کد خبر: ۱۹۲۸۵

رییس سازمان شیلات کشور از تایید 18 شرکت شیلاتی توسط دامپزشکی روسیه خبر داد و گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته و سفر هیات روسی به ایران، تا 20 روز آینده اولین محموله محصولات شیلاتی ایرانی (میگو و قزل‌آلا) به این کشور صادر شود.

حسن صالحی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با کمک سازمان دامپزشکی کشور و مذاکراتی که با مقامات روسیه داشتیم، نهایتا 18 شرکت شیلاتی ایرانی که داوطلب صادرات محصولاتشان به روسیه بودند به دامپزشکی روسیه معرفی شدند و نهایتا این شرکت‌ها به تایید سازمان دامپزشکی روسیه رسیدند و نام آنها در سایت این سازمان ثبت شد.

وی با بیان اینکه تا 20 روز آینده اولین محموله صادراتی ایرانی که عمدتا قزل‌آلا و میگو است، وارد بازار روسیه می‌شود، افزود: بر اساس توافقی که با مقامات روسی صورت گرفته، مقرر شده محصولات شیلاتی ایرانی که عمدتا به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، خارج از توافقات و سیستم صادرات دیگر محصولات کشاورزی ایرانی به این کشور صادر شود. چرا که بسیاری از کشورهای شیلاتی ایرانی دارای کد اروپایی هستند و محصولات آنها به اتحادیه اروپا صادر می‌شود که روسیه نیز از این نظر قانونی دقیقا مشابه با اتحادیه اروپا دارد و در از کشورهای اروپایی محصولات کشاورزی مورد نیازش را وارد می‌کرد.

صالحی ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد کردیم روسیه اجازه دهد شرکت‌های شیلاتی که دارای کد اروپایی هستند، بتوانند راحت‌تر محصولات خود را به این کشور صادر کنند و در ادامه مقامات روسی این 18 شرکت داوطلب را مورد بررسی و تایید قرار دادند.

رییس سازمان شیلات کشور گفت: فهرست شرکت‌های داوطلب برای صادرات به روسیه بسته نشده و هر شرکتی که دارای کد اروپایی باشد می‌تواند با مراجعه به سازمان دامپزشکی و در ارائه درخواست خود به جمع شرکت‌های صادر کننده محصولات شیلاتی به روسیه بپیوندد. به گونه‌ای که ابتدا باید درخواست این شرکت از سوی سازمان دامپزشکی ایران به روسیه ارسال شود و پس از تایید از سوی سازمان دامپزشکی روسیه می‌تواند به عنوان شرکت صادر کننده محصولات شیلاتی به این کشور شناخته شود.

وی اعلام کرد: اگر شرکتی دارای کد اروپایی نباشد می‌تواند برای صادرات محصولات خود به روسیه به سازمان دامپزشکی برای دریافت کد اروپایی و طی مراحل اداری آن مراجعه کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: اخیرا مقامات روسیه درخواست کردند به همراه هیاتی متشکل از شرکت‌های توزیع کننده محصولات شیلاتی و مقامات سازمان دامپزشکی این کشور به ایران سفر کنند تا ضمن بازدید از آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی ایرانی، به شرکت‌های تایید شده شیلاتی برای سفارش محور کردن صادرات‌شان آموزش دهند.

 

 

نظر شما
ادامه