کد خبر: ۱۵۲
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با تأئید یک مورد بیماری آ‌نفلوانزای خوکی در فلسطین اشغالی و هندوستان این بیماری وارد قاره آسیا شد، 11کشور دنیا اکنون درگیر این بیماری هستند و سطح همه‌گیری این بیماری یک پله بالا رفت...
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با تأئید یک مورد بیماری آ‌نفلوانزای خوکی در فلسطین اشغالی و هندوستان این بیماری وارد قاره آسیا شد، 11کشور دنیا اکنون درگیر این بیماری هستند و سطح همه‌گیری این بیماری یک پله بالا رفت.
محمدمهدی گویا افزود: تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوانزای خوکی در دنیا به 2500 نفر رسید و اکنون 11 کشور دنیا شامل مکزیک، آمریکا، کانادا، انگلیس، اسپانیا، آلمان، اتریش، نیوزیلند، فلسطین اشغالی و هندوستان با تعدادی از مبتلایان به این بیماری مواجه شده‌اند و مناطق آلوده به این بیماری در جهان رو به گسترش است.
وی گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که سطح هشدار و همه‌‌گیری این بیماری از فاز 4 وارد فاز 5 شده است، فاز 4 شامل همه گیری از طریق انسان به انسان است اما فاز 5 همه گیری سریعتر و بیشتری را بین کشورهای جهان نشان می‌دهد، فقط یک فاز بالاتر از سطح همه گیری 5 وجود دارد که فاز 6 است. فاز 6 همه‌گیری، نشانه این است که همه کشورهای دنیا درگیر بیماری شده‌اند.
گویا افزود: تاکنون 159 نفر بر اثر بیماری آنفلوانزای خوکی در دنیا جان خود را از دست داده‌اند که 158 نفر آنها در مکزیک و یک نفر در آمریکا بوده است.
وی گفت: بیماری آنفلوانزای خوکی اولین بار حدود 44 روز پیش در مکزیک مشاهده شد، در روستایی که در آن خوک نگهداری می‌شد. اولین فردی که به این بیماری مبتلا شده است نیز با خوک ارتباط داشته است اما وجود این بیماری هنوز در خوک‌های این روستا اثبات نشده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: بیماری آ‌نفلوانزای خوکی مانند هر نوع آنفلوانزای دیگر از طریق ترشحات تنفسی، دست دادن و روبوسی از انسان به انسان منتقل می‌شود، بنابراین خطر این بیماری دیگر انتقال آن از حیوان به انسان نیست بلکه خطر آن ناشی از انتقال آن بین انسانهاست که می‌تواند همه‌گیری بزرگی را در دنیا باعث شود.
وی اضافه کرد: علایم این بیماری نیز تب، لرز، عطسه، سرفه، ضعف بدن و بی‌حالی، خستگی و بی‌حوصلگی است.
گویا اضافه کرد: اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل این بیماری در کشور ما انجام شده است، کادرهای بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با آن آموزش لازم را دیده‌اند و مراکز درمانی کشور در حالت آماده باش هستند، داروهای مورد نیاز برای درمان آن نیز به مقدار کافی در کشور موجود است.
وی گفت: هنوز واکسن این نوع آنفلوانزا در دنیا ساخته نشده است. ساخت واکسن ویروس H1N1 که عامل این بیماری است حداقل 3 ماه زمان می‌برد زیرا باید ویروس آن باید در تخم مرغ کشت شود و گر چه ساخت آن تکنولوژی پیچیده‌ای ندارد اما زمان‌بر است.
وی اضافه کرد:‌ تیم‌های پزشکی نیز در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی کشور مستقر شده‌اند و به مسافرانی که از کشورهای آلوده می‌آیند توصیه می‌شود، در صورتی که مشکوک به بیماری هستند حتماً به این مراکز مراجعه کنند و تست بدهند، نتیجه تست آنها در اسرع وقت اعلام می‌شود و در صورتی که افراد مشکوک به بیماری باشند از آنها خواسته می‌شود تا 7 روز از خانه خارج نشوند.
وی گفت: افرادی که حالت بیماری دارند و بیشتر مشکوک هستند نیز به بیمارستان ارجاع می‌شوند و تحت مراقبت ویژه قرار می‌گیرند اما تاکنون مورد مشکوکی از این بیماری در کشور نبوده است.
وی افزود: ویروس آ‌نفلوانزای خوکی یا H1N1 در دنیا ناشناخته نیست و در سال 1918 و 1919یک همه‌گیری جهانی ناشی از شیوع این بیماری در دنیا رخ داده است اما ویروس جدید تغییر ژنتیکی پیدا کرده به همین خاطر برای بدن انسان ناشناخته است و باعث بیماری شده است.
نظر شما
ادامه