کد خبر: ۱۱۸۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
حکیم مهر - شناسایی و درمان سریع بیماری‌های میکروبی طیور با روش ابداعی محققان کشور برای تجزیه و تحلیل فلور میکروبی میسر شد.

دکتر علیرضا صیداوی که پروتکل این روش شناسایی میکروب‌ها را تدوین کرده است خاطرنشان کرد: پیش از این در کشور از روش‌های معمول کشت میکروبی استفاده می‌کردند که سرعت و دقت این روش‌ها مطلوب نیست و هزینه‌های زیادی را نیز در بر دارد.

وی افزود: در سالهای اخیر دانشمندان سعی کرده‌اند با استفاده از تکنیک‌های ژنتیک مولکولی، روش‌های جدیدی را برای شناسایی نوع و جمعیت میکروب‌های دستگاه گوارش طیور از روی DNA میکروب‌ها، ابداع کنند.

این پژوهشگر برگزیده کشور در حوزه کشاورزی درباره این شیوه جدید توضیح داد: در این روش ابتدا از حیوانی که دچار مشکل شده نمونه می‌گیریم و DNA آن را با استفاده از پروتکل پیاده شده جدا می‌کنیم. DNA جدا شده به وسیله دستگاه PCR برای تکثیر به روش واکنش زنجیره‌یی پلیمراز به میکروتیوپ‌ها منتقل شده و سپس با نمونه‌های استاندارد تطابق داده می‌شوند.

صیداوی با اشاره به اینکه این تطبیق با استاندارد‌ها، نوع باکتری‌ها را در حد جنس و گونه مشخص می‌کند، ادامه داد: برای پیش‌بینی جمعیت میکروب‌ها، تصاویر DNAها با الکتروفورز و سپس با یک نرم‌افزار تحلیل‌گر، تجزیه و تحلیل می‌شوند و تراکم جمعیتی آنها از روی تراکم باند، نسبت به سایر باکتری‌های موجود در نمونه تخمین زده می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه آزاد اسلامی پروتکل این روش استخراج شده و روش انجام آن تدوین شده است که موانع اجرایی آن را برطرف می‌کند.

صیداوی اظهار کرد: با توجه به دقت بالا و سرعت این روش برای تشخیص نوع و تعداد میکروب (سه یا چهار ساعت)، این شیوه می‌تواند برای صنعت طیور بسیار کارآمد باشد. ضمن اینکه اجرای این روش به نیروی کار و هزینه کمتری نیاز دارد. ضمن اینکه حساسیت در این شیوه بالاست و نسبت‌های بسیار پایین میکروب نیز تشخیص داده می‌شوند.

این پژوهشگر برگزیده با اشاره به مشکلات ارتباط میان بخش پژوهش و صنعت، گفت: مشغله‌های علمی پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اجازه ارائه طرح‌های کاربردی آنها را به صنعت نمی‌دهد و صنعتگران نیز با دغدغه‌های تامین هزینه‌های تولید به فکر روش‌های نوین هستند. همین موضوع باعث شده است که این روش کارآمد در تعداد محدودی از واحدهای صنعتی اجرا شود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
0
این همان روش PCR معمولی است که سال ها است در حال انجام است. جناب آقای دکتر لطفی زاده از شما به عنوان مدیر مسئول سایت انتظار می رود در انتخاب اخبار دقت بیش تری بفرمایید. با تشکر
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
0
ابداع این روش کجاشه؟!!!
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
0
lمن دانشجوام والا تا جایی که بنده ی حقیر سراغ دارم این یکی از ساده ترین کار های ژنتیک مولکولیست
همکار
|
-
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
0
0


با سلام
روش PCR علاوه بر سرعت و دقت بالا مشکلات خاص خود نظیر (طراحی پرایمر - عدم دسترس sequencer
هزینه های بالا و ... را در بر دارد
مضاف بر این این تکنیک سال هاست که استفاده می شود.

علی
|
-
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
0
0
این کجاش ابداع محسوب می شه، همه جا دارن انجام میدن، اگر هم جائی انجام نمیدن چون دستگاه PCR ندارند، درضمن هزینه برای PCR دقیق خیلی بالاتر از فرستادن نمونه به آزمایشگاه های دامپروری می شود
نظر شما
ادامه