کد خبر: ۱۴۴۰۹

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: پژوهش‌های کاربردی نوین و تکنولوژی‌های عصر جدید به همراه تقویت بخش خصوصی عوامل موثر گذر از دوره سنتی دامپروری در کردستان است.

خبرگزاری فارس: پژوهش‌های کاربردی نوین نیاز دامپروری سنتی کردستان است

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر کامران زیباکردار در همایش روز ملی دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اظهار داشت: پرورش دام در استان کردستان به شیوه سنتی بوده و با استفاده از روش‌های نوین علمی در اصلاح نژاد دام و دامداری مدرن با تقویت بخش علمی و بکارگیری پژوهش‌های کاربردی می‌توان به احیای پرورش دام و گذر از دوران سنتی امیدوار بود.

وی تصریح کرد: در بحث آموزش نیاز به توسعه و توجه بیشتر بخصوص در حوزه پژوهش‌های کاربردی و بخش‌های علمی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با تاکید بر این‌که متاسفانه شرایط علمی بخش کشاورزی و دامپزشکی به سمتی می‌رود که جاذبه ورود به رشته‌های این حیطه در محیط دانشگاهی کمتر شده است، گفت: دامپزشکی یک بحث تراژیک و ناشناخته بوده که لازم است با اقدامات موثر عملی و اجتناب از هرگونه بزرگنمایی به مردم معرفی شود.

توسعه بخش خصوصی لازمه گسترش افق‌های دامپزشکی است

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در ادامه گفت: توسعه بخش خصوصی توانمند بهتر می‌تواند در نقش تامین امنیت غذایی و سلامت عمومی به دامپزشکی حفظ سلامت مردم کمک کند.

زیباکردار با اشاره به این‌که بخش خصوصی به‌عنوان بازوی توانمند بخش دولتی یاریگر و تبیین‌کننده رسالت دامپزشکی و سلامت عمومی است، اظهار داشت: استان کردستان در حوزه دامپزشکی بسیار قدرتمند فعالیت می‌کند و جا دارد با توجه بیشتر، بهتر از این رشد کند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه پنج میلیون نوبت واکسیناسیون دام در استان انجام شده و بر سه میلیون جوجه تولیدی در استان نظارت کامل شده و واکسیناسیون آن‌ها انجام می‌شود.

زیباکردار افزود: سالانه هشت هزار تن گوشت قرمز وارد بازار می‌شود که مجموعه دامپزشکی 9 تا 10 میلیون قطعه مرغ را بازرسی و نظارت می‌کند.

به گفته وی، در کشور از یک‌هزار و 600 بیماری واگیردار 60 درصد آن بیماری‌های مشترک میان دام و انسان بوده که 75 درصد بیماری‌های نوپدید، 95 درصد از بیماری‌های انگلی، 80 درصد بیماری‌های بیوتوریسمی، بیماری‌های مشترک میان دام و انسان هستند.

وی در مورد آغاز رشد سریع دامپروری صنعتی در استان و کشور به ویژه در صنعت مرغداری‌ها گفت: این موضوع هر روز وضعیت جدیدی برای بیماری‌های دام و طیور به‌وجود می‌آورد.

مدیرکل دامپزشکی استان از رشد بسیار زیاد نگهداری حیوانات خانگی مثل جوندگان، خزندگان و دوزیستان در استان و کشور خبر داد و افزود: این امر وظایف دامپزشکی را بیشتر کرده و ایجاد یک بیماری جدید ممکن است سلامت مردم را به خطر بیندازد.

وی در پایان گفت: افزایش روز افزون فرآورده‌های دامی، افزایش کشتارگاه‌ها و صنایع تبدیلی علاوه بر مصرف فرآورده‌های دامی، دقیق‌شدن برای کیفیت فرآورده‌ها را از سوی مردم بیشتر کرده است.

گفتنی است، در این همایش که با یک ساعت تاخیر برگزار شد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج حضور نداشت و مدیرکل جهادکشاورزی استان هم در حضور کوتاه خود در این مراسم سخنرانی نداشت.

 

نظر شما
ادامه