کد خبر: ۱۱۸۶

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی رفسنجان و آذربایجان غربی

 

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان:
رفسنجان بیشترین کلینیک خصوصی دامپزشکی را در استان کرمان دارد

 

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان گفت: رفسنجان بیشترین کلینیک‌های خصوصی دامپزشکی را در استان کرمان دارد.

محمود مقامی اظهار داشت: در حال حاضر پنج مرکز درمانی، سه مرکز مایه‌کوبی و سه داروخانه دامپزشکی در رفسنجان فعالیت می‌کنند.
وی افزود: رفسنجان بیشترین کلینیک‌ها و مراکز درمانی خصوصی دامپزشکی را در استان کرمان دارد که در این زمینه رضایت دامداران در ارائه خدمات پزشکی به دام‌ها جلب شده است.
وی با بیان اینکه این مراکز درمانی انجام امور درمانی دام و پیشگیری از بیماری‌های دامی را به عهده دارند، گفت: نزدیک به 20 نفر از رده‌های مختلف دامپزشکی از کاردانی تا دکتری در این مراکز فعالیت می‌کنند.
مقامی با اشاره به وجود بیماری‌هایی مانند هاری، افزود: مشکل این بیماری در شهرستان سگ‌های خانگی و گله نیستند، بلکه بیشتر شامل سگ‌های ولگرد و وحوش هستند که لازم است، به صورت جدی در مورد معدوم کردن و کشتار این سگ‌ها و وحوش اقدام شود.
رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان با اشاره به ورود ماهی از استان‌های همجوار به رفسنجان، گفت: ماهی تازه که از استان هرمزگان با مجوز بهداشتی دامپزشکی همراه با پودر یخ وارد شهرستان می‌شود، با تأییدیه شبکه دامپزشکی بای مراکز مجاز اجازه مصرف دارد.
وی خاطرنشان کرد: ماهی منجمد حتماً باید به صورت بسته‌بندی شده و با تاریخ انقضای مشخص در مراکز مجاز بسته‌بندی و عرضه شود.
مقامی افزود: در حال حاضر دو مرکز بسته‌بندی ماهی، یک مرکز بسته‌بندی گوشت قرمز و دو مرکز بسته‌بندی گوشت مرغ با مجوز بهداشتی دامپزشکی در شهرستان رفسنجان فعالیت می‌کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان با اشاره به وجود کشتارگاه دام در داخل محدوده شهر و مشکلات این کشتارگاه تصریح کرد: مکاتبات و جلسات زیادی در این مورد با شهرداری انجام گرفت و بازدیدهای مختلفی از کشتارگاه انجام شد، اما این اقدامات اولیه برای رفع نقص از تاسیسات موجود بوده و به صورت مسکن است و در درازمدت باید کشتارگاه دام به خارج از محدوده مسکونی شهر انتقال یابد.

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
صادرات بیش از 232 هزار راس دام زنده از آذربایجان غربی

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: بیش از 232 هزار راس دام زنده از آذربایجان غربی به سایر استان‌ها صادر شده است.

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: بیش از 8 هزار و 221 تن فرآورده‌ دامی از آذربایجان غربی به 20 استان کشور صادر شده است.
وی افزود: از ابتدای سال جاری بیش از 8 هزار و 221 تن و 490 کیلوگرم انواع فرآورده‌های دامی از جمله مرغ زنده و گوشت مرغ، تخم‌مرغ خوراکی، گوشت گاو و گوسفند، عسل، ماهی، خرچنگ، کو مرغی، پی خام، پورد گوشت و 194 هزار و 455 جلد پوست خام گاوی و گوسفندی و 232 هزار و 684 راس دام زنده گاو، گوساله، گوسفند، بز و اسب پس از بازرسی‌های بهداشتی – قرنطینه‌ای و صدور گواهی حمل بهداشتی به استان‌های خوزستان، تهران، اردبیل، قزوین، آذربایجان شرقی، همدان، قم، کرمانشاه، یزد، فارس، کردستان، هرمزگان، زنجان، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، اصفهان و گلستان صادر شده است.
دیلمقانی اضافه کرد: اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان غربی در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام و پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیردار در 9 ماه سال جاری اقدام به واکسیناسیون حدود 11 میلیون نوبت سردام در آذربایجان غربی کرده است.
وی افزود: 5 میلیون و 682 هزار و 824 نوبت سر دام علیه انگل‌های داخلی معالجه شده است.
دیلمقانی حمام دادن و سمپاشی بدن دام 474 هزار و 892 نوبت سر گاو، گوساله، گاومیش، گوسفند و بز، سمپاشی اماکن دامی 3 میلیون و 373 هزار و 167 مترمربع با استفاده از سموم رایگان، خونگیری گاوی به منظور تشخیص بیماری تب مالت به تعداد 14 هزار و 132 راس، تست سل گاوی به منظور تشخیص بیماری سل به تعداد 31 هزار و 947 راس و واکسیناسیون سگ‌ها علیه بیماری هاری به تعداد 10 هزار و 396 قلاده از جمله اقدامات اداره‌کل دامپزشکی استان در سال جاری است.

 

 

نظر شما
ادامه