کد خبر: ۱۷۴۴

حکیم مهررئیس سازمان دامپزشکی کشور در بیانیه ای که به مناسبت روز جهانی بهداشت و هفته سلامت در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان منتشر شده است از دست اندرکاران عرصه بهداشت عمومی بویژه دامپزشکان تقدیر کرد. متن این بیانیه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی به این شرح است :

 

با گرامیداشت روز سلامتی (روز جهانی بهداشت) در هفتم آوریل 2010 برابر با هیجدهم فروردین 1389 در جهان و هفته سلامت در جمهوری اسلامی ایران از کلیه متولیان امر بهداشت و سلامت بویژه همکاران دامپزشکی در عرصه‌های مختلف فعالیت بویژه در حوزه بهداشت عمومی تقدیر و تشکر نموده، توفیق آنها را در خدمت بیشتر به مردم عزیز و شریف کشورمان از خداوند بزرگ، آرزومندم.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تعریف دامپزشکی در خدمت بهداشت عمومی (VPH) چنین بیان می‌دارد:
تمامی کوشش‌های اجتماعی تاثیرپذیر و تاثیرگذار از طریق علم و هنر دامپزشکی برای مقابله با زئونوزها (بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان) در جمعیت حیوانی در راستای حفظ سلامتی و افزودن رفاه انسانی.
زئونوزها از دو جنبه اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت هستند. گذشته از خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری‌ها در حیوانات، مشکلات بهداشت عمومی فراوانی را از جمله: نداشتن واکسن و یا درمان موثر، ایجاد ناتوانی و مرگ و میر، ایجاد ترس و نگرانی در جامعه، اثر سوء در تجارت و صنعت توریسم، احتمال استفاده از آنها در تهدیدات بیوتروریستی و ضرورت همکاری و هماهنگی بین بخشی در مراقبت و مقابله با آنها، در پی دارند.
رخداد زئونوزهای نوپدید و بازپدید در دهه گذشته و جهانی شدن برخی از آنها نظیر: سندرم تنفسی فوق حاد (سارس) 2003 در 33 کشور جهان، آنفلوانزای مرغی 2004 در آسیای جنوب شرقی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 2007، آنفلوانزای خوکی 2009 در جهان، حساسیت موضوع و ضرورت همکاری بین بخشی در سطوح ملی و همکاری کشورها در سطوح فراملی یا بین‌المللی را در مراقبت و مقابله با آنها، منعکس می‌نماید.
مواد غذایی با منشاء دامی همواره به عنوان مهم‌ترین منابع پروتئینی در رژیم غذایی انسان، مطرح بوده است بروز مشکلاتی از قبیل: آلودگی محصولات دامی به دی‌اکسین‌ها در اروپا، آلودگی‌های متعدد مواد غذایی به مایکوتوکسین‌ها، مسمومیت‌های غذاییی ناشی از سالمونلاها در اکثر کشورها، رخداد جنون گاوی در بریتانیا،‌اروپا و سایر نقاط جهان در دهه‌های اخیر اهمیت سلامت غذا را منعکس می‌نمایند. در پاسخگویی به چالش‌های پیش‌رو در نگاه جدید به ساختار تشکیلاتی سرویس‌های دامپزشکی، بهداشت و سلامت موادغذایی با منشاء دامی در سراسر زنجیره تولید، فرآوری، بسته‌بندی، نگهداری، حمل و نقل، توزیع و عرضه، بعنوان مسئولیت سرویس‌های دامپزشکی شناخته شده است. در این ارتباط اقدامات اخیر سازمان دامپزشکی کشور: توسعه نظارت و کنترل بهداشتی بر تولید، استحصال، فرآوری، نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی – توسعه نظارت و کنترل بهداشتی بر ورود، صدور و ترانزیت دام و فرآورده‌های دامی – تشکیل و فعال نمودن کمیته ملی کدکس باقیمانده‌های داروهای دامی در مواد غذایی – تدوین برنامه ملی پایش باقیمانده‌های داروئی در فرآورده‌های دامی – تاسیس، تجهیز و راه‌اندازی
آزمایشگاههای کنترل باقیمانده‌ها منطبق با استانداردهای ملی و بین‌المللی، دریافت ایزو، استانداردسازی روش‌های اجرایی، اعتباربخشی از طریق همکاری مشترک با آزمایشگاه‌های مرجع و بین‌المللی – همکاری با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در تدوین استانداردهای ملی، بیانگر توجه ویژه به این حوزه است. امید است با همکاری تنگاتنگ همه متولیان امر سلامت روز به روز شاهد رشد و شکوفایی شاخص‌های بهبود سلامت در کشور باشیم.
دکتر مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی کشور

نظر شما
ادامه