کد خبر: ۱۹۱۷۰

 مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مرحله اول عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در استان کرمانشاه پایان یافته و در این مرحله بیش از 104 هزار راس دام سنگین استان کرمانشاه بصورت کاملا رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر نادر پرور با بیان اینکه واکسیناسیون مهم ترین عامل جهت کنترل و پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی است افزود: تب برفکی یکی از مهمترین بیماریهای ویروسی دامها بوده که از قدرت واگیری وعفونت زایی بالایی برخوردار بوده و عامل بیماری معمولاً حیوانات زوج سم اهلی (گاو - گوسفند و بز) و وحشی را هدف قرار می دهد.

پرور با اشاره به اینکه این بیماری در کشور ما بومی بوده تصریح کرد: بروز این بیماری در دام ها باعث کاهش شیر، گوشت، پشم و تلفات بالا در دامهای جوان (گوساله - بره و بزغاله) می گردد و در صورت بروز، خسارات سنگینی را به صنعت دام و دامپروری وارد نموده همچنین در تجارت دام و فراورده های خام دامی در بازارهای داخلی و بین المللی نیز اختلال ایجاد می کند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل این بیماری، توسط اداره کل دامپزشکی استان در شهریور و مهرماه سال جاری در اجرای مرحله اول واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی با مشارکت بخش خصوصی بیش از 104 هزار راس گاو و گوساله در 1847 واحد دامداری صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی بصورت کاملا رایگان در سطح استان واکسینه شده است.

وی راههای کنترل وپیشگیری این بیماری را جلوگیری از ورود دام های آلوده به واحد دامداری، ضدعفونی وسایل نقلیه در هنگام ورود و خروج از دامداری، ممانعت از تردد بی مورد افراد و وسایل نقلیه به دامداری، رعایت بهداشت در دامداریها، وجود حوضچه ضدعفونی در ورودی دامداری و اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی اعلام کرد.

 

 

نظر شما
ادامه