کد خبر: ۱۷۰۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: باید بخشی از بودجه سلامت برای اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور اختصاص یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور دکتر مهدی خلج عصر امروز در نشستی خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: سازمان دامپزشکی کشور سهم عمده ای در امنیت غذایی و بهداشت و سلامت عمومی جامعه دارد؛ این در حالی است که سالانه اعتباری از بخش سلامت به این بخش تخصیص نمی یابد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور، ادامه داد: هم اکنون برنامه جامع ریشه کنی سل گاوی و بروسلوز در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز در کنترل بیماری دامی سل گاوی و برسلوز گاوی با مشکلاتی مواجه هستیم، افزود: طبق برنامه باید برای کنترل بیماری بروسلوز به گونه ای اقدام کنیم که علاوه بر پوشش واکسیناسیون مناسب و مطمئن، بتوانیم دامهای بیمار را از چرخه تولید حذف کنیم.
وی تصریح کرد: این برنامه توسط وزیر جهاد کشاورزی در قالب نامه ای تقدیم ریاست جمهوری شده است تا از اعتبارات بخش سلامت کشور به این بخش نیز اختصاص یابد.
خلج با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور سهم عمده ای در بخش سلامت کشور دارد، افزود: طبق این برنامه باید مبلغ 70 میلیارد تومان برای ریشه کنی سل گاوی و مبارزه با بیماری بروسلوز برای سال جاری تامین و اختصاص یابد.
وی در مورد جلوگیری از ورود دام زنده نیز تاکید کرد: انتظار می رود تمامی مسئولان برای بهداشت و سلامت دام کشور از ورود دام غیر مجاز به کشور جلوگیری کنند چرا که اگر این سد در مرزها ایجاد نشود به طور حتم سلامت کشور به خطر می افتد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگر از سخنان خود وضعیت ناوگان حمل جوجه یک روزه در کشور را از نامناسب توصیف کرد و افزود: هم اکنون سیستم حمل و نقل جوجه یک روزه در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و وسایل حمل و نقل به لحاظ دما، رطوبت، هوادهی، تامین اکسیژن و دیگر شاخص ها نامناسب است و باعث می شود که درصد تلفات جوجه یک روزه بعد از انتقال از یک نقطه به صدها کیلومتر دورتر افزایش یابد و علاوه بر این به دلیل استرس، جوجه های یک روزه مستعد مبتلا به بیماری می شوند.
وی افزود: در این شرایط برنامه ای در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است که این نقیصه حل شود.
رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سن کشتار و وزن لاشه نیز در مرغ باید اصلاح شود و باید برنامه ریزی شود که بدانیم منطقی ترین وزن یک نیمچه گوشتی برای کشتار چقدر است.
دکتر خلج، مناسبت ترین وزن مرغ برای کشتار را 1400 تا 1700 گرم عنوان کرد و گفت: این موضوع نیازمند اطلاع رسانی و ایجاد فرهنگ مناسب در بین مصرف کنندگان است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در بین خانواده نباید تصور شود که هر چه مرغ بزرگتر و چاق تر باشد لزوماً مطلوب تر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ایران را نخستین تولیدکننده ماهی قزل آلا در آبهای شیرین توصیف کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود این بخش، بیماری خونریزی دهنده مالی قزل آلا (وی.اچ.اس) است که طی سالهای قبل وجود داشته که اگر در همان ابتدا برخوردی با این بیماری صورت می گرفت اکنون مشکل چندانی وجود نداشت.
رییس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: این سازمان برنامه ریزی های لازم به منظور ریشه کنی بیماری را با همکاری سازمان شیلات و وزارت جهادکشاورزی در دستور کار قرار داده است.
دکتر خلج افزود: طرح همکاری سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات و وزارت جهادکشاورزی برای کنترل این بیماری نهایی شده است که برای انجام آن به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه سخنان خود از فعالیت 168 کارخانه تولید داروی دامپزشکی، مواد بیولوژیک و واکسن در کشور خبر داد و گفت: 95 درصد نیاز داروی کشور در این کارخانجات تامین می شود.
وی تصریح کرد: 35 تا 40 درصد واکسن طیور و 75 درصد واکسن های مورد نیاز دامی کشور نیز در واحدهای تولیدی داخلی تامین می شود که مواد اولیه بخشی از این داروها و واکسن ها از خارج از کشور تامین می شود.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
0
0
همش زیر سوال بردن گذشتگان.هر موقع 70 میلیارد گرفتی بعد .....................................از سازمان
نظر شما
ادامه