کد خبر: ۱۱۴۴۳

حکیم مهر - محققان مؤسسه تحقیقات شیلات در پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با انجام طرح‌های تحقیقاتی متعدد موفق به کنترل جمعیت گونه شانه‌دار مهاجم در دریای خزر شدند.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات با اعلام این مطلب گفت: با ورود و تکثیر سریع گونه‌ای غیربومی به نام شانه‌دار مهاجم m.leidyi از دریای سیاه به آب‌های دریای خزر از طریق تبادل کشتی‌ها، نسل آبزیان بزرگ‌ترین دریاچه جهان مورد تهدید واقع شد که با تلاش‌های محققان مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، جمعیت این گونه مخرب کنترل شده است.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: ورود این جانور غیربومی به آب دریای خزر باعث کاهش ذخایر و میزان صید ماهیان پلاژیک ازجمله کیلکاماهیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه این گونه از منبع مشترک غذایی، یعنی زئوپلانگتون‌ها و تخم لارو برخی از ماهیان و همچنین کاهش منابع غذایی، بسته شدن تورهای ماهی‌گیری، فرار از تورهای صیادی به‌دلیل خاصیت نورتابی در شب و اختلال در شبکه حیات دریایی از جمله علت‌های کاهش ذخایر و میزان صید کیلکاماهیان شده است.

مطلبی ادامه داد: قدرت تولید مثل زیاد این جانور باعث شد که بعد از ورود به دریای خزر، به تعداد زیاد تکثیر شده و با تغذیه مستقیم به زئوپلانگتون‌ها، جمعیت آنها را به مقدار زیادی کاهش دهد که با فعالیت‌های تحقیقاتی منسجم، جمعیت این گونه در حال حاضر کنترل شده است.

وی در پایان تصریح کرد: تخصیص به‌موقع بودجه تحقیقاتی می‌تواند از تحمیل اثرات منفی اقتصادی – اجتماعی، تهاجم شانه‌دار بر صنایع صید و عمل‌آوری کیلکاماهیان کشور جلوگیری کند.

 

نظر شما
ادامه