کد خبر: ۱۱۹۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی ، ایلام ، زنجان و فریدن

 

مدیرکل دامپزشکی خبر داد:
آمادگی همه جانبه دامپزشکی خراسان رضوی برای مهار نیوکاسل‌

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از آمادگی همه جانبه این اداره کل برای مهار بیماری نیوکاسل طیور در استان خبر داد.

دکتر محسن دستور در جمع مدیران عامل تعاونی‌های مرغداران تخم‌گذار و گوشتی استان، با اشاره به وجود هزار و 520 واحد مرغداری تخم‌گذار و گوشتی به ظرفیت 25 میلیون قطعه در اقصی نقاط استان اظهار داشت: کاهش موارد ابتلای مرغداری‌های استان به نیوکاسل و کنترل این بیماری، همکاری بخش‌های مختلف اجرایی و نیز تشکل‌های فعال نظیر اتحادیه‌های مرغداران و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط پرورش دهندگان طیور از جمله مهم‌ترین مسائلی است که نقشی تعیین‌کننده در مهار کامل بیماری یادشده خواهد داشت.
وی در این کارگاه آموزشی که با همکاری مدیریت ترویج جهاد کشاورزی خراسان رضوی و معاونت بهبود تولیدات دامی این سازمان برگزار شد، افزود: با توجه به مسئولیت خطیر دامپزشکی استان مبنی بر نظارت بر مراکز تولید،‌ بسته‌بندی و توزیع طیور و محصولات آن در استان، مراقبت فعال بیماری نیوکاسل، همگام با سامانه مراقبت فعال سایر بیماری‌های دامی در استان در جریان بوده و با حساسیت بیشتر دنبال می‌شود و در این زمینه با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی اطلاعات به صورت آنلاین و لحظه‌ای به دامپزشکی استان و کشور اعلام می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان از اعلام آمادگی اداره کل دامپزشکی استان در راستای جبران خسارت احتمالی به مرغداران خبر داده و افزود: دامپزشکی استان آمادگی کامل دارد در صورت بروز بیماری فوق نسبت به انجام اقدامات لازم از جمله حذف کانون بیماری اقدام و نتیجه را برای پرداخت خسارت به صندوق بیمه در حداقل زمان ممکن ارجاع کند.
وی علائم بیماری نیوکاسل را شامل فلجی گردن، افتادگی بال، بی‌اشتهایی، اسهال، درگیری تنفسی و در نهایت مرگ و میر سریع پرندگان دانست و کاهش شدید تولید را از ویژگی‌های اصلی این بیماری در پرندگان تخمگذار اعلام کرد.
دستور از مرغداران خواست در صورت مشاهده این علائم، مراتب را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی اطلاع و یا از طریق پیام کوتاه، موضوع را به سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به شماره
30009900662462 اطلاع دهند.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری قابل انتقال به انسان نبوده، اما با توجه به اینکه عامل بیماری ویروسی است، در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر شده و موجب تلفات بالایی می‌شود.
----------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
مرحله بیستم طرح مایه‌کوبی دام در ایلام آغاز شد‌

 

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: مرحله بیستم طرح مایه‌کوبی دام در مناطق مختلف ایلام آغاز شد.

وهاب پیرانی اظهار داشت: مرحله بیستم طرح فراگیر واکسیناسیون دام سنگین و سبک علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان همزمان با سرسر کشور در ایلام آغاز شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان ایلام در منطقه پرخطری از بیماری‌های دامی و در مرز مشترک با کشور عراق قرار دارد واکسیناسیون رایگان کل جمعیت دامی اعم از گاو، گوساله، گوسفند و بز در دستور کار دامپزشکی قرار گرفته است.
این مسئول اضافه کرد: هدف از اجرای طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین پیشگیری از بیماری واگیردار تب برفکی است.
پیرانی تصریح کرد: در این عملیات مایه‌کوبی 32 گروه عملیاتی مستقر در شهرستان‌های استان ایلام عملیات واکسیناسیون را از 12 دی‌ماه آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود حدود 40 روز ادامه یابد.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: به دامداران و عشایر استان توصیه کرد با توجه به مرزی بودن استان ایلام با کشور همسایه و اینکه استان محل تردد دام‌های کوچرو استان‌های دیگر است، نسبت به انجام مایه کوبی دام‌های خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در این طرح بیش از یک میلیون راس دام علیه این بیماری خطرناک در استان مایه‌کوبی شود.
این مسئول از دامداران و عشایر مناطق مختلف استان به ویژه مناطق یاد شده خواست تا با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
پیرانی تصریح کرد: این طرح کاملا رایگان بوده و تاکنون 19 مرحله آن با موفقیت در مناطق مختلف استان ایلام انجام پذیرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: بیماری تب برفکی از بیماری‌های خطرناک واگیردار دام بوده که شیوع آن خسارات شدیدی برجا گذشته و تنها راه مقابله و پیشگیری از آن واکسیناسیون دام‌ها است.

------------------------------------------

 

واکسیناسیون رایگان دام در زنجان

 

به مناسبت سالروز تاسیس وزارت جهادکشاورزی و ایام مبارک دهه فجر دام‌های استان زنجان رایگان واکسینه می‌شوند.

اداره کل دامپزشکی استان زنجان به مناسبت 14 دی سالروز تاسیس وزارت جهادکشاورزی و ایام مبارک دهه فجر و مصوبه کمیته محترم روستایی دهه فجر انقلاب اسلامی در سازمان جهادکشاورزی، از تاریخ 14 دی لغایت 24 بهمن سال جاری، دام های منطقه را به صورت رایگان واکسیناسیون می نماید.

 

 

 

نظر شما
ادامه