کد خبر: ۱۹۲۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

عبدالغفار شجاع مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در امور کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دلوار در مورد اینکه چرا ایران از فرصت صادرات به کشور روسیه استفاده نمی‌کند، گفت: محصولات صادراتی باید دارای دو ویژگی باشد، یکی دارای استاندارد باشد و دیگری قیمت تمام شده آن مناسب و قابل رقابت با محصولات سایر کشورها باشد.

وی افزود: از لحاظ استاندارد و کیفیت محصولات کشاورزی تولید داخلی برای صادرات مشکل نداریم، اما از نظر قیمت، محصولات داخلی توان رقابت با سایر کشورها را ندارد و کشورهای دیگر غالبا قیمت تمام شده محصولاتشان از قیمت تمام شده محصولات کشاورزی ما کمتر می‌شود.

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در امور کشاورزی تصریح کرد: در حالی که بخشی از نیاز داخلی از طریق واردات تأمین می‌شود، اما می‌‌توان برخی محصولات از قبیل مرغ، تخم‌مرغ و یا صنایع پتروشیمی را صادر کرد.

شجاع بیان داشت: برای صادرات مرغ و تخم مرغ با کشور روسیه صحبت‌هایی شده است، اما تاکنون صادراتی به این کشور نداشته‌ایم.

وی افزود: قیمت تمام شده تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور زیاد است و به همین دلیل نمی‌توانیم این محصولات را به روسیه صادرات کنیم و انجمن مرغداران هم دلیل این گرانی را وارداتی بودن خوراک دام و طیور می‌داند.

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در امور کشاورزی تصریح کرد: در سال جاری هزینه خوراک دام و طیور تقریبا 2 برابر افزایش یافته و به همین دلیل توان رقابت صادراتی در این محصولات را نداریم.

شجاع تصریح کرد: قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ برای تولید‌کنندگان این محصولات در کشور حدود 40 درصد نسبت به ترکیه گران‌تر است و به همین دلیل روسیه محصول کشور ترکیه را خریداری می‌کند.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مگر در ترکیه دان ارزان است؟
|
-
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
0
0
در این مقوله مشکل قیمت تمام شده هیچ ارتباطی به قیمت نهاده ها نداردچرا که در ترکیه نیز از همین نهاده ها با قیمت جهانی استفاده میشود و لذا اگر گران تر نباشد، ارزانتر نخواهد بود. نکته اساسی برمیگردد به مدیریت این صنعت (چه بهداشتی و چه اقتصادی) که در کشور ما بسیار ضعیف است و باعث افزایش قیمت تمام شده میشود و هم مردم قیمت بالای اشتباهات مدیران را میپردازند و هم قابلیت صادرات را از دست میدهند. اشتباه است که این امر را به افزایش قیمت دان ربط دهیم این آدرس های غلط را به مردم ندهیم.
دامپزشک
|
-
|
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
0
سلام
ترکیه هم مثل ما دان وارداتی مصرف میکنه.
هزینه کارگر و سوخت و برق هم گرانتر از ایران هست.
این رانت ها هستند که قیمت دان و نهاده را در ایران گرانتر از ترکیه کرده و مدیریت ضعیف مرغداری هم جایگزین برق ارزان و سوخت ارزان ما میشه
ناشناس
|
-
|
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
0
اینها بهانه است.سازمان دامپزشکی هیچ کار مثبتی در مورد استانداردهای بهداشتی انجام نداده است.شک ندارم اگر روسها این مرغهایی که ایرانیها مصرف می کنند،مصرف کنند تلف می شوند .....................................
نظر شما
ادامه