کد خبر: ۱۸۲۵۳

 ‌رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان کرمانشاه آغاز مهاجرت پرندگان را فصل شیوع آنفلوآنزای پرندگان دانست و گفت: مخزن این بیماری ویروسی پرندگان وحشی و آزادپرواز هستند.

دکتر علیرضا حیدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با اشاره به اینکه آنفلوآنزای پرندگان انواع و سویه‌های مختلفی دارد، اظهار کرد: این بیماری ویروسی از زمان آغاز مهاجرت پرندگان شیوع بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخی سویه‌های فوق حاد این بیماری موجب تلفات شدید می‌شود و تهدیدی برای بهداشت عمومی است.

به گفته این مسئول، پرندگان مهاجر مخزن این بیماری هستند، اما خود علائم را بروز نمی‌دهند و زمانی که در مجاورت سایر پرندگان قرار گیرند، می‌توانند آنها را آلوده کنند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه همه انواع پرندگان امکان ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان را دارند، تصریح کرد: این بیماری از طریق آب و غذای آلوده مشترک، همچنین مدفوع پرندگان بین آنها منتقل می‌شود.

دکترحیدری با بیان اینکه آنفلوآنزا می‌تواند علائم متفاوتی در پرندگان ایجاد کند، خاطرنشان کرد: بسته به نوع ویروس علائم می‌تواند ملایم تا شدید باشد که در آنفلوآنزای نوع فوق حاد شاهد تلفات شدید هستیم.

وی ادامه داد: علائم ملایم معمولا به شکل تنفسی بروز می‌کنند، اما در برخی موارد چنانچه بیماری‌های دیگر از جمله "نیوکاسل" و یا "برونشیت" همراه شوند، می‌توانند تلفات 100 درصدی ایجاد کنند.

به گفته این مسئول، در آنفلوآنزای فوق حاد علائم به صورت تیره شدن تاج و ریش و خونریزی عضلات و امحاء و احشاء خود را نشان می‌دهد.

دکترحیدری به مرغداران توصیه کرد، در صورت مشاهده هرگونه تلفات افزاینده دامپزشکی را مطلع سازند تا وجود آنفلوآنزای پرندگان را تشخیص و اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

وی از افراد خصوصا مرغداران صنعتی خواست در فصل مهاجرت پرندگان اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت کنند و در هنگام مواجه با لاشه پرندگان از دستکش، لباس مخصوص، ماسک و ... استفاده کنند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان‌ یادآوری کرد: در چند سال اخیر نمونه‌ای از نوع فوق حاد این بیماری در کرمانشاه نداشتیم.

دکترحیدری گفت: هر ساله در همین فصل حدود 1500 تا 2000 نمونه به صورت رندم از واحدهای مرغداری و ... انتخاب و در خصوص آنفلوآنزا آزمایش می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه