شناخته شده است، گفت: دامپزشکی و دامپزشکان نقش اساسی در صنایع غذایی، بهداشت دام و انسان‌ها دارد اما مردم و مسوولان عالی کشوری از این نقش خطیر آگاهی ندارند.

نبی‌پور با تاکید بر نقش اساسی دامپزشکی در تولید پروتئین جامعه و محصولات دامی اظهار کرد.

وی تصریح کرد: فعالیت دامپزشکی زیر نظر وزارتخانه‌ها باعث ضعف آن شده و نقش و شأن دامپزشکی در جامعه ناشناخته مانده است که اگر مستقل باشد، اهمیت این شغل مشخص خواهد بود و سازمان دامپزشکی نیز موفق‌تر عمل می‌کند.

رییس جامعه دامپزشکان افزود: دامپزشکی باید در دولت مستقل و زیرنظر رییس جمهوری باشد؛ نه این‌که زیر مجموعه وزارتخانه‌ها فعالیت کند در این صورت می‌تواند حقوق و جایگاه واقعی خود را بیابد و تحت فشار رده‌های بالاتر قرار نمی‌گیرد و می‌تواند آزادانه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی کند.

به گفته نبی‌‌پور به دلیل رقابت‌های ناسالم و کاذب در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و هر روز این سازمان را کوچک‌تر می‌کنند.

با توجه به اینکه دامپزشکان در خدمات خود طیف وسیع و گسترده‌ای از مزرعه تا سفره غذایی دارند، هرچه مردم در سه وعده غذایی خود مصرف می‌کنند حاصل نظارت مستقیم یا غیرمستقیم دامپزشکان است اما دست‌اندر کاران این بخش از جمله رییس جامعه دامپزشکان، رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی معتقدند از آنجا که سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است در مجموعه این وزارتخانه دید، دید دامپروری است تا دامپزشکی و به این دلیل شاید مسوولان احاطه چندانی به بحث دامپزشکی ندارند لذا باید ساختار سازمان دامپزشکی به منظور ارتقا این بخش و به تبع آن افزایش کیفیت و کمیت تولیدات دامی و پروتئینی و تضمین درآمد واحدهای مرغداری، دامداری، آبزی‌پروری و صنایع غذایی بازنگری شود.

 

نظر شما
ادامه