کد خبر: ۱۴۲۸۱
حکیم مهر - پژوهشگران اسپانیایی موفق شدند سلولهای حیوانات را به سلولهای بنیادین تبدیل کنند.
به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، پژوهشگران مرکز ملی تحقیقات سرطان در مادرید اسپانیا توانستند با تغییر در سلولهای حیوان، سلولهای بنیادین بسازند که قابلیت رشد و تغییر به هریک از بافتهای بدن را دارد.
تاکنون این نوع سلولهای بنیادین که به سلولهای بنیادین چند قوه ای معروف هستند، تنها پس از برداشته شدن از حیوان در آزمایشگاه تکثیر می شدند. اما این محققان موفق شدند سلولها را در بدن موشهای زنده بسازند.
آنها دریافتند با کاربرد ترکیبی از عوامل تغییر برنامه، می توان برنامه ریزی سلولهای رسیده را تغییر داد.
مانوئل سرانو مدیر تیم تحقیقاتی می گوید :«انتظار این نتیجه را نداشتیم. باعث شگفتی شد. این سلولها بهتر از هر چیزی است که می توانستیم در آزمایشگاه بسازیم. »
سلولهای کلیه، معده، روده و لوزالمعده موشها، همه نشانه هایی به دست دادند که برنامه ریزیشان تغییر کرده است و به حال بسیار تکثیر پذیر و پرتوانی بازگشته اند که آن را شبیه به سلولهای بنیادین جنینی می کند.
سرانو افزود:« در بافتهای متعدد ، سلولها هویت خود را از دست می دهند مثلا سلول کبد دیگر سلول کبد نیست یا سلول روده دیگر سلول روده نیست بله به سلول جنینی تبدیل می شود.»
این کشفیات کاربردهای درمانی نظیرترمیم نخاع یا سلولهای تولید کننده انسولین را به دنبال خواهد داشت اما هنوز تا رسیدن به این دستاوردها کار درازی در پیش رو است.
در خوش بینانه ترین حالت آزمایشهای بالینی تا پیش از پنج سال دیگر آغاز نخواهد شد.
نظر شما
ادامه