کد خبر: ۱۱۹۲۰

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه تب‌برفکی خراسان‌رضوی اختصاص یافته است.
دکتر ناصر مرگان‌ازغدی در مراسم افتتاح آزمایشگاه تخصصی تب‌برفکی در محل اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی اظهار کرد: واکسیناسیون توده‌ای سالانه حدود 620 هزار نوبت رأس گاو انجام می‌شود که امیدواریم تا سال آینده با اقدامات مؤثرتر این میزان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به واکسیناسیون 20 میلیون رأس گوسفند در 10 ماهه نخست سال جاری، ادامه داد: واکسیناسیون از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای پیشگیری و کنترل تب‌برفکی به کار گرفت.

ازغدی بیان کرد: تردد دام در معابر عمومی هم از طریق نیروی‌ انتظامی و هم اداره دامپزشکی هر استان نظارت می‌شود و با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی عنوان کرد: همکاری و هماهنگی میان تمامی دستگاه‌های درگیر در بیماری دام‌ها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری‌ دام‌ها به خصوص تب‌برفکی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: امنیت زیستی دامدار و صدور پروانه و مجوز کار دامداران می‌تواند در نظارت بر عملکرد و کنترل برخی بیماری‌هایی که از طریق خرید و فروش غیرمجاز دام شیوع می‌کند جلوگیری شود.

ازغدی تاکید کرد: با تجهیز و تامین آزمایشگاه‌ها در سطح استان‌ها می‌توان در مقابله با بیماری تب‌برفکی اقدامات مؤثری انجام داد و این بیماری را در سطح کشور و منطقه کنترل و ریشه‌کن کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی با اشاره به کنترل جهانی تب‌برفکی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این بیماری در کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق در مرکز اطلاعات ثبت شده که سبب می‌شود ایران از ناحیه‌های مختلف در منطقه آسیب قرار بگیرد و به سبب مقابله با این آسیب کنترل بیماری تب‌برفکی در منطقه در جریان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرحی در مرکز بررسی‌های گلمکان در مرحله تحقیق است که می‌تواند کمک بسزایی به شرایط موجود واکسن‌ها در کشور داشته باشد و نتایج خوبی را برای کنترل و پیشگیری از تب‌برفکی به بار داشته باشد.

ازغدی بیان کرد: در حال حاضر در کشور امکان کنترل تب‌برفکی به خوبی فراهم نیست که در صورت همکاری واحد‌های صنعتی و دامداران می‌توان اقدامات خوبی را در این راستا انجام داد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی عنوان کرد: امیدواریم با راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی تب‌برفکی در خراسان‌رضوی بتوانیم با همت و تلاش دانشمندان کشور برای پیشگیری و کنترل بیماری تب‌برفکی اقدام مؤثری را رقم بزنیم.

وی خاطر نشان کرد: این مرکز در شرایط تحریم و بحران اقتصادی توانست با حمایت‌های سازمان دامپزشکی کشور تجهیز و تامین شود که امیدواریم با بهره‌برداری مطلوب از این آزمایشگاه در راستای کنترل بیماری تب‌برفکی گام بزرگی را برداریم.

ازغدی در ارتباط با اعتبار اختصاص یافته به این آزمایشگاه اظهار کرد: به سبب اینکه ساختمان این آزمایشگاه قدیمی بود برای بازسازی و تامین مرکزی در خور یک آزمایشگاه 150 میلیون تومان برای بازسازی ساختمان آزمایشگاه طبق استانداردهای جهانی استفاده شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی ادامه داد: 2 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات آزمایشگاهی در ارتباط با تب‌برفکی هزینه شد که تلاش شده بهترین تجهیزات و امکانات را برای این آزمایشگاه فراهم کنیم.

وی با اشاره به مشترک نبودن بیماری تب‌برفکی میان انسان و حیوان افزود: بیماری تب‌برفکی در بحث‌های اقتصادی کشور را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌کند اما خطر جسمی برای انسان‌ها به بار ندارد

 

نظر شما
ادامه