کد خبر: ۱۸۵۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، مهدی بهروزی امروز پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر با تبریک فرارسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خم و هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: در تعداد زیادی از آیات به احکام حلال و حرام خوراک اشاره شده است.

وی به همزمانی عید سعید قربان با روز ملی دامپزشکی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به نقش پررنگ سازمان دامپزشکی در روز عید قربان، این تقارن را به فال نیک می‌گیریم.

این مسئول با بیان اینکه دامپزشکی همزمان در دو حوزه اقتصاد و بهداشتی فعال است، تصریح کرد: تمام آحاد جامعه از خدمات سازمان دامپزشکی بهره‌مند هستند، فعالیت‌هایی که چرخه کامل تهیه مواد غذایی پروتئینی از تولید تا مصرف را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به شعار هفته دامپزشکی مبنی بر «دام سالم، غذای سالم و انسان سالم و دامپزشکی در خدمت سلامت» گفت: با کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند سل، بروسلوز، آنفلوآنزای فوق حاد طیور، مشمشه و هاری از بروز این بیمار‌ی‌ها در جمعیت‌های انسانی جلوگیری می‌کنیم و ایفاگر نقش پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها در جامعه هستیم.

بهروزی اضافه کرد: با توجه به شرایط انقلاب و کشور و تهدید دائمی مستکبران عالم علیه نظام اسلامی، پیشگیری از بروز بیماری‌ها و جلوگیری از تهدیدات بیولوژیک جزو وظایف مهم سازمان دامپزشکی در کمیته پدافند غیر عامل کشور است.

وی عمده فعالیت‌های دامپزشکی را در حوزه روستایی و محروم دانست و خاطرنشان کرد: کارکنان و کارشناسان خدوم این سازمان با مراجعه مستقیم به محل نگهداری دام و طیور عملیات‌های مختلف سازمان را به انجام رسانده و به ازای هر 10 ریال هزینه در بخش دامپزشکی 283 ریال از خسارات ناشی از بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی صومعه‌سرا با اشاره به اینکه بخش زیادی از کار این سازمان در باره حفظ سلامت احشام روستاییان عزیز است، تصریح کرد: جمعیت دامی صومعه‌سرا طبق آمار قبلی بالغ بر 28 هزار رأس دام سنگین بود که با توجه به بررسی‌های میدانی به نظر می‌رسد این رقم تا 40 هزار رأس افزایش داشته باشد که نشانه سخت‌کوشی مردم صومعه‌سرا است.

وی حفظ این جمعیت دامی را به دلیل رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی سر لوحه وظایف دامپزشکی دانست و اضافه کرد: خواستار همکاری و ارتباط بیشتر شوراها و دهیاری‌ها هستیم.

بهروزی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 21 هزار نوبت سر واکسیناسیون در دام‌های سبک و سنگین صومعه‌سرا صورت گرفته است، یادآور شد: تابستان امسال در شهرستان شاهد ابتلای دام‌های روستاییان به بیماری نوپدید «لمپی‌اسکین» بودیم.

به گفته این مسئول، صومعه‌سرا نخستین شهرستانی بود که این بیماری در آن تشخیص داده شد و عملیات مبارزه با بیماری شامل واکسیناسیون و سم‌پاشی به اجرا درآمد.

وی متذکر شد: در سه ماه تابستان امسال و در اوج گرما و شرایط سخت ماه مبارک رمضان همکاران ما عملیات مبارزه با این بیماری را در مناطق مختلف هندخاله، مرکیه و گوراب‌زرمیخ اجرایی کردند و در این مدت 2 هزار و 200 رأس گاو و گوساله مورد پایش بیماری تب مالت و سل که جزو بیماری‌های مشترک انسان و دام است، قرار گرفتند.

بهروزی رتبه نخست صومعه‌سرا را در برخوداری از صنعت پرورش دام و طیور و آبزیان امتیاز بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای 5 کارخانه جوجه‌کشی، دو کشتارگاه صنعتی، هفت مزرعه مرغ مادر و بالغ بر 250 واحد مرغداری گوشتی است.

وی گفت: وجود بیش از 80 استخر ماهی گرمابی و تعداد زیادی استخر پرورش ماهی سردابی این شهرستان را به قطب تولید مرغ گوشتی و ماهی در کشور تبدیل کرده است.

رئیس شبکه دامپزشکی صومعه‌سرا ادامه داد: میادین دام، صنایع سوسیس و کالباس، کارخانه‌های لبنیات، مراکز جمع‌آوری شیر، خوراک دام و طیور، تن ماهی و نیز کنسانتره هستند که به صورت مستقیم زیر نظارت و پایش شبکه دامپزشکی شهرستان صومعه‌سرا قرار دارند.

وی یکی دیگر از وظایف دامپزشکی را نظارت بر مراکز عرضه مواد خام دامی مانند کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها ، مرغ‌فروشی‌ها و مراکز فروش مواد پروتئینی عنوان کرد.

بهروزی تصریح کرد: در راستای این نظارت، از هتل‌ها، رستوران‌ها و سردخانه‌ها نمونه‌برداری صورت می‌گیرد تا از سلامت مواد غذایی مورد مصرف جامعه مطمئن شویم.

وی از بازدید بالغ بر یک‌هزار و 400 مورد مراکز عرضه فرآورده‌های دامی در صومعه‌سرا در ماه‌های اخیر خبر داد و یادآور شد: در این راستا 10 پرونده تخلف تشکیل و برای رسیدگی به مراجع قضایی تحویل داده شده است.

این مسئول برگزاری کلاس‌های ترویجی برای آشنایی دامداران و روستاییان با بیماری‌های مهم و تاثیر گذار را از دیگر اقدام‌های دامپزشکی صومعه‌سرا ذکر کرد.

وی درباره ذبح دام در عید قربان خاطرنشان کرد: کشتارگاه‌های دام دارای نیروهای کارآزموده و فنی و ناظران شرعی و بهداشتی به صورت دائمی هستند و کشتار دام با رعایت موازین شرعی و بهداشتی انجام می‌شود و توصیه می‌کنیم مردم قربانی‌های خود را در کشتارگاه‌ها انجام دهند.

بهروزی، قربانی کردن را دارای جایگاه ویژه‌ای در سلامت روحی و جسمی جامعه خواند و یادآور شد: تیم‌های ثابت و سیار نظارت شرعی و بهداشتی در منطقه صومعه‌سرا فعال است.

وی نفس عمل قربانی را کسب فیض معنوی و کمک به مستمندان و نیازمندان عنوان کرد و متذکر شد: می‌توانیم گوشت‌های نذری را در بین نیازمندان کمیته امداد و آسایشگاه معلولان و سالمندان صومعه‌سرا توزیع کرده و کمک کنیم.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0

سلام
اولا که صومعه سرا قطب تولید مرغ گوشتی کشور نیست ،
دوم اینکه همین تعداد واحد هایی هم که وجود دارند در آستانه ی تعطیلی هستند.
سوم اینکه برآورد میزان تولید مزارع به معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد بر می گرده نه دامپزشکی !!!
و نهایتا شایسته بود که آقای بهروزی(رئیس شبکه صومعه سرا ) جهت اطلاع رسانی و یا شاید شناساندن بهتر این حرفه ، چند بنر در قسمت های مختلف شهر (قطب مرغ گوشتی)، از جمله جلوی خود اداره نصب می فرمودند .
نظر شما
ادامه