کد خبر: ۱۱۸۱۳

حکیم مهر - کشتارگاه شهرستان جیرفت گذشته از عدم وجود حصارکشی و محوطه خاکی اطراف آن که محل پرسه زدن انواع سگ‌های ولگرد است، محیط بسیار نامناسبی دارد که در آن دام‌ها به صورت کاملاً غیربهداشتی ذبح می‌شوند. 

منطقه جنوب کرمان با جمعیت دامی حدود 2 میلیون رأس دام سبک و 140 هزار رأس دام سنگین و همچنین کثرت ترانزیت دام‌های این منطقه به استان‌های همجوار در راستای جلوگیری از تردد دام‌های قاچاق نیاز مبرم به وجود کشتارگاه‌های منطبق با شرایط بهداشتی و دامپزشکی دارد.
این منطقه دارای سه کشتارگاه سنتی در شهرستان‌های جیرفت، کهنوج و عنبرآباد است که دارای شرایط بهداشتی بسیار نامناسبی هستند به طوری که کنترل بیماری و پاک نگهداشتن لاشه دام‌های سالم از آلودگی‌های ثانویه بسیار مشکل است.
کشتارگاه شهرستان جیرفت نیز گذشته از عدم وجود حصارکشی و محوطه خاکی اطراف آن که محل پرسه زدن انواع سگ‌های ولگرد که خود مشکل مضاعفی به شمار می‌رود، است، محیط بسیار نامناسبی دارد که در آن دام‌ها در کف زمین به صورت کاملاً غیربهداشتی ذبح می‌شوند.

البسه بسیار آلوده قصابان، تکه لاشه‌های ذبح شده مملو از مگس در کف زمینی که پر از آلودگی است و همچنین به زنجیر کشیدن لاشه‌ها و انبار شدن ضایعات کشتاری در همان محل صحنه بسیار مشمئزکننده‌ای را پدید آورده است که هر بیننده‌ای را متأثر می‌کند.
عبور و مرور افراد مختلف اعم از دلالان، رانندگان خودروهای حمل دام، چوپانان و سایر شهروندان در محلی که تنها باید سلاخان و ذابحان دام حضور داشته باشند، آلودگی فضای کشتارگاه را دوچندان کرده است.
مسئولان به سلامت مردم اهمیت دهند
نبود سالن انتظار دام پیش از کشتار برای بررسی‌های دامپزشکی نیز موجب شده است تا دام‌ها در خودروهای حمل دام که در محیط اطراف کشتارگاه مستقر هستند، توسط ناظران دامپزشکی معاینه و بررسی شوند.
همچنین در راستای ساماندهی چوبدارانی که مبادرت به کشتار غیرمجاز دام در حاشیه هلیل‌رود می‌کردند، شهرداری جیرفت اقدام به احداث میدان فروش دام در کنار کشتارگاه کرد، اما تاکنون تنها یک مکان مسقف احداث شده که عملا هیچ کاربردی ندارد.
این‌ها تنها بخش کوچکی از مشکلات کشتارگاه شهرستان جیرفت است که می‌طلبد، مسئولان مربوطه به دلیل اهمیت سلامت مردم توجه بیشتری به آن داشته باشند و تلاش کنند تا زمینه لازم را برای ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی در راستای صنعتی کردن این مکان فراهم کنند.

فاصله 11 کیلومتری کشتارگاه جیرفت تا مرکز شهر
شهردار جیرفت در این شهرستان اظهار داشت: شهر جیرفت دروازه تمدن 7 هزار ساله ای است که بیگانگان نیز به قدمت آن حسادت می ورزند به طوری که هرگز به خود اجازه نمی دهند، حتی به لفظ و زبان به آن اقرار کنند.
امان الله مختاری تصریح کرد: بر همین اساس می‌طلبد که این دیار باعظمت در تمام ابعاد وجودی خود نیز در خور شأن این تمدن کهن و فرهنگ اصیل حرکت کند تا بتواند معرف بسیار خوبی در دنیا برای آن باشد.
وی افزود: اما گاهی اوقات در بعضی مسائل این تشویش و نگرانی هر آزاده ای را آزرده خاطر می‌کند که ای کاش شرایط ما بهتر از این بود تا حداقل بر سکویی که استحقاق و لیاقت آن را داشتیم، می‌ایستادیم.
مختاری بیان داشت: اگر به یکی از مهم‌ترین تأسیسات مورد نیاز امروز شهر جیرفت مانند کشتارگاه نظری بیندازیم به خوبی درمی‌یابیم که هیچ یک از متخصصان و ذینفعان کوچکترین نگاهی به این مجموعه نداشته‌اند.
وی ابراز داشت: البته شاید در رهگذر زمان استفاده‌های نه آنچنانی خود را برده و هرگز دست نوازش خود را حداقل در راستای به روز شدن عملیات شغلی خود نیز بر این مجموعه نکشیده و نسبت به آن بی‌مهری کرده‌اند.
مختاری عنوان کرد: شاید این تصور پیش آید که همیشه دولت باید در این مسائل پیشگام باشد، اما متذکر می‌شود که دولت باید بیشتر در سمت و سوی نظارتی حرکت کند تا جامعه و کشور پویاتر شود.

وی اذعان داشت: اگر اصل 44 قانون اساسی در همان اوایل انقلاب اجرا می‌شد، امروز ما ژاپن را نیز زیر پا گذاشته بودیم و کشوری توسعه یافته و پیشرفته بودیم، البته شاید گفته شود که مقتضیات زمانی اجازه انجام چنین امری را نمی‌داد.
مختاری خاطرنشان کرد: به هر حال امیدواریم که همه دست به دست یکدیگر داده در راستای چشم‌انداز 20 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی گام‌های محکم و بلندتری برداریم تا بدون شک شهر ما و تجهیزات آن به روزتر و در خور شأن شود.
شهردار جیرفت با اشاره به اینکه سال تأسیس کشتارگاه جیرفت 1379 است، اظهار داشت: این کشتارگاه نیمه‌صنعتی 100 هزار متر مربع مساحت دارد که 11 کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد.
وی ظرفیت نگهداری میدان دام را 3 هزار رأس دام خواند و افزود: ظرفیت روزانه سالن کشتار 60 گاو و 40 گوسفند است که با نظارت بازرس اداره دامپزشکی توسط هشت نفر سلاخ مستقر در کشتارگاه ذبح می‌شوند.
مختاری با بیان اینکه گوشت تهیه شده، تنها توسط یک دستگاه کامیون از کشتارگاه به قصابی‌های مرکز شهر حمل می‌شود، تصریح کرد: یک نفر روحانی ناظر ذبح اسلامی، چهار نفر نیروی خدماتی و یک نفر نگهبان از دیگر کارکنان کشتارگاه جیرفت هستند.

مشکلات فراوان پیش روی کشتارگاه جیرفت
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان نیز با بیان اینکه تأمین غذای سالم از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در هر کشور است، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این پروتئین به صورت گوشت قرمز مصرف می‌شود که باید در کشتارگاه‌های دام به روش مناسب و بهداشتی استحصال شود.
ابراهیم توکلی تصریح کرد: نبود اتاق شستشوی امحا و احشا با زهکشی مناسب، چاه دفن بهداشتی و واحد تبدیل ضایعات کشتاری، تونل انگلی «زیر صفر درجه»، کوره لاشه‌سوز و ... تنها بخشی از مشکلات کشتارگاه شهرستان جیرفت است.
وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده، توسط این اداره کل در سال جاری تنها اصلاحاتی در کشتارگاه شهرستان جیرفت صورت گرفته است، افزود: علاوه بر این هیچ‌گونه اقدامی در دو کشتارگاه دیگر در شهرستان‌های عنبرآباد و کهنوج صورت نگرفته است.
توکلی عنوان کرد: در کشتارگاه جیرفت نیز تغییرات اساسی و بنیادی مانند احداث اتاق سرد، آسفالت اطراف سالن کشتار، ایجاد حصار اطراف کشتارگاه، خودرو سردخانه‌دار مناسب برای حمل لاشه دام و ... نیز هنوز انجام نشده است.

 

نظر شما
ادامه