کد خبر: ۱۱۱۵۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کاشمر و یزد

 

واکسیناسیون بیش از 34 هزار راس دام علیه بروسلوز در کاشمر


از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 34 هزار راس دام بر علیه بیماری بروسلوز ( تب مالت ) در کاشمر واکسینه گردیدند . از این تعداد ، 33 هزار راس بره و بزغاله و گوسفند و بز و 1000 راس گاو وگوساله تحت پوشش قرار گرفته اند .
دکتر عارفی رییس شبکه دامپزشکی کاشمر با بیان این مطلب افزود : بیماری بروسلوز ( تب مالت ) یک بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام بوده که واکسیناسیون به موقع دام ها می تواند جلو بروز بیماری در دام را گرفته و متعاقبا به بهداشت عمومی و سلامت مردم کمک زیادی نماید . وی در ادامه گفت : قریب 80 ٪ موارد انسانی گزارش شده از طریق رعایت نکردن بهداشت فردی و مصرف فراورده های خام غیر پاستوریزه به انسان منتقل شده است . 

---------------------------

 

مسئول آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان یزد خبر داد:
کلاس آموزشی کار با ترموگراف برگزار گردید


کلاس یک روزه ای جهت بازآموزی و به روز شدن اطلاعات همکاران اداری و مسئولین فنی شاغل در مراکز بسته بندی و کشتارگاه های استان یزد در اداره کل دامپزشکی برگزار گردید .

اطمینان از حفظ درجه حرارت فراورده های خام دامی در حین حمل و نقل از وظایف مهم مسئولین فنی دامپزشکی است . ترموگراف هم وسیله بسیار مطمئنی برای ثبت درجه حرارت محموله ها در مسیرهای طولانی است . باتوجه به اینکه بازرسان از فراورده های خام دامی، واکسن و مواد بیولوژیک بازدید می کنند ، لذا بایستی از نگهداری صحیح آن ها مطمئن باشند .به همین دلیل دانش کار با مدل های جدید و مختلف ترموگراف از نیازهای جدی مسئولین ناظر می باشد .
مسئول آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان یزد در این باره گفت: در این کلاس یک روزه که با حضور ناظران بخش خصوصی و دولتی برگزار گردید، انواع مختلف ترموگراف نوع TESTO آموزش داده شد، روش نصب نرم افزار و چگونگی کار با مدل های مختلف این نوع ترموگراف و چگونگی تنظیم و به کار گذاری ترموگراف و انتقال اطلاعات از آن به کامپیوتر به همه همکاران شاغل در اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان و همچنین مسئولین فنی شاغل در مراکز بسته بندی و کشتارگاه ها و سردخانه ها آموزش داده شد .
دکتر حمید پورمیرزایی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه هر چند سال یکبار مدل جدیدی از ترموگراف وارد بازار می گردد و خودروها و مراکز بسته بندی از آنها برای کنترل درجه حرارت استفاده می کنند لازم است که مرتبا اطلاعات جدید به کاربران منتقل شود تا در روند کار خدشه ای وارد نگردد.

نظر شما
ادامه