کد خبر: ۱۱۴۴۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، سوادکوه و یزد

 

در اولین روز از هفته پژوهش اعلام شد:اجرای طرح های پژوهشی در دامپزشکی خراسان رضوی با رویکرد امنیت غذایی و تولید دانش بنیان


 در اولین روز از هفته پژوهش، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام کرد، اغلب طرح های پژوهشی-کاربردی این مجموعه با رویکرد امنیت غذایی و تولید دانش بنیان در سال جاری در استان به انجام رسیده است. مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، ضمن اعلام این خبر،‌ اعلام داشت: طرح های اجرا شده در زمینه ارتقای بهداشت دام و طیور نیز اجرا شده که تاثیر مستقیم در سلامت جامعه انسانی و امنیت غذایی شهروندان دارد که بر این اساس رویکرد اینگونه طرح ها را در مسیر ارتقای سطح تولید ملی و نیز در جهت اقتصاد مقاومتی می دانیم.

دکتر ناصر مرگان ازغدی، بررسی میزان TVN پودر ضایعات کشتارگاه های صنعتی دام و طیور استان،  بررسی میزان پراکسید و درصد چربی پودر ضایعات کشتارگاهی استان، بررسی اثر استفاده از بذر کتان در جیره گاوهای شیری بر روی میزان اسید چرب امگا 3 آلفالینولنیک اسید شیر خام،  تحقیق در ضرورت عرضه شیرخام بسته بندی شده در استان خراسان رضوی،  بررسی مقایسه ای اثر استفاده از بلوئر در چیلر های کشتارگاه های طیور صنعتی مشهد بر روی کیفیت لاشه مرغ،   بررسی تغییرات PH لاشه و کبد پس از کشتار در دام های کشتاری در کشتارگاه صنعتی مشهد،  بررسی میزان بقایای آنتی بیوتیک در گله های پرورشی مرغ بدون مصرف  آنتی بیوتیک به روش FPT،  بررسی شمارش میکروبی و سلولهای پیکری شیرخام استان  و بررسی برخی از فاکتورهای میکروبیولوژیک و شیمیایی پودر خون کشتارگاه دام صنعتی مشهد را به عنوان تعدادی از طرح های سال جاری اداره کل دامپزشکی استان در حوزه سلامت و امنیت غذایی دانست.

 وی گفت مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان نیز به ‌عنوان یک مرکز تحقیقاتی معتبر می باشد که با توجه به وجود فارم‌های مطالعاتی دام و طیور در این مرکز، اغلب طرح‌های حوزه بهداشت دام استان که در سایر مراکز نیز کابردی می‌باشد در این مرکز انجام می‌شود.وی عمده‌ترین اهداف احداث این مرکز را مطالعه بر روی بیماری‌های بومی و غیربومی، تهیه بانک عوامل عفونی و بیماری‌زا، مطالعه بر روی منابع میکروبی غیربومی جهت تولید واکسن و ... برشمرد و خاطر نشان ساخت با بهره‌برداری از مرکز ایزوله این واحد که هم اکنون در مراحل پایانی و تکمیلی می‌باشد پژوهش و بررسی به طور بسیار گسترده‌تر و در سطوح ملی و منطقه‌ای انجام خواهد شد.

 

-------------------------------------

 

جریمه نقدی برای کشتار غیر مجاز دام در سوادکوه


 دو نفر که در سوادکوه از طریق کشتار غیر مجاز دام اقدام به تهدید علیه بهداشت عمومی می نمودند به پرداخت جریمه نقدی در حق دولت محکوم گردیدند .

 دکتر پیمان نیک فرجام با اعلام خبر فوق افزود این دو نفر بدون رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور و کشتار دام در خارج از کشتارگاه صنعتی اقدام به عرضه گوشت به شهروندان می کردند که بازرسین بهداشتی دامپزشکی شهرستان سوادکوه در طی بازدید های ادواری خود از مراکز عرضه و توزیع فرآورده های خام دامی با لاشه های فاقد برچسب TAG  و همچنین فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی مواجه شده اند و ضمن ضبط 65 کیلوگرم گوشت متخلفین بهداشتی را به مراجع قضایی معرفی نمودند . مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان سوادکوه  افزود دادگستری شهرستان سوادکوه با توجه به قرائن موجود و اقرار متهمان آنها را به پرداخت 4 میلیون ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم نمود . نیک فرجام در همین راستا اعلام کرد گوشت مصرفی شهروندان سوادکوهی از کشتارگاه صنعتی دام شرق ساری تهیه و با خودروی های زنجیره سرد به مراکز عرضه در سطح این شهرستان توزیع میگردد و از سوادکوهی ها درخواست نمود تا در موقع خرید گوشت به برچسب TAG روی لاشه که حاوی مشخصاتی نظیر نام کشتارگاه ، تاریخ تولید و تاریخ انقضاء بوده و همچنین به مهر بهداشتی دامپزشکی توجه داشته باشند . وی در خاتمه از آنها خواست تا در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی با شبکه دامپزشکی در سطح شهرستان تماس حاصل نموده تا اقدامات قانونی لازم معمول گردد .

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد:
دامداران می توانند با حفظ بهداشت دام و جایگاه در اثر بخشی واکسن ها نقش کلیدی داشته باشند


مدیر کل دامپزشکی یزد همراه با رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی، رییس شبکه دامپزشکی شهرستان یزد و مسئول روابط عمومی اداره کل از روند طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز (تب مالت) بازدید کرد. این طرح از ابتدای آبان ماه سال جاری شروع و تا پایان آذر ماه به مدت دو ماه کاری ادامه دارد که با پتانسیل های بخش دولتی و خصوصی در قالب طرح ضربتی واکسیناسیون رایگان تب مالت گاو و گوساله در حال اجرا است.
دکتر علی اکبر حدادزاده حین بازدید از واحد های گاوداری مسایل و مشکلات بهداشتی گاوداری ها را گوشزد نمود و به دامداران توصیه کرد که می توانند با حفظ بهداشت دام و جایگاه در اثر بخشی واکسن های انجام شده و ایمن سازی دام های خود در مقابل بیماری ها از جمله بیماری های مشترک بین انسان ودام نقش مهمی داشته باشند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تعامل وهمکاری بین دامپزشکی و واحدهای پرورشی می توان بیماری هایی از جمله تب مالت را ریشه کن نمود.

نظر شما
ادامه