کد خبر: ۱۲۱۰۶
حکیم مهر - خرید و فروش حیوانات در چند سال اخیر در جامعه ایران رواج بسیاری پیدا کرده و تبدیل به بازار و تجارتی پر سود برای سوداگران تنوع زیستی و قاچاقچیان حیات وحش شده است، در کنار آن متأسفانه در چند سال اخیر به بهانه عید نوروز نگهداری بسیاری از حیوانات تبدیل به یک پدیده مخرب زیست محیطی شده است.

عید نوروز و فرهنگ و سنت‌های آن، حاوی نمادهای زیست محیطی و نمایانگر پیوند فرهنگ و علاقه مردم ایران به محیط زیست است، اما اکنون این امر تا حدودی جنبه‌ غیرزیست‌محیطی پیدا کرده است و بعد از ماهی قرمز، حیوانات وحشی دیگری چون سمندر، مار آبی، لاک پشت نیز از گزند در امان نمانده‌اند، و این امر لطمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند.

"اگزاتیک پت" تعبیری است برای معرفی گونه‌هایی از حیوانات که جایگاهی در قالب حیوانات شهری مثل سگ و گربه نداشته و به نوعی در سیستم‌های شهری و خانگی بیگانه‌اند، این حیوانات کاملا وحشی بوده و به سبب خودخواهی‌ها و زیاده‌خواهی‌های انسان از زادگاه اصلی خود جدا شده و در محیط‌های انسانی وادار به اقامت می‌شوند. خرگوش، لاک پشت، سنجاب، مار، سمندر، همستر، سنجاب و پرندگان وحشی و موارد بیشمار دیگر، در تقسیم‌بندی "اگزاتیک پت‌ها" قرار دارند.

بسیاری از این حیوانات با ترک محیط زیست اصلی خود و عدم تطابق با شرایط جدید، از پای درمی‌آیند و آنهایی که زنده می‌مانند، مشکلات وخیم‌تری برایشان پیش می‌آید.

سوء تغذیه، قرار گرفتن در یک محیط غیرطبیعی و ناراحت کننده، تنهایی و استرس شدید ناشی از حبس و زندان از مواردی است که حیوانات با آن روبرو هستند.

برخی دیگر از مردم، سعی‌شان بر آن است که حیواناتی را که این‌گونه به زندگی شهری و انسانی وارد شده‌اند، به خانه و کاشانه‌ی طبیعی‌شان برگردانند و آن‌ها را در فضای باز و آزاد رها کنند.

چنین حیواناتی، بدون زیست بوم مناسب یا ایجاد آن، یا از گرسنگی می‌میرند یا به وسیله‌ی آب و هوا و حیوانات شکارگر دیگر گرفتار می‌شوند و یا اگر زنده بمانند، احتمال آن می‌رود که از رهگذر تولید مثل و افزایش جمعیت، اکوسیستم آن منطقه و گونه‌های بومی را از بین ببرند.

این امر در پایان سال بیش از پیش در معابر و خیابان‌های استان خودنمایی کرده و سودجویان با خرید و فروش این حیوانات در ایام آخر سال به حق حیات این جانوران تعدی کرده و زندگی آنها را با خطر روبرو می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و بر اساس تجربیات سنوات گذشته در خصوص خرید و فروش حیوانات وحشی، گفت: بخش نظارت و بازرسی و گشت و کنترل اداره کل محیط زیست استان به شدت با افراد سودجو و فرصت‌طلب که اقدام به این کار می‌کنند برخورد خواهند کرد.

"ناصح قادری" با بیان این‌که در صورتی که افراد اقدام به شکار و صید غیر قانونی حیوانات وحشی کنند، مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود، افزود: باید خرید، فروش، عرضه و حمل جانور وحشی با مجوز‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به فروش لاک‌پشت آبی، مار و سمندر در ایام پایانی سال در برخی معابر شهری، اظهار کرد: این جانوران وحشی محسوب می‌شوند و طبق قانون، شکار و صید و خرید و فروش این حیوانات نیز ممنوع است.

قادری خاطرنشان کرد: دستگاههایی چون شهرداری، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و دامپزشکی با توجه به شرح وظایف خود می‌توانند در ثمربخشی و برخورد به موقع و قاطع با متخلفان، این اداره کل را یاری کنند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان از مردم نیز درخواست کرد، حیوانات وحشی را تنها به دلیل خوشامد خود از محیط زیست جدا نکنید و در قفسی به نام خانه زندانی نکنید تا حق حیات در محیطی آزاد از این حیوانات سلب نشود.

1-720.jpg

 

نظر شما
ادامه