کد خبر: ۱۱۲۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - اسکلت بازسازی شده یک قطعه نهنگ که توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس انجام شده، درحال نابودی است.

پرویز توکلی، سرپرست تیم بازسازی نهنگ براید درباره بازسازی اسکلت یک قطعه نهنگ از گونه‌ی براید (BRYDE) گفت: این نهنگ در اثر برخورد با کشتی در بندر مغام به گل نشست که تعدادی از کارشناسان، نهنگ را پس جداسازی گوشت از اسکلت به منظور چربی‌زدایی به دانشگاه آزاد بندرعباس منتقل کردند.

توکلی گفت: تیم هفت نفره‌ی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، اسکلت تقریبا از بین رفته و دارای شکستگی و چربی مانده بر روی استخوان‌های آن را برای بازسازی تحویل گرفت.

سرپرست تیم بازرسازی نهنگ براید ادامه داد: تیم ما با هدف ترمیم اسکلت نهنگ، و بازسازی سه بعدی کار خود را از فروردین 91 آغاز کرد و به مدت شش ماه مراحل تکمیلی و حرفه‌ای اقداماتی مانند گوشت‌زدایی، چربی‌زدایی، بوزدایی و ترمیم استخوان‌های شکسته و اسکلت‌بندی طول کشید.

وی با اظهار اینکه بازسازی سه‌بعدی این گونه نهنگ برای اولین بار در خاورمیانه انجام شده، اضافه کرد: حدود دوماه قبل تصمیم بر این بود که اسکلت نهنگ براید به مکانی مسقف انتقال داده شود که با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس این موضوع تاکنون عملی نشده است.

سرپرست تیم بازسازی نهنگ براید در دانشگاه آزاد بندرعباس با تاکید براینکه باید به شکل بهتری از این اسکلت سه‌بعدی استفاده می‌شد بیان کرد: ارزش مادی و معنوی این اسکلت بازسازی شده بسیار زیاد است که باید به آن توجه بیشتری شود.

توکلی با اشاره به اینکه نگهداری از این اسکلت باید در شرایط بهتری انجام شود، ادامه داد: تاثیرات جوی ممکن است به تدریج باعث نابودی اسکلت شود و هرچه زودتر باید فکری به حال آن شود.

وی با اشاره به اینکه این اسکلت جدا از ارزش مادی زیادی که دارد، دارای ارزش موزه‌ای و آکادمیک است خاطرنشان کرد: تامین هزینه و حمایتهای مالی پروژه بر اساس قرار داد 200 میلیون ریالی بازسازی سه بعدی‌ نهنگ براید بر عهده معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بوده است.

سرپرست تیم بازسازی نهنگ براید در دانشگاه آزاد بندرعباس در پایان با اشاره به این که بارندگی روزهای اخیر در بندرعباس تاثیرات بسیار بدی را بر روی اسکلت ساخته شده گذاشته افزود: اسکلت نهنگ خاصیتی دارد که آب را به خود جذب می‌کند و پس از قرار گرفتن در مجاورت آفتاب، دچار پوکی و خرابی می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید
|
-
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
0
0
امیدوارم مسوولان قدر این همه زحمت و تلاش رو بدونن و برای نگهداری از این اسکلت دست به کار بشن .لطفااز موزه های تاریخ طبیعی و حیات وحش تقاضای رسیدگی کنید.
نظر شما
ادامه