کد خبر: ۱۵۶۳

حکیم مهر -  رییس نظام دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: 29 درصد دامپزشکان و واکسیناتورهای بخش خصوصی و 40 درصد دامپزشکان و واکسیناتورهای شبکه دامپزشکی بجنورد دچار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند.

دکتر محمدرضا بهروزیان، افزود: تمامی این افراد دچار بیماری تب‌مالت(بروسلوز) و همچنین بیماری‌هایی از قبیل دیسک کمر و شکستگی دست و پا شده‌اند.

وی ادامه داد: این آمار با توجه به این‌که این استان تازه تاسیس است و بیشتر از پنج سال از عمر بخش خصوصی نیز نمی‌گذرد، بسیار خطرناک است.

بهروزیان اظهار کرد: جوان بودن دامپزشکان و واکسیناتورهای این بخش، علت اصلی این امر است.

وی با تاکید بر این‌که حرفه‌ دامپزشکی با توجه به ماهیت پرخطر آن باید جزو مشاغل سخت قرار گیرد، بیان کرد: اساس پیشرفت در همه‌ حوزه‌ها، توجه به نیروی انسانی است که می‌تواند کیفیت و بهره‌وری را افزایش دهد.

این مسوول با ذکر این‌که هدف دامپزشکی، ارتقای بهداشت عمومی جامعه است، خاطرنشان کرد: لازم است مسوولان استانی و کشوری به علت آن‌که جایگاه این حرفه آن طور که باید، شناخته نشده است، توجه ویژه به آن داشته باشند.

وی با ابراز امیدواری به این‌که روزی حرفه‌ دامپزشکی به جایگاه اصلی خود برسد و اهمیت آن برای افراد جامعه مشخص شود و همچنین امکانات و تسهیلات بهتری در اختیار این حرفه قرار گیرد، توضیح داد: اگر روزی دامپزشکی وظایف خود را بدرستی انجام ندهد ممکن است جامعه با مشکلاتی روبه‌رو شود که جبران این خسارت‌ها بسیار مشکل خواهد بود.

دکتر حمید رمضانی، معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز گفت: به‌طور میانگین 30 درصد از دامپزشکان و واکسیناتورهای بخش دولتی این استان به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از قبیل تب‌مالت و سل مبتلا هستند.

وی افزود: این حرفه علاوه بر این‌که برای خود دامپزشک زیانبار و خطرناک است برای خانواده‌های آنان نیز خطرناک است.

وی با اشاره به این‌که توجه نکردن مسوولان به این حرفه باعث شده است تا دامپزشکی در بین مردم و مسوولان مهجور باقی بماند، ادامه داد: متاسفانه مسوولان هیچ توجهی به این حرفه، به عنوان یک چارت تشکیلاتی ندارند.

رمضانی تصریح کرد: در کشور، حرفه‌هایی که در آنها تحصیلات عالیه وجود ندارد و با عوامل زنده بیماری‌زا در تماس نیستند جزو مشاغل سخت قرار گرفته است اما حرفه‌ دامپزشکی که با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های اختصاصی و همچنین دام سنگین و سبک از قبیل سگ، سر و کار دارند، در ردیف مشاغل سخت قرار نگرفته است.

وی با بیان این‌که دامپزشکی نقش بسیار موثری در اشتغال و توسعه پایدار، تثبیت روستاییان در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و کنترل بیماری‌ها دارد، تاکید کرد: این حرفه باید مورد توجه مسوولان و جزو مشاغل سخت قرار گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه