کد خبر: ۱۹۰

رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه در زمینه داروهای دام و طیور خودکفا شده‌ایم، افزود: در زمینه تولید واکسن هنوز حدود 30 درصد وابستگی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک با کمک بخش خصوصی جشن خودکفایی واکسن را نیز بگیریم.

 دکتر مجتبی نوروزی در جشنواره نوآوری و شکوفایی صنعت داروهای دامی که با حضور جمع کثیری از دامپزشکان و تولید‌کنندگان داروهای دامی برگزار شده بود، گفت: روزگاری نه‌چندان دور در این کشور بیش از 95 درصد داروهای دامی مورد نیاز صنعت دام و طیور کشور وارداتی بود ولی اکنون با همت بخش خصوصی صنعت قدرتمند و باکفایتی در زمینه تولید دارو و واکسن در کشور ایجاد شده که قادر به تامین کلیه نیازهای کشور و حتی صادرات به کشورهای منطقه و فرامنطقه است.

وی تصریح کرد: تعداد 150 شرکت تولیدکننده در زمینه دارو مکمل، واکسن، ضدعفونی‌کننده و مواد اولیه دارویی و سموم با گردش مالی سالیانه حدود سه هزار میلیارد ریال و 61 شرکت پخش سراسری و استانی با حدود 1500 داروخانه در کشور جمعیت 150 میلیون واحد دامی را حمایت می‌کند.

نوروزی ادامه داد: اگر امروز شاهد کاهش چشمگیر بسیاری از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان ودام و درنهایت ارتقاء بهداشت عمومی در جامعه هستیم به دلیل سیاست‌گذاری‌ها، پیگیری‌ها، ارتقاء تولیدات از نظر سطح کیفی و کمی دارو و واکسن بوده‌ است، از طرفی توسعه بخش خصوصی در زمینه درمانی و پیشگیری که بیش از شش هزار و 200 مرکز درمانی شامل درمانگاه‌های عمومی، پلی‌کلینیک، بیمارستان، داروخانه، مرکز مایه‌کوبی، آزمایشگاه، دفتر اشتغال به امور درمانی که بیش از 1600 مورد از این مراکز در دولت نهم ایجاد شده است، باعث شده که علاوه بر اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان خدمات درمانی و بهداشتی دامی تا اقصی‌ نقاط کشور گسترش یابد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: وضعیت کشور ما به‌گونه‌ای است که در یک منطقه پرخطر از نظر شیوع و گسترش بیماری‌ها قرار گرفته‌ایم که همه حوزه‌های بهداشتی را تهدید می‌کند که امروزه باتوجه به تعاملات بین‌المللی و نزدیکی راه‌های هوایی و مرزهای جغرافیایی مفهوم خود را در تعریف از دست داده و باید به منطقه و جهان فکر کنیم.

به گفته نوروزی اگر آنفولانزای خوکی یا به تعبیری آنفولانزای آمریکایی مکزیکی در کمتر از چند روز بسیاری از کشورها را درگیر کرده، خود نشان از این واقعیت دارد و لزوم توجه بیش از پیش به سرویس‌های بهداشتی کشورها را گوشزد می‌کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: عواملی که تا دیروز برای جمعیت انسانی و دامی بیماری‌زا نبوده‌اند امروز بیماری‌زا محسوب می‌شود که جا دارد در این زمینه سرویس‌های بهداشتی کشورها در یک تعامل و همکاری بین بخشی برای این خطرات که کره زمین را تهدید می‌کند چاره‌اندیشی کنند که در این زمینه کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی روزی جشن عاری شدن کشور از بسیاری از بیماری‌های مشترک را در کشور برگزار کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در عرصه قانونگذاری توجه ویژه و خاص به مقوله‌های بهداشتی باید بیش از پیش صورت گیرد تا سرویس‌های بهداشتی بتوانند با اقتدار و صلابت حاکمیتی به وظایف خود عمل کنند.

نوروزی در ادامه اظهار امیدوار کرد که با ارجاع طرح‌ها و لوایح مرتبط با سلامت و بهداشت کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس هشتم شاهد رشد شکوفایی قانون‌گذاری در عرصه بهداشتی در مجلس هشتم به عنوان نقطه عطفی در تاریخ قانون‌گذاری کشور باشیم.

نظر شما
ادامه