کد خبر: ۱۲۲۸۵

حکیم مهر - عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با تأکید بر لزوم حفظ گونه‌های نادر جانوری کشور، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مقصران اصلی در بحث افزایش قاچاق حیوانات و گونه‌های نادر جانوری است زیرا در انجام وظایف خود در حفاظت از گونه‌های جانوری قصور کرده است.

محمدجواد نظری‌مهر تصریح کرد: حفاظت از گونه‌ای نادر جانوری و حیوانات کمیاب جزء وظایفی است که مسئولان باید اهتمام جدی به آن داشته باشند و در این زمینه کم‌کاری‌ قابل توجیه نیست.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی، همچنین در مورد قاچاق گونه‌های نادر جانوری کشور، تصریح کرد: قاچاقچیان این گونه‌های نادر نباید به آسانی از چنگال قانون در امان باشند و باید مجازات قانونی در مورد این افراد بدون اغماض به اجرا گذارده شود.

نظری‌مهر در ریشه‌یابی پیدایش قاچاق گونه‌های نادر جانوری در جوامع، گفت: پدیده قاچاق در مواردی  نظیر مواد مخدر، سوخت، کالا وگونه‌های نادر جانوری معمولا در شرایط نامتعادل اقتصادی به‌وجود می‌آید، بنابراین در حل معضل قاچاق باید به اینگونه علل ایجابی توجه جدی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: مواردی نظیر بیکاری، مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی می‌توانند در گرایش افراد به بحث قاچاق حیوانات تأثیر داشته باشد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برنامه جدی در مبارزه با قاچاق‌چیان گونه‌های نادر جانوری ندارد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مقصران جدی در بحث افزایش قاچاق حیوانات و گونه‌های نادر جانوری در کشور است زیرا در انجام وظایف خود در حفاظت از گونه‌های نادر جانوری قصور کرده است.

عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه کشور ایران دارای گونه‌های کمیاب و نادر جانوری است، گفت: در شرایط کنونی می‌توان با بهره‌مندی از برنامه جامع زیست‌محیطی از شکار حیوانات و گونه‌های نادر جانوری درکشور جلوگیری کرد.

گفتنی است، بنا بر اظهار نظر‌های کارشناسی تاکنون درصد قابل توجهی از گونه‌های جانوری در مناطق آزاد کشور از بین رفته‌اند و این در حالیست که امکانات سازمان محیط زیست در کنترل شکار‌های غیرقانونی توسعه پیدا نکرده و دوستداران محیط هر ساله شاهد در معرض خطر قرار گرفتن بیشتر گونه‌های در معرض انقراض هستند.

 

نظر شما
ادامه