کد خبر: ۱۰۷۶۳

حکیم مهر - نامه نیوز نوشت : از سال 43 مردم مجبور بودند برای درشکه‌های خود برگه معاینه فنی بگیرند.
شاید خیلی‌ها صف‌های طولانی معاینه فنی را تجریه کرده‌باشند. همیشه ماشین خراب‌ها از این اتفاق گلایه دارد.

اما معاینه فنی در ایران قدمتی حدود 50 ساله دارد. البته نه برای ماشین ها بلکه برای درشکه‌ها! در سال 1343 طبق دستور راهنمایی و رانندگی آن زمان، معاینه درشکه‌های تهران آغاز شد.

در سال 43 ماموران راهنمایی و رانندگی اجرای دستور رییس پلیس را مبنی بر معاینه درشکه‌های تهران آغاز کردند و بر اثر اجرای این دستور ده‌ها درشکه که فاقد برگ معاینه و صلاحیت کار بود در میدان‌های شوش، راه‌آهن، پل امامزاده معصوم، لشگر، منیریه و خانی‌آباد متوقف گردید. به دنبال این جریان امروز عده‌ای از درشکه‌داران و سورچی‌ها، یابو‌ها و درشکه‌ها را در خیابان‌‌ رها کرده و به شورای اصناف رفته و از طرف شورا به اداره پلیس نامه‌ای نوشته شد تا کمیسیونی برای رسیدگی به موضوع تشکیل شود.

آقایان مدبری و عربشاهی رییس و نایب رییس اتحادیه درشکه‌داران گفتند که سورچی‌ها به عنوان اعتراض یابو‌ها را در خیابان‌‌ رها کرده و از دادن آب و جو به حیوانات خودداری می‌کنند. آن‌ها گفتند که افراد درشکه‌دار با نظر اداره راهنمایی و رانندگی مبنی به ادامه کار در حومه تهران موافقت دارند ولی چون اطمینان کافی از آینده خود ندارند نمی‌توانند برای بهبود وضع درشکه‌ها مبالغی خرج نمایند.

مقامات راهنمایی و رانندگی در سال 43 اعلام کردند: که نظر ماموران سوای اصلاح وضع درشکه‌ها و رعایت بهداشت چیز دیگری نیست و اگر قرار است درشکه در تهران کار بکند باید سالم و از لحاظ فنی بدون عیب و نقص باشد و اسب درشکه نباید بیمار و از لحاظ جسمی برای مردم ناراحت‌کننده باشد و سورچی‌ها باید لباس تمیز به تن داشته باشند و با وضعی ظاهر بشوند که موجب اکراه مردم و مسافران نگردند.

ماموران راهنمایی می‌گویند از دو حال خارج نیست یا درشکه برای صاحب آن درآمدی دارد و یا ندارد، اگر ندارد باید تعطیل کند و برود و اگر دارد باید در اصلاح وضع وسیله‌ای که با آن امرار معاش کرده و در شهر کار می‌کند بکوشد.

 

نظر شما
ادامه