کد خبر: ۱۳۹۵۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی دیواندره، کرمانشاه و یزد

 

شهرستان دیواندره قطب دامپروری استان کردستان است

 

فرماندار دیواندره گفت: شهرستان دیواندره با 22 درصد جمعیت دامی استان کردستان رتبه اول و قطب دامپروری استان است.
سعدی نقشبندی در جلسه ای که با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در محل شبکه دامپزشکی شهرستان دیواندره برگزار گردید، اعلام کرد: فعالیتهای بخش خصوصی در قالب درمانگاه، داروخانه، مرکز مایه کوبی و آزمایشگاه تشخیص بیماریهای دامی از شاخص مناسبی در سطح شهرستان و استان برخوردار است. و عملکرد شبکه دامپزشکی دیواندره را در زمینه مبارزه با بیماریهای دامی مشترک بین انسان ودام را مثبت ارزیابی کرد.
در این جلسه دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تقویت بخش خصوصی و توجه بیشتر به شاغلان در این بخش از اهداف و برنامه های سازمان است.
وی تامین نیروی انسانی در بخش دولتی و همچنین حمایت از بخش خصوصی به منظور ارتقای سطح نظارت و خدمات در زیربخش دامپزشکی را ازنیازهای اساسی دامپزشکی استان کردستان برشمرد و افزود: برای کاهش این مشکلات از طریق سازمان دامپزشکی پیگیریهای لازم به عمل آمده است.
در ابتدای جلسه نیز مصطفی رهبر مدیر شبکه دامپزشکی دیواندره گزارشی از وضعیت دامپزشکی شهرستان دیواندره و فعالیتهای انجام گرفته در سال گذشته و سالجاری را برای حاضرین در جلسه تشریح نمود.

----------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در برنامه میزگرد تلویزیونی با موضوع قاچاق دام  :
به منظور جلوگیری از اشاعه بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام ،جابجایی دام باید از طریق قانونی و با مجوز دامپزشکی انجام گیرد


با نگاهی به پدیده شوم قاچاق دام واضح است که اگر موضوع قاچاق ‌دام به کشورهای همسایه به ‌درستی بررسی نشود، مشکلات فراوانی در جامعه به‌ وجود خواهد آورد چرا که علاوه بر وارد آوردن آسیب‌های اقتصادی، مشکلات بهداشتی جبران ناپذیری را نیز به ‌همراه دارد و در صورتی که به‌ طور جدی با این پدیده برخورد نشود، کاهش دام‌های مولد دستاورد آن می شود .

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه ضمن حضور در یک میزگرد تلویزیونی با حضور معاونت بهبود تولیدات دامی،جانشین قرارگاه منطقه ای غرب نزاجا وجانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان گفت : استان کرمانشاه با دارا بودن بالغ بر 5/2 میلیون راس دام سبک ،250 هزار راس دام سنگین و 24 میلیون قطعه جوجه ریزی در سال  یکی از استان هایی است که قطب کشاورزی و دامپروری محسوب می شود .
دکتر نادر پرور گفت : هم چنین در خصوص مهم‌ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام نیز نظیر بیماری CCHF یا بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو که یکی از مهم‌ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است پدیده قاچاق نقش اساسی دارد و همین مساله لزوم توجه به موارد قانونی و بهداشتی دامپزشکی در خصوص حمل دام را غیرقابل اجتناب می نماید.
 وی ادامه داد : جابجایی غیرمجاز دام می تواند این سرمایه ملی را به خطر بیاندازد و توجه به این نکته نیز ضروری است که کنترل حدود 50% از بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام در حوزه دامپزشکی قرار گرفته و در صورت عدم توجه کافی به این امر، بیماری از طریق دام و فرآورده های خام دامی به انسان منتقل می شود.
مهندس بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان نیز در زمینه اظهار داشت : قاچاق دام یک پدیده شوم بوده و استان کرمانشاه در رابطه با قاچاق دام یکی از استان های پرخطر به شمار می آید که می تواند مشکلات عدیده ای را ایجاد نماید.
سرهنگ کیومرث عزیزی جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان هم در این رابطه گفت : معضل قاچاق دام در جامعه می تواند ضربه های زیادی را به اقتصاد جامعه وارد کند که از جمله آن قاچاق دام های مولد توسط قاچاقچیان است و اگر این روند ادامه پیدا کند این استان یکی از صادرکنندگان بزرگ غیرمجاز دام به شمار می رود و ما مجبورخواهیم شد وارد کننده دام به استان باشیم .
امیر سعید عربلو جانشین قرارگاه منطقه ای غرب نزاجا نیز در پاسخ به سئوال مجری برنامه در خصوص اینکه چه کالاهایی قاچاق محسوب می شوند گفت : به طور کلی همه کالاهایی که بدون مجوز در مرز مبادله شوند قاچاق محسوب می شوند .
 در ادامه دکتر پرور با اعلام اینکه تب مالت و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF)از دیگر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است که پدیده شوم قاچاق دام نیز به گسترش و شیوع این بیماری دامن می زند خاطر نشان کرد : راههای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بسیار ساده و در عین حال بسیار مهم است که مهم‌ترین آن‌ها رعایت اصول ایمنی فردی کارکنان کشتارگاه‌های دام است .
دکتر پرور افزود : باید گوشت مصرفی از راه‌های رسمی و مجاز و از کشتارگاههای کشورهای طرف قرارداد که تحت نظارت کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور و ناظرین شرعی هستند به کشور وارد شود و از ورود و خروج دام خارج از چرخه قانونی جلوگیری شود زیرا دام‌های قاچاق فاقد گواهی سلامت و سوابق بهداشتی بوده و شرایط نامناسبی را دارند و در صورت برخورد بایستی در نزدیکترین کشتارگاه مجاز ذبح و پس از معاینه لاشه در صورت تایید کارشناس دامپزشکی به مصرف برسد .
وی همچنین به آثارسوء اقتصادی قاچاق دام اشاره نمود و گفت : در شرایط کنونی قاچاق دام علاوه بر مشکلات بهداشتی یک معضل اقتصادی نیز هست و در صورتی که بطور جدی با این پدیده برخورد نشود در طول زمان ما شاهد کاهش دام های مولد خواهیم بود .
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه قاچاق دام آلوده از مرزها بدون انجام واکسیناسیون، عدم رعایت بهداشت در موقع زایمان دام، شیردوشی و تهیه لبنیات پاستور ریزه را مهمترین عواملی عنوان کرد که گسترش میکروب تب مالت و سایر مخاطرات را برای دام و انسان بوجود می آورد .
دکتر پرور در پایان ضمن تقدیر از همکاری مرزبانی ،ارتش ، نیروی انتظامی ، معاونت بهبود تولیدات دامی و سایر دستگاههای مرتبط ، از مردم خواست از خرید گوشت مورد نیاز خود خارج از شبکه مجاز توزیع و خصوصا معابر و کنار جاده ها اکیدا خودداری و در صورت مشاهده موارد کشتار خیابانی دام ، موضوع را به دامپزشکی مربوطه اطلاع تا برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد.
ضمنا شهروندان محترم می توانندجهت کسب اطلاعات بیشتر در شهرستان کرمانشاه با تلفن 7246325 و یا تلفن رایگان 1512 اداره کل دامپزشکی استان تماس حاصل نمایند.

-------------------------------

 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت:
برنامه منظم جهت نظارت دائم بر کشتارگاه های دام در حال اجرا است


مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: کشتار به عنوان یکی از مراحل مهم در فرآیند تولید گوشت مصرفی مردم مورد توجه و نظارت مستقیم ادارات دامپزشکی می باشد. در همین راستا در 4 ماهه نخست سال جاری تعداد 78121 لاشه دام سبک و  3734 لاشه دام سنگین مورد بازرسی کارشناسان این اداره کل قرار گرفته است.
دکتر محمد رضا صادقپور افزود : در حال حاضر تعداد 9 کشتارگاه دام در سطح استان فعال می باشند که تمامی آنها تحت نظارت ناظرین فنی  بهداشتی و شرعی  مشغول به کار می باشند. در این کشتارگاه ها پس از کشتار، لاشه ها مورد بازرسی قرارگرفته و در صورت تایید سلامت، لاشه ها مهمور به مهر سلامت دامپزشکی و نیز  لیبل بهداشتی می شوند و پس از آن به منظور جلوگیری از آلودگی های ثانویه و بالا رفتن بار میکروبی گوشت دام های کشتاری به وسیله خودروهای سردخانه دار در سطح شهر توزیع می شود تا بدین وسیله شهروندان محترم در هنگام خرید از سلامت گوشت مصرفی خود اطمینان داشته باشند.
وی  ضمن تاکید بر اهمیت رعایت موازین بهداشتی کشتار به مردم یاد آور شد: عدم رعایت موازین بهداشتی و کشتار  غیر    بهداشتی دام می تواند  باعث انتقال و گسترش بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده        کریمه-کنگو، سالمونلا، کیست هیداتید، بروسلوز و... گردد.
دکتر صادقپور در خاتمه از شهروندان خواست به منظور حفظ سلامت خود از ذبح دام در خارج از کشتارگاه و نیز خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی وکشتار شده در خارج از کشتارگاه جدا خودداری نمایند.

 

نظر شما
ادامه