کد خبر: ۱۳۷۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، قم، تربت حیدریه، خراسان جنوبی، قزوین و بویین زهرا

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان یزد صورت گرفت:
انجام آزمایشات مختلف بر روی 6836 نمونه ی ارسالی به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان


یکی از مهمترین اهداف حرفه ای و حاکمیتی دامپزشکی تشخیص بیماری های دامی است، زیرا کنترل و ریشه کنی کانون های بیماری بدون تشخیص آزمایشگاهی با مشکل روبرو می شود.
یکی از مهمترین اهداف حرفه ای و حاکمیتی دامپزشکی تشخیص بیماری های دامی است، زیرا کنترل و ریشه کنی کانون های بیماری بدون تشخیص آزمایشگاهی با مشکل روبرو می شود.
مسئول آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی گفت: انجام آزمایش ها به منظور تشخیص و پیشگیری از کانون های جدید بیماری حائز اهمیت می باشد.
خانم مهندس ثوابی ابراز داشت: اداره کل دامپزشکی استان یزد جهت ایفای نقش نظارتی و حاکمیتی خود در راستای تشخیص انواع بیماری های دام، طیور، آبزیان و... و عوامل میکروبی آلوده کننده مواد غذایی و نظارت بر بهداشت عمومی با کمک امکانات و تجهیزات موجود در آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی که دارای بخش های کنترل کیفی مواد غذایی، سرولوژی، میکروبیولوژی و انگل شناسی می باشد در طول 4 ماهه نخست سال 92 توانسته است در زمینه کنترل بیماری ها و ارتقاء سطح بهداشت عمومی، اقدام به انجام آزمایشات متعدد در زمینه آزمایشات سرولوژی دام، انگل شناسی، آزمایشات سرولوژی طیور، کنترل کیفی   فراورده های خام دامی، کنترل کیفی شیر بر روی 6836 نمونه اخذ شده نماید.                                

------------------------

 

انجام عملیات تست سل و بروسلوز درقم


اداره دامپزشکی شهرستان قم گزارش داد ، طی هفته گذشته اکیپهای سل وبروسلوزاین اداره متشکل ازکارشناسان دامپزشکی بامراجعه به 28 واحدگاوداری شیری نسبت به انجام تست سل وبروسلوزاقدام نموده اند.
درادامه این گزارش آمده است دراین راستا 423 راس گاوشیری موردتست سل و261 راس نیز موردتست بروسلوزقرارگرفته اند.

-----------------------

 

اهداء خون بمناسبت ماه مبارک رمضان توسط کارکنان شبکه دامپزشکی تربت حیدریه


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه در یک اقدام خیرخواهانه و به مناسبت ماه مبارک رمضان کارکنان شبکه دامپزشکی موفق  به اهداء خون برای بیماران نیازمند شدند.

دکتر رفیعی پور رئیس شبکه گفت: اهداء خون بعنوان یک خیرات ماندگار و برای زنده ماندن بیماران نیازمند  می تواند بعنوان بهترین خیر جاری در دفتر اعمال و رفتار انسانها ذخیره شود.

کارکنان مومن و روزه دار شبکه با احساس کمک به همنوعان و هموطنان نیازمند به خون و بمناسبت قرار داشتن در ماه مبارک رمضان اقدام به اهداء خون در پایگاه انتقال خون شهرستان نمودند.

 

-----------------------

 

معدوم سازی 3 تن فرآورده خام دامی در خراسان جنوبی


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی از توقیف 3 تن فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون در استان خبر داد.  
محمد علی بخشی کارشک اظهار داشت : نظارت بهداشتی بر اماکن و مراکز عرضه فرآورده های خام دامی یکی از وظایف حساس دامپزشکی است . وی اذعان داشت : در خراسان جنوبی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، اکیپ ها به دو گروه ثابت و سیار فعالیت خود را از 19 تیر ماه آغاز و تا 17 مرداد ماه ادامه می دهند . رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد :از ابتدای ماه مبارک رمضان تا 10 مرداد ماه جاری تعداد یک هزار و 242 بازدید از مراکز تولید ، عرضه و فروش فرآورده های خام دامی در استان صورت گرفته است . بخشی یاد آور شد : طی این مدت 3 هزار و 399 کیلو گرم فرآورده خام دامی ثبت و ضبط شده است. وی با بیان اینکه متخلفان حوزه سلامت و امنیت غذایی با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می شوند گفت : از ابتدای ماه رمضان و مستقر شدن اکیپ های نظارتی سیار و ثابت در سطح استان ، تعداد دو مورد پرونده تخلفات بهداشتی به دادگاه ارجاع شده است . رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی یاد آور شد: تعداد 3 تن فرآورده خام دامی توسط اکیپ های متعدد بازرسی و نظارت بهداشتی بر تمامی مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان معدوم شده است .

 

------------------------

 

برتری پرسنل اداره کل دامپزشکی قزوین در مسابقات قرآنی


آقایان علی رسولی ومحمد جباری راد در مسابقات قرانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین حائز رتبه شدند.
حجت الاسلام والمسلمین علی بهادری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان قزوین با اعلام این خبر افزود:در این دوره از مسابقات قرآنی که هرساله در بین پرسنل وفرزندان ایشان برگزار می گردد آقای علی رسولی در رشته حفظ یک جزء قران موفق به کسب عنوان اول،آقای محمد جباری راد در شته مفاهیم مقام دوم وآقای علی جباری راد(فرزند پرسنل)در رشته حدیث  عنوان دوم را کسب کرد.

----------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی بویین زهرا عنوان کرد
معرفی 12 واحد عرضه گوشت غیر بهداشتی بویین زهرا به مراجع قضایی


مدیر شبکه دامپزشکی بویین زهرا از معرفی 12 واحد عرضه گوشت غیر بهداشتی بویین زهرا به مراجع قضایی این شهرستان در سال گذشته خبر داد.
سهیل بهنوش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا پیرامون فعالیت‌های مرتبط با اصلاح نژاد در شهرستان بویین زهرا اظهار داشت: بخش امور دام جهاد کشاورزی در هر منطقه‌ای مسئولیت اصلاح نژاد دام را بر عهده داشته و به نوعی جهاد کشاورزی و شبکه دامپزشکی دو ارگان موازی یکدیگر در شهرستان هستند و فعالیت می‌کنند.

مدیر شبکه دامپزشکی بویین زهرا افزود: در همین راستا شبکه دامپزشکی متولی بهداشت دام و جهاد کشاورزی نیز تولیت برای تولید دام و فرآورده‌های دامی را برعهده دارد.

بهنوش تضمین بهداشت دام و فرآوردهای حاصل از دام را بر عهده شبکه دامپزشکی دانست و ابراز داشت: تاریخچه تأسیس شبکه دامپزشکی به  80 تا 90 سال پیش بازگشته که از زمان شیوع بیماری گاوی و تشکیلات تضمین سلامت فعالیت این اداره آغاز شده است و تا به امروز به کار خودش ادامه داده است.

این مسئول عنوان کرد: مبارزه با بیماری‌های دامی شامل واکسیناسیون دام‌های سنگین و سبک مانند گاو و گوسفند جزو فعالیت‌های این شبکه محسوب می‌شود.

بهنوش عنوان کرد: مبارزه با بیماری‌های طیور، کنترل بیماری‌ها، بخش دارو و درمان و نظارت بر مراکز بخش خصوصی دامپزشکی دارو و درمان جزو بخش‌های فعالیت شبکه دامپزشکی می‌باشد.

وی مبارزه با بیماری‌های مشترک و تست سلوبلوسلز را جزو کار‌های مستمر شبکه دامپزشکی برشمرد و ابراز داشت: تست سلوبلسلز در حال حاضر در تمام گاوداری‌های شیری صنعتی تحت پوشش شبکه دامپزشکی به طور شش ماهه انجام شده و در نهایت این فرایند دام‌هایی که به این آزمایش واکنش نشان دهند راهی کشتار شده و به خاطر ممانعت از انتشار این بیماری از گله حذف می‌شوند.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان بویین زهرا با اشاره به بازدید‌های مستمر و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و مراکز عرضه گوشت‌های مصرفی شهروندان بویین زهرایی عنوان کرد: طبق قانون دام‌ها حتما باید در کشتارگاه‌ها مجاز و تحت نظارت دامپزشکی کشته شده و در صورت مشاهده موردی که کشتار آن غیرمجاز بوده و یا تشخیص داده شود که فرآوردهای عرضه شده غیربهداشتی هستند مسئول واحد به مراجع قضایی معرفی شده و برخورد صورت می‌گیرد.

وی از تعطیلی دو واحد عرضه گوشت غیر بهداشتی در سال گذشته در بویین زهرا خبر داد و تصریح کرد: همچنین 12 واحد نیز در سال گذشته در سطح شهرستان بویین زهرا به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه نظارت بر کشتارگاه‌های کشور توسط شبکه‌های دامپزشکی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر با احتساب سه کشتارگاه در  شهرستان‌های بویین زهرا و آوج فعالیت کرده و کشتارگاه صنعتی دام قزوین دشت بره نیز تنها کشتارگاه صنعتی دارای پروانه استان قزوین است.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان بویین زهرا افزود: کشتارگاه قزوین دشت بره در حال حاضر تحت پوشش شبکه دامپزشکی بویین زهرا فعالیت کرده و دو نیروی دولتی، چهار نیروی دامپزشکی بخش خصوصی، پنج ناظر دامپزشکی و یک ناظر شهری در این مرکز فعالیت می‌کنند.

بهنوش عنوان کرد: همچنین یک روحانی نیز در حال حاضر وظیفه نظارت بر کشتار بهداشتی و شرعی دام‌های ارجاعی به این مرکز نظارت را بر عهده دارد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار دامپزشکی بخش دولتی استان قزوین
|
-
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
0
0
در انتهای صحبت های دکتر بهنوش آمده است :((احتساب سه کشتارگاه در شهرستانهای بوئین زهرا، آوج و ... )) قابل توجه می باشد که در این شهر ها کشتارگاه وجود ندارد.
همکار
|
-
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
0
0
1-سپید بال میعاد، 2-دشت بره،3- وحدت یوسف آبگرم
amin
|
-
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
0
0
در جواب دوستمون که میگن تو این شهرها کشتارگاه وجود نداره باید عرض کنم:
کشتارگاه دام دشت بره -بوئین زهرا--کشتارگاه بوقلمون بوئین زهرا---کشتارگاه وحدت یوسف آبگرم - آوج....لطفا اول اطلاعاتتون تکمیل کنید بعد پست بزارید...ممنون دامپزشک همکار دولتی
نظر شما
ادامه