کد خبر: ۱۲۵۹۴
حکیم مهر - با توجه به بروز چند مورد کانون بیماری تب برفکی در چند منطقه از شهرستان و همچنین گزارش بیماری از استان های همجوار، شبکه دامپزشکی مشهد به دامداران هشدار داد تا با رعایت مسائل بهداشتی- قرنطینه ای از بروز بیماری جلوگیری تا باعث زیان های اقتصادی نگردد. 
مسئول واحد بررسی بیماری های دامی شبکه دامپزشکی مشهد گفت : بیماری تب برفکی که رخداد اخیر خود را با بروز اولین علایم بیماری در روزهای پایانی شهریور 91 در یکی از مناطق شهرستان، نه تنها خسارات قابل توجهی را برجا گذاشت، بلکه در مدت زمان طولانی تری نسبت به موارد مشابه در سال های پیش، حدود 7 ماه جمعیت دامی شهرستان را درگیر نمود و با خاموشی 20 روزه در ایام عید نوروز، دوباره در حال پهن کردن گستره خود است.
دکتر علی اوجاقی ادامه داد: این موضوع در شرایطی بر روی میز کار شبکه دامپزشکی مشهد است که مراقبت فعال و بیماری یابی فعالانه تب برفکی سال هاست که در دستور کار قرار داشته و دارد. با این وجود آنچه در صدر امور در مقابله با اشاعه بیماری های دامی، به ویژه بیماری های مسری اهمیت دارد، ضرورت رعایت اصول امنیت زیستی- قرنطینه ای در مقاطع مختلف اعم از جابجایی دام، تردد به دامداری ها و ورود خودروهای حمل خوراک به دامداری کاملاً احساس می گردد که حداقل اقدام بهداشتی، داشتن حوضچه ضدعفونی در مبادی ورودی دامداری هاست.     
وی در توضیح بیماری تب برفکی گفت: تب برفکی، بیماری ویروسی واگیردار خاص زوج سمان(گوسفند، گاو و ...) می باشد که ویروس این بیماری از طریق هوا و وسایل دامداری ها و همچنین جابجایی غیر اصولی دام، قابل انتقال به سایر دام ها می باشد و با ایجاد زخم در دهان و کارتیه پستان و سم، موجب درد شدید و کم اشتهایی و در نهایت کاهش تولید در دام می گردد. از این رو ضرر اقتصادی فراوانی به صنعت دامپروری تحمیل می نماید.
اوجاقی افزود دامهای جوان از جمله گوساله ها و بره ها به این بیماری حساس تر و گاهاً موجب تلفات در این گروه از دام ها می گردد.
نظر شما
ادامه