کد خبر: ۱۷۶۵

حکیم مهر -  رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی، اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: نقل و انتقال غیرمجاز و بی‌رویه دام‌ها عامل اصلی شیوع بیماری "تب برفکی" است.

دکتر "علی زارعی طوسی"،  با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های اختصاصی در دام است، افزود: با وجود واکسیناسیون انجام شده، احتمال تغییر ماهیت ویروس و توانایی آن در ایجاد تحت تیپ‌های جدید و همچنین ورود دام‌های حساس و واکسینه نشده به واحدهای دامداری ممکن است، موجب شیوع بیماری در استان شده باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون 15 کانون بیماری تب برفکی با یک‌هزار و 214 راس دام مبتلا در این استان مشاهده شده است، ادامه داد: تغییرپذیری ویروس، نوع بافت سنتی دامداری‌ها و همچنین عدم رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه‌ای از عوامل دیگر شیوع این بیماری است.

زارعی طوسی تاکید کرد: به منظور پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری در جمعیت دامی، دامداران نقل و انتقال و خرید دام‌های خود را محدود کنند یا دام‌هایی را خریداری کنند که دارای مجوز دام پزشکی باشد.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی هم اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد، خاطرنشان کرد: با عدم رعایت مسایل بهداشتی توسط دامداران و عدم توجه به هشدارهای اداره کل دامپزشکی، امکان افزایش کانون‌های بیماری زیاد است.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: این بیماری برای جمعیت انسانی هیچ خطری ندارد ولی در جمعیت دامی عواملی از قبیل تب، لنگش، سقط جنین، ریزش بزاق و در نهایت مرگ دام‌های جوان را به دنبال دارد.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون شش هزار و 885 راس گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

زارعی طوسی ادامه داد: این اداره کل همچنین کلاس‌های آموزشی و ترویجی در روستاهایی که جمعیت دامی آنها زیاد است، برگزار کرده است.

 

نظر شما
ادامه