کد خبر: ۱۱۹۳

حکیم مهر -  در فصل زمستان به دلیل اینکه آب و هوای استان بوشهر بهاری و مطلوب است، گونه‌های (هوبره) که از پرندگان نایاب است مورد توجه متقاضیان کشورهای همسایه هستند که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و اقدام به شکار از طریق پرنده‌شکاری بحری می‌کنند که جنبه تفریحی و سیاحتی نیز برای آنان دارد.

حسین دلشب در گفتگو با خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: این پرنده بحری نام دارد؛ جزو خانواده شاهین‌ها بوده و به سیاه‌چشمان معروف هستند.
وی ادامه داد: این پرنده توسط محیط‌‌بانان سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر از شکارچیان غیرقانونی در پارک ملی دریایی نایبند به دام افتاده است.
دلشب یادآورشد: پس از حضور مأموران، شکارچیان غیرقانونی پرنده بحری را در محل رها می‌کنند و با حرکت به موقع محیط‌بانان پرنده به دام افتاد و متخلف متواری اما شناسایی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به اهمیت و نوع این‌گونه پرنده، جریمه شکار آن حدود 12میلیون تومان است.
دلشب با اشاره به اینکه به دو طریق نسبت به رهاسازی پرنده اقدام می‌کنیم، گفت: اگر وضعیت پرنده به گونه‌ای باشد که بتواند در طبعیت رها شده و به زندگی خود ادامه دهد آن را رها می‌کنیم.
وی افزود: اگر این پرنده از چرخه طبیعت خارج شده و بر اساس دست‌آموزی آن، ممکن است رهاسازی آن در طبیعت موجب تلف شدن پرنده شود، لذا در این صورت آن را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌دهیم تا در پارک‌های وحش از آن استفاده‌های علمی و آموزشی شود.
دلشب ادامه داد: در موقع شکار، شکارچیان ردیابی را به پای پرنده می‌زنند و از این طریق متوجه می‌شوند پرنده در چه منطقه‌ای قرار دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: هدف از حلقه‌گذاری روی پای اینگونه پرنده‌ها این است که مشخص شود کشور مبدا پرنده کجاست و طول عمر پرنده چقد است.
وی گفت: پلاکی روی پای این پرنده نشان می‌دهد که از کشور قطر به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و حدس می‌زنیم شکارچی در بوشهر مهمان بوده است.
دلشب ادامه داد: فرهنگ‌سازی، جلوگیری از ورود اتباع بیگانه، ایجاد اشتغال در مناطقی که مردم مبادرت به شکار می‌کنند و افزایش تجهیزات حفاظتی از جمله راهکارهای لازم برای جلوگیری از شکار پرندگان نایاب است.
وی افزود: در فصل زمستان به دلیل اینکه آب و هوای استان بوشهر بهاری و مطلوب است، گونه‌های (هوبره) که از پرندگان نایاب است مورد توجه متقاضیان کشورهای همسایه هستند که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و اقدام به شکار از طریق پرنده‌شکاری بحری می‌کنند که جنبه تفریحی و سیاحتی نیز برای آنان دارد.
دلشب یادآور شد: به دلیل سردشدن هوا گونه‌های این پرندگان که از کشورهای شمال دریای خزر وارد کشور می‌شوند و عده‌ای از طریق کوخه نشینی به شکار این پرندگان می‌پردازند و آن را هم به متقاضیانی از کشورهای عربی می‌فروشند.
وی اضافه کرد: در میان پرندگان، بالابان و بحری در معرض خطر انقراض از نظر معیارهای ICUN هستند.

 

نظر شما
ادامه