کد خبر: ۱۸۷۹

حکیم مهر -  سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی، چهار واکسن علیه آنفلوآنزای نوع آ معروف به آنفلوآنزای خوکی را تایید کرده است.

این سازمان پیش‌بینی کرده است که طی چهار هفته آتی این مجموعه از واکسن‌های جدید توزیع شده و در دسترس عموم قرار بگیرند.

بر اساس این گزارش، دکتر مارگارت هامبورگ کارشناس سازمان غذا و داروی آمریکا در این باره خاطرنشان کرد که تایید این چهار واکسن، مژده خوبی است.

وی افزود: این واکسن‌ها مردم را در برابر بیماری جدی و خطرناک و همچنین مرگ ومیر ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا محافظت خواهد کرد. این در حالی است که مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا اخیرا اعلام کرده بود، مراجعه مردم به پزشکان برای واکسیناسیون در برابر این بیماری و سایر بیما‌ریهای شبه آنفلوآنزا از همین دوره در سال گذشته افزایش یافته است.

گفتنی است، واکسن‌هایی که هم ‌اکنون در بازار موجود هستند، فقط برای مقابله با سه نسخه از ویروس آنفلوآنزای فصلی کارآیی دارند و برای ویروس آنفلوآنزای خوکی بی‌تاثیر هستند.

کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کردند که این واکسن‌ها در افراد بزرگسال 8 تا 10 روز پس از واکسیناسیون، پاسخ ایمنی موثری را بروز می‌دهند. بعلاوه آزمایشات بالینی برای تعیین دوز مناسب این واکسن برای کودکان در دست انجام است. معمول‌ترین عوارض جانبی تزریق این واکسیناسیون بروز درد در ناحیه تزریق است.

متداول‌ترین اثر جانبی نامطلوب پس از واکسیناسیون، درد در محل تزریق است. اما عوارض جانبی دیگری نیز مثل تب خفیف، بدن درد و خستگی تا چند روز پس از واکسیناسیون ممکن است بروز کند. این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از محققان اعلام کرده‌ است که ویروسH1N1 هنوز سلامت جوانان را به طور جدی تهدید می‌کند.

این محققان خاطرنشان کردند که شدت این بیماری زیاد است و نسبت به آنفلوانزاهای قبل فقط یک تفاوت دارد و آن این است که این بیماری هم اکنون موجب مرگ و میر در سالمندان نمی‌شود بلکه قربانیان آن بیشتر از بین جوانان هستند.

طبق این گزارش، تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری حدود 17 هزار و 700 مورد اعلام شده است اما کارشناسان سازمان جهانی بهداشت معتقدند؛ حداقل باید یک یا دو سال از پایان همه‌گیری این بیماری بگذرد تا آمار دقیق قربانیان آن مشخص شود.

محققان تاکید کردند که با توجه به آسیب پذیری جوانان در برابر این ویروس، هرچه سریع‌تر برنامه‌های گسترده واکسیناسیون باید اعمال شوند.

نظر شما
ادامه