کد خبر: ۱۰۷۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - آیت الله صفایی بوشهری در دیدار با مدیر کل و مسئولین دامپزشکی استا ن بوشهر گفت: دامپزشکی یک مقوله دانش بنیان و بنیادین برای سلامت ، حفاظت ، رشد و صیانت از وجود انسان است.

امام جمعه بوشهر در دیدار با مدیر کل و جمعی از مسئولین اداره کل دامپزشکی استان بوشهر  ضمن تبریک به مناسبت روز ملی دامپزشکی گفت : کار دامپزشکی علیرغم اینکه کاری نظارتی است یک کار استراتژیک و بنیادین محسوب می شود. تغذیه در دردیانت، صیانت و سلامت و کمال انسان نقش اساسی دارد.
بر همین اساس کار دامپزشکی گذشته از رصد و پایش،  مدیریت بنیادین تغذیه دامی انسان است. شاید با کار شما اگر واقعاً جامعه همکاری بکند، بسیاری از امور بهداشت و درمان را تسهیل می کند و بسیاری از حوزه های استفاده از مکمل های غذایی کم می کند و نیازی به آنها نیست و بسیاری از ناتوانی های جسمی را برطرف می کند و همچنین موجب رشد اقتصادی، پیشرفت در عرصه های مختلف مملکت ایجاد می شود.
آیت الله صفایی بوشهری در ادامه افزود : دامپزشکی یک مقوله دانش بنیان است و بنیادین برای سلامت، حفاظت، رشد، صیانت از وجود انسان که می خواهد در فضاهای مختلف هم رشد کند و ایجاد رشد کند. به طور مثال :  سابق اگر تولید و پرورش طیور بود، سیستم مکانیکی بسیار ساده ای موجود بود و از دانه غنی گیاهی استفاده می شد ولی هم اکنون برای رسیدن یک جوجه یکروزه برای استفاده از بازار 40 تا 45 روز مدت زمان لازم است و بیش از این مدت با افت وزن همراه خواهد بود و بخاطر اینکه رشد آن را کنترل کنند و بیماری هایی که به لحاظ سرعت رشد ایجاد می شود می بایست آنتی بیوتیک تزریق شود و این آنتی بیوتیک ممکن در اثر مصرف گوشت طیور وارد بدن انسان شود و بدن انسان به این نوع آنتی بیوتیک عادت پیدا کند و ویروس های عفونی که وارد می شود به آنتی بیوتیک هایی که وارد بدن انسان شده مقاوم شوند.
امام جمعه محترم بوشهر در ادامه عنوان نمود : دامپزشکی با این نگاه باید سیستم های رصد علمی، مدیریت و پرورش داشته باشد و فرهنگ مصرف محصولات دام و طیور بر مبنای صحت و سلامت و رشد و صیانت و حفاظت از وجود انسان را ارائه نماید. و در این زمینه فرهنگ سازی صورت پذیرد که در این رابطه دو چالش وجود دارد یکی چالش تولید با سرعت بالا و به هر قیمت و یکی بهره کشی از حوزه اقتصاد فروش دام که در این عرصه باید تلاش شود و نظارت کافی انجام شود.
نگاه علمی ، آموزش های لازم و ایجاد فرهنگ استفاده از مواد غذایی سالم، یعنی یکی از عوامل مهم در جهان برای تولید بیماری غذاهایی است که در بسته در اختیار مردم قرار می گیرد مثل انواع کنسروها و با یکسری چاشنی های بسیار خوب آن را با مزاق همه انسانها همگام و همراه می کنند. و ارزش غذایی پائین دارند. در استان با یک برنامه ریزی دقیق آزمایشی تمامی فصل های دام و طیور استان شناسایی و مراقبت و پایش شود و راهنمایی و آموزش های لازم نیز ارائه شود. و حتی پیشنهاد داده شود و کارشناسی شود که بسیاری از مراکز دام و طیور در استان بوشهر نداریم در حالیکه استان خیلی زمینه مناسب برای پرورش دام و طیور به اشکال مختلف دارد و اینها در استان ایجاد شود. بویژه دامپزشکان خود دامپزشکی که با مسائل آشنا هستند این تولیدی ها را اداره کنند . مشاور بدهند تعاونی در این خصوص تشکیل شود که این خیلی به بهبود شرایط کمک می کند و فضا هم برای انجام این امور آماده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر دامپزشک
|
-
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
0
واقعا جالب است.
خوشبختانه روز به روز در سطح کشور مسئولان محترم به اهمیت والای رشته راهبردی دامپزشکی در حفظ بهداشت و سلامت انسان و تعالی جامعه از هر نظر، بیشتر تأکید می کنند. درود بر دامپزشکی!
نظر شما
ادامه