کد خبر: ۱۳۵۸۸

حکیم مهر - دانشمندان دانشگاه تافتز اخیرا کشف کرده‌اند که نوعی کرم زرد رنگ می‌تواند در صورت قطع شدن سرش، آنرا دوباره بازسازی کرده و مغز خود را که حاوی همان خاطرات قدیمی است، مجددا بدست بیاورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این محققان حافظه کرمهای پلاناریان(planarian) را با اندازه‌گیری مدت زمانی که طول می‌کشید تا آنها در محیط آزمایشگاه به غذا برسند، آزمایش کردند.

دانشمندان پس از آموزش این کرمهای زرد رنگ کوچک به منظور نادیده گرفتن نورهای درخشان آزمایشگاه و شناسایی غذای خود بدون منحرف شدن دریافتند که این موجودات حتی پس از جدا شدن سرشان نیز خاطره این آموزش را به یاد می‌آورند.

برای این پژوهش، تیمی از زیست‌شناسان به آموزش کرمهای یک سانتیمتری برای شناسایی غذاهای پنهان شده در وسط یک ظرف آزمایشگاهی پرداختند.

این غذاها با پرتو درخشانی از نور روشن شده بودند.

کرمهای پلاناریان از دو نقطه چشمی برخوردارند که می توانند شدت نور را شناسایی کنند. این نقطه‌ها مانند گیرنده نور عمل کرده و برای دور شدن از منابع نور درخشان مورد استفاده هستند.

این بدان معنی است که کرمها برای دور ریختن این ترس از نور برای گرفتن غذا باید آموزش می‌دیدند. دانشمندان پس از یادگیری این مهارت توسط کرمها، سر آنها جدا کردند.

دو هفته بعد هنگانی که بیشتر سر کرمها دوباره رشد کرد، محققان مجددا آنها را درون ظرف آزمایشگاه قرار دادند.

آنها با استفاده از فناوری پیگیری ویدیویی دریافتند که کرمهایی که آموزش دیده بودند، سریعتر از دیگران مواد غذایی نورانی را پیدا می‌کردند.

اگرچه این کرمها در اولین تلاش خود نتوانستند غذا را پیدا کنند، تنها یک جلسه آموزشی طول کشید تا دوباره مهارت خود را بدست آورده و نور را نادیده بگیرند.

این درحالیست که هنوز دانشمندان دلیل و چگونگی این رویداد را نمی‌دانند.

نتایج نشان می‌دهد که حافظه کرمها احتمالا در منطقه دیگری از بدنشان ذخیره می‌شود. ایده دیگر بر این اساس است که مغز قدیمی کرمها سیستم عصبی خود را برای مطابقت با نور تغییر داده و این تغییرات پس از رشد مغز جدیدی نیز در سیستم باقیمانده است.

به گفته محققان، کار بیشتری برای کشف چگونگی قابلیت این موجودات جهت دستیابی به خاطرات قدیمی نیاز بوده اما یافته‌های کنونی که در مجله Experimental Biology منتشر شده، می‌تواند به عنوان یک نقطه آغاز در چگونگی بازیابی خاطرات در انسان و حیوانات دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نظر شما
ادامه