کد خبر: ۱۲۲۵

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی کرمان ، خراسان رضوی و گناباد

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
دام‌های غیرمجاز روانه کشتارگاه می‌شوند

 

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: هرگونه دام غیرمجاز که بدون مجوز دامپزشکی وارد استان کرمان شود، روانه کشتارگاه شده و با خاطیان به شدت برخورد می‌شود.

غلامرضا زیدآبادی اظهار داشت: بر اساس قوانین مشخص و در راستای پیشگیری از مشکلات و معضلاتی مانند تهدید بهداشت عمومی و مخاطرات شیوه بیماری‌ها در جمعیت دامی استان که موجب خسارت اقتصادی زیادی می‌شود، هرگونه دام غیرمجاز که بدون مجوز دامپزشکی وارد استان شود، روانه کشتارگاه و با خاطیان به شدت برخورد می‌شود.
وی افزود: در این راستا هماهنگی‌های لام با مقامات قضایی، انتظامی و امنیتی برای همکاری بیشتر با اداره کل دامپزشکی انجام شده است.
زیدآبادی در مورد مشکلاتی که اخیرا در استان کرمان در اثر ورود دام از مرزهای شرقی استان پیش ‌آمده، تصریح کرد: به علت ورود بی‌رویه و غیرمجاز دام از استان سیستان و بلوچستان مشکلات عدیده‌ای برای جمعیت دامی استان به وجود آمده که موجب اختلال در روند اجرای هرچه بهتر کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی در استان شده است.
وی خاطرنشان کرد: کارشناسان دامپزشکی در سطح استان دائما در حال پایش و بررسی جمعیت دامی استان از لحاظ وجود بیماری، نحوه انجام واکسیناسیون و دیگر عملیات‌های دامپزشکی هستند که ورود هرگونه اختلال در این موضوع موجب ایجاد مشکلات زیادی در امر مبارزه با بیماری‌های دامی استان می‌شود.
زیدآبادی با اشاره به بیماری‌های خطرناکی که می‌تواند از دام به انسان منتقل شود، گفت: دام‌هایی که بدون نظارت دامپزشکی وارد استان می‌شود، منشا بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو،‌ تب مالت و بسیاری از بیماری‌های انگلی دیگر می‌شوند که گاهی اوقات با شیوع در میان افراد می‌توانند موجب همه‌گیری در جامعه انسانی شوند.
وی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی با قاطعیت با افرادی که موجب تهدید بهداشت عمومی به ویژه از این طریق می‌شوند، برخورد قانونی کرده و دام‌ها به کشتارگاه روانه تا در صورت مشاهده هرگونه بیماری از چرخه مصرف شهروندان حذف شوند.

-----------------------------------

 

مسئول نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی:
بیماری نیوکاسل مانع ورود ایران به تجارت جهانی مرغ می‌شود

 

مسئول نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ایران تنها وقتی می‌تواند وارد تجارت جهانی مرغ شود که واکسیناسیون نیوکاسل در کشور قطع شود.

علیرضا تعالی در همایش علمی تخصصی ویژه طیور صنعتی شهرهای گناباد و بجستان در جمع مرغداران این دو شهرستان با بیان اینکه ویروس بیماری نیوکاسل در همه دام‌ها می‌تواند وارد شود، افزود: این بیماری شش نوع علایم بالینی را ایجاد می‌کند.
وی با بیان اهمیت اقتصادی بیماری نیوکاسل گفت: این بیماری چون در خیلی از کشورها وجود ندارد، در این کشورها محدودیتی در واردات این پرندگان وارد می‌کنند تا این ویروس وارد کشورشان نشود.
تعالی ادامه داد: ویروس نیوکاسل مشترک بین انسان و پرنده است و در ایران این ویروس به صورت حاد بومی کشور است.
وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته واکسیناسیون بیماری نیوکاسل انجام نمی‌شود، افزود: درایران ضایعات این بیماری زیاد و هزینه واکسیناسیون بالا است و این امر بازده اقتصادی را پایین می‌آورد.
وی ادامه داد: در کشورهای آسیا، خاورمیانه، آفریقای جنوبی و مرکزی این بیماری به‌صورت حاد وجود دارد، در حالی که در کشورهای پیشرفته مانند کشورهای اروپایی، ایالت متحده و ژاپن این بیماری وجود ندارد.
تعالی گفت: شیوع این بیماری از یک گله به گله یا پرنده به پرنده دیگر 100درصد است و مرگ و میر پرندگان بر اثر آن تا 90 درصد وجود دارد.
وی اظهار داشت: این بیماری در زمان تغییر فصل مشاهده شده و مخازن ویروس آن مرغ‌های بومی، مرغ‌های آزادپرواز و غیره هستند.
مسئول نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی در مورد انتقال ویروس این بیماری نیز گفت: انتقال بیماری نیوکاسل از راه مستقیم در اثر تماس با مدفوع و ترشحات تنفسی پرنده آلوده و از راه غیرمستقیم از طریق غذا، آب، تجهیزات و پرندگان آزاد پرواز صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه انتقال این بیماری از یک انسان به انسان دیگر تاکنون گزارش نشده است، افزود: ویروس نیوکاسل در محیط برای مدت طولانی زنده مانده و مدت نهفتگی بیماری دو تا 15 روز است.
تعالی تاکید کرد: تشخیص بالینی این بیماری عملا غیرممکن است و روش مناسب جداسازی ویروس در زمان طلایی است.
وی با بیان اینکه از انتقال لاشه و پرنده زنده در هنگام بیماری به خارج از مرغداری باید پرهیز شود، افزود: عمل به توصیه دامپزشکان دولتی و خصوصی، قرنطینه، دفع بهداشتی لاشه و سوزاندن آنها، ضدعفونی‌های با برنامه، واکسیناسیون طبق توصیه‌های دامپزشکی و کنترل حشرات از جمله اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری است.
تعالی در پایان تاکید کرد: واکسیناسیون هیچ‌وقت جای امنیت زیستی و مدیریت صحیح بهداشتی در صنعت طیور را نمی‌گیرد.

----------------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی شهرستان بجستان:
62 مرغداری در گناباد فعال است

 

رئیس دامپزشکی شهرستان بجستان گفت: گناباد دارای 54 واحد مرغداری گوشتی، هفت واحد مرغداری تخمگذار، یک واحد مرغداری مادر است.

محمدرضا متقی  در همایش علمی تخصصی ویژه طیور صنعتی شهرهای گناباد و بجستان در جمع مرغداران این دو شهرستان با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گناباد در تولید مرغ در استان اظهار داشت: این شهرستان همچنین با داشتن دو کارخانه طیور دام و بسته‌بندی سه تن مرغ در روز رتبه چهارم در استان خراسان رضوی را دارد.
وی در مورد شهرستان بجستان نیز یادآور شد: در شهرستان بجستان 50 واحد مرغداری گوشتی و کشتارگاه‌های طیور وجود دارد و برای 50 مرغداری دیگر نیز پروانه تاسیس صادر شده است.
رئیس دامپزشکی گناباد خاطرنشان کرد: در گناباد یک چرخه کامل از تولید دام، پرورش و فراوری دام وجود دارد و این نقطه قوت ایجاد شده است.
متقی خواستار برگزاری بیشتر این‌گونه همایش‌ها شد تا از لحاظ کیفی بیشتر کار شود، زیرا تاکنون بیشتر نگاه‌ها به سمت افزایش کمی بوده است.
وی با بیان اینکه امروز در گناباد و بجستان تعاملات بین بخشی مطلوب است، اما باید تداوم داشته باشد، افزود: تعاملات بین بخشی در درجه نخست بین مرغداران هر شهر باید برگزار شود، زیرا در غیر این‌صورت افزایش کیفیت و کاهش بیماری‌ها را نخواهیم داشت.
رئیس دامپزشکی بجستان در مورد اقدامات دامپزشکی این دو شهرستان نیز گفت: رعایت فاصله جوجه‌ریزی که همیشه مورد تاکید است و در شهرستان مدتی است که برقرار شده و در چند ماهه اخیر با رعایت این مسئله سطح زیادی از بیماری‌ها پایین آمده است.
وی افزود: رعایت تراکم جوجه‌ریزی که تاثیر بسیار زیادی از لحاظ وضعیت بیماری‌ها به‌ویژه هماهنگی در اجرای بیماری‌های تنفسی دارد، از دیگر اقدامات بوده است.
متقی هماهنگی در اجرای بیماری‌ها واکسیناسیون که روی آن کار شده است را از دیگر اقدامات برشمرد و ادامه داد: رعایت واحدهای پرورش از دیگر اقدامات است که جزو موارد کیفی است و باید روی این مسائل بیشتر کار شود.
وی در پایان تاکید کرد: نتیجه این اقدامات ایجاد محصولات ارگانیک و سالم بوده که مشکلات جانبی را شاهد نباشیم.

 

نظر شما
ادامه