کد خبر: ۱۶۹۰۴

5610.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، ابراهیم توکلی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان اظهارکرد: رسالت دامپزشکی در راستای وظایف علوم پزشکی و معاونت بهداشتی است.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد بیماری‎ها از جمله هاری، تب مالت، سل، کیست هیداتیک و تب کریمه کنگو از طریق دام به انسان سرایت می‎کند، اضافه کرد: باید زیرساخت‎های لازم جهت تأمین سلامت و بهداشت جامعه را تأمین کنیم البته در استان یک سری زیرساخت‎ها مهیا شده اما یک عزم و همت ملی استانی نیاز است تا این مهم بیش از پیش فراهم شود.

دکتر توکلی با تأکید بر اینکه نباید به خاطر چند نفر که ذی‎نفع‎اند سلامت افراد به مخاطره بیفتد، افزود: متأسفانه یک سری بیماری‎ها همچون تب کریمه کنگو از طریق دام که هیچ علائمی ندارد سرایت می‎کند، تنها راه مقابله با بیماری‎های هاری و تب کریمه کنگو این است که لاشه‎ها و آلایش‎ها نیز باید در پیش‎سرد و در دمای صفر درجه به مدت 24 ساعت نگهداری شوند.

مدیرکل دامپزشکی با انتقاد از اینکه متأسفانه برخی شهرستان‎های استان فاقد کشتارگاه صنعتی است، افزود: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو کشتار دام بعدازظهرها صورت می‎گیرد چرا که در آن زمان متقاضی کم است و لاشه توسط قصاب در یخچال نگهداری می‎شود.

وی با انتقاد از اینکه بستر و زیرساخت لازم جهت جلوگیری از شیوع تب کریمه کنگو وجود دارد اما متأسفانه قصاب‎ها همراهی و همکاری لازم را ندارند و تهدید به اعتصاب کرده‎اند، تصریح کرد: قرار نیست سلامت دو میلیون جمعیت استان را فدای 10 قصاب کنیم؛ اینکه چهار تا قصاب و چوبدار اعتصاب می‎کنند نباید سلامت مردم را نادیده بگیریم.

توکلی گفت: همچنین باید لاشه و آلایش‎های دام قبل از بسته‎بندی در اتاق پیش‎سرد قرار گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه