کد خبر: ۱۲۱۵۲

حکیم مهر - با ایجاد پنجمین صندوق ملی در بخش کشاورزی، انتظار می‌رود که هزینه‌های تولید کاهش یافته و ارزش افزوده ناشی از زنبورداری در کشور حاصل شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشوربا اعلام این مطلب گفت: طبق ماده 12 قانون مصوب در وزارت جهاد کشاورزی، صندوق‌های حمایتی از شش سال گذشته در بخش کشاورزی شکل گرفتند که این صندوق‌ها در قالب استانی، ملی و محصولی فعالیت می‌کنند و تعداد آنها به 50 صندوق می‌رسد.

بهزاد بانکی‌پور افزود: صندوق‌های ملی دام، طیور، لبنیات و عشایری در کشور فعال است و پنجمین صندوق ملی کشور نیز در روز گذشته به ثبت رسید.

وی صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور را نقطه عطفی در این صنعت برشمرد و خاطرنشان کرد: از آنجا که صنعت زنبورداری از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و به شکل غیرمستقیم در قالب گرده‌افشانی باعث افزایش محصولات کشاورزی می‌شود، بنابراین حمایت از آن لازم و ضروری است.

بانکی‌پور ادامه داد: این صندوق با هدف افزایش محصولات کشاورزی و کمک به صنعت زنبورداری شکل گرفته که امید است بتوانیم در این راستا به اهداف و طرح‌های پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.

آغاز به کار صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور از هفته آینده با سرمایه اولیه 35 میلیارد ریال

این مقام مسئول تصریح کرد: سرمایه اولیه این صندوق 35 میلیارد ریال است و از هفته آینده به‌صورت رسمی آغاز به کار می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر 120 تشکل در قالب تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تولید عضو این صندوق هستند که امید است مابقی زنبورداران نیز که علاقمند به عضویت هستند، هرچه سریع‌تر به آن ملحق شوند.

بانکی‌پور تأکید کرد: حدود 200 تشکل زنبورداری فعال در کشور وجود دارد که تاکنون 120 تشکل آن به عضویت درآمده‌اند.

وی اظهار داشت: می‌توان ادعا کرد که حدود 80 تا 90 درصد تشکل‌های زنبورداری تحت پوشش این صندوق هستند.

بانکی‌پور همچنین گفت: سرمایه این صندوق بر اساس قوانین 48 درصد سهم دولت و 52 درصد سهم بخش خصوصی است که امید می‌رود با اثربخشی لازم بتواند برنامه‌های خود را تحقق بخشد.

وی در ادامه افزود: این صندوق قصد دارد تا با کاهش هزینه‌های تولید و فراهم آوردن انبوه نهاده‌های مورد نیاز زنبورداران، ارزش افزوده بیشتری را در این صنعت ایجاد کند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور خاطرنشان کرد: ساماندهی صنعت زنبورداری از مهمترین اهداف آن محسوب می‌شود.

بانکی‌پور ادامه داد: ایجاد مزیت اعتباری برای زنبورداران از دیگر اهداف آن محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که قصد داریم تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد برای انجام طرح‌های توسعه‌ای اختصاص دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: امید است این صندوق بتواند صنعت زنبورداری کشور را متحول کرده و به دنبال آن باعث توسعه بخش کشاورزی شود.

 

نظر شما
ادامه