کد خبر: ۱۹۱
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بخشی از تامین سلامت غذایی در حیطه وظایف سازمان دامپزشکی کشور است، ادامه داد: خوشبختانه با توجه به تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذا شاهد یک همکاری بین بخشی مناسبی با این سازمان در کشورمان طی چهارسال گذشته بوده‌ایم و تجربیات بسیار مطلوبی نیز در این زمینه به دست آمده که مهمترین آنها بحث کنترل تب مالت بود...

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تجربه مناسب که در زمینه داروهای انسانی در کشورمان به دست آمده، می‌تواند در داروهای دامی نیز مدل سازی شود.

 دکتر کامران باقری لنکرانیدر جشنواره نوآوری و شکوفایی صنعت داروهای دامی با اشاره به اینکه سهم مواد اولیه بومی داروهای انسانی در حال حاضر افزایش جدی یافته است، ادامه داد: سهم مواد اولیه بومی پیش از انقلاب به یک رقم 25 درصدی رسیده بود که اکنون به 60 درصد افزایش یافته است و امیدواریم با سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومانی در بخش داروهای انسانی بتوانیم در سال تولید ماده اولیه بومی را به 80 برسانیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع سلامت غذا یکی از موضوعات مهم در برنامه چهارم توسعه است، افزود: البته در سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری نیز برای برنامه پنجم توسعه نیز ابلاغ کرده‌اند مور تاکید قرار گرفته است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بخشی از تامین سلامت غذایی در حیطه وظایف سازمان دامپزشکی کشور است، ادامه داد: خوشبختانه با توجه به تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذا شاهد یک همکاری بین بخشی مناسبی با این سازمان در کشورمان طی چهارسال گذشته بوده‌ایم و تجربیات بسیار مطلوبی نیز در این زمینه به دست آمده که مهمترین آنها بحث کنترل تب مالت بود.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه در دهه 80 نرخ ابتلای به بیماری تب مالت با افزایش مواجه بود، گفت: با تلاش‌های مناسبی که در این زمینه صورت گرفت و همچنین از طریق همکاری با سازمان دامپزشکی کشور روند بیماری تب مالت از سال 85 یک روند کاهنده را داشته به طوری که از این سال تاکنون هر سال حدود 30 تا 35 درصد کاهش موارد ابتلا به این بیماری را داشته‌ایم که این وضعیت نشان دهنده اهمیت همکاری برای تضمین سلامت مردم است.

او خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای کیفیت شیر گوشت سفید باقیمانده‌های داروها و هورمون‌ها نیز به صورت مشترک با سازمان دامپزشکی همکاری‌هایی داشته‌ایم که البته این اقدامات باعث می‌شود کیفیت فرآورده‌های طیور افزایش یابد.

باقری لنکرانی با بیان اینکه در حال توازن بین دو مطلب مهم امنیت غذا و سلامت غذا هستیم، ادامه داد: تعادل بین این دو و توجه متناسب به هر دو مفهوم یک کار بین بخشی بزرگی است که امروز شاهد آن هستیم و این توجه بین بخشی و تاکید بر همکاری‌های چند‌جانبه در کشورمان در حول محور شورای عالی سلامت در حال شکل‌گیری است.

وی گفت: با موادی که برای برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است و با توجه به سیاست‌های مقام معظم رهبری امیدواریم در برنامه پنجم توسعه این نوع همکاری‌ها و حرکت‌های بین بخشی بهتر و جدی‌تر شاهد باشیم.

وریر بهداشت با اشاره به اینکه در تولید داروهای دامی در کشور به مرحله خودکفایی رسیده‌ایم، اظهار امیدواری کرد که این خودکفایی در زمینه مواد اولیه و داروهای جدید بیشتر شود.

وی در ادامه علت موفقیت در عرصه تولیدات داروهای انسانی را حضور بخش خصوصی دانست و گفت: قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 این خصوصی‌سازی در بخش داروهای انسانی اجرایی شده است که البته اگر تولید داروها با خرید‌های تضمینی و حمایت‌های مطلوب همراه شود پیشرفت‌های بهتری به دست می‌آید و تجربه داروهای انسانی با مسیری که وزارت جهاد کشاورزی برای طی آن تصمیم گرفته می‌تواند در بخش تولید داروهای دامپزشکی سرعت بیشتری ایجاد کند و ما بتوانیم سهم تولید مواد اولیه بومی را افزایش دهیم.

لنکرانی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته حدود 2.5 برابر گذشته محصولات گیاهان دارویی را ثبت کرده‌ایم و این در حالی است که اکنون بیش از 300 داروی گیاهی انسانی ثبت شده ولی ما علاقه داریم که سهم داروهای گیاهی را که اکنون در بازارهای کشورمان 3 درصد است به سهم گیاهان دارویی در برخی کشورهای جهان که معادل 40 درصد است، برسانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث تعدد تزریق در طیور که طول عمرشان محدود است می‌تواند آثار سوء بسیاری داشته باشد که در این زمینه تولید واکسن سه‌گانه برای سه بیماری مهم طیور از سوی محققان کشورمان جای قدردانی دارد.

نظر شما
ادامه