کد خبر: ۱۹۴۵
با توجه به ظرفیت‌های علمی عظیم موجود در مجموعه دامپزشکی کشور لازم است که یک مرکز مدیریت علمی تحقیقاتی به محوریت جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود که امیدواریم همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی با سازمان زحمت‌کش و گمنام دامپزشکی کشور به پویایی این سازمان و مجموعه‌ی دامپزشکی کمک کند...

حکیم مهررییس پیشین سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: سازمان دامپزشکی ایران زمانی موفق است که از پشتوانه عظیم علمی برخوردار باشد.

دکتر مجتبی نوروزی در شانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران اظهار کرد: به دلیل گرم شدن کره زمین، تعدد و تکثر گونه‌های دائمی، وجود عوامل بیماری‌زای متعدد، نقل و انتقالات جمعیت دام و فرآورده‌های دامی، وجود فرهنگ‌های مختلف در کشورها، توان کشورها برای مبارزه با بیماری‌ها و شیوه‌های مختلف مبارزه و پیشگیری علیه بیماری‌ها، ظهور بیماری‌های بازپدید و نوپدید را در روی کره زمین با چهره‌های بالینی مختلف شاهد هستیم؛ به‌طوری که بیماری‌هایی که تا دیروز بین انسان و دام مشترک نبودند در حال حاضر تغییر عوامل بیماری‌زایی داده و اکنون شاهد مشترک شدن آن‌ها هستیم.

نوروزی ادامه داد: از این رو لازم است که جامعه دامپزشکان به مبادله‌ی آخرین یافته‌های علمی در حوزه‌های مختلف پرداخته و حاصل این تلاش‌ها در محیط اجرا به مرحله‌ی اجرا درآید.

رییس پیشین سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سازمان دامپزشکی زمانی در عملکرد خود موفق است که از پشتوانه‌ی عظیم علمی برخوردار باشد که خوشبختانه تاکنون نیز چنین بوده است و از سوی دیگر فائق آمدن بر پیشگیری و کنترل یک بیماری در یک کشور به خصوص در ایران که در یک منطقه‌ با ‌ریسک بالا قرار گرفته، بدون ارتباط با مراکز تحقیقاتی و علمی دنیا موفق نخواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های علمی عظیم موجود در مجموعه دامپزشکی کشور لازم است که یک مرکز مدیریت علمی تحقیقاتی به محوریت جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود که امیدواریم همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی با سازمان زحمت‌کش و گمنام دامپزشکی کشور به پویایی این سازمان و مجموعه‌ی دامپزشکی کمک کند.

نوروزی تاکید کرد: با توجه به وضعیت کشور ما نمی‌توانیم همچون اتحادیه‌ی اروپا برنامه‌ی ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها را در کشور داشته باشیم که دلیل اصلی این موضوع نیز وضعیت جغرافیایی کشورمان است. چراکه به طور مثال هر ساله از قفقاز 4 میلیون قطعه پرنده به کشور ما وارد می‌شود و یا اینکه از سمت غرب، کشورهایی وجود دارند که سازمان دامپزشکی این کشورها از صلابت لازم برخوردار نیستند و در شرق کشور نیز مرزهایی با کشورهایی داریم که دولت در آنجا حاکمیت ندارد و در جنوب کشور نیز با وجود آب‌های وسیع نیز در عرض کمتر از 24 ساعت شاهدیم که از شبه جزیره‌ی عربستان عوامل بیماری‌زا وارد شده و جنوب کشور را درگیر می‌کنند.

رییس پیشین سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: به دلیل‌ highrisk بودن کشور، بسیاری از اقدامات شبانه‌روزی دامپزشکی در برخی از نقاط کشور اثر و در برخی از نقاط نیز بی‌اثر بوده که امیدواریم با همکاری‌های منطقه‌ای آنچه را که مورد نیاز جمعیت 140 میلیونی دامی کشور است را رقم بزنیم که البته در این کنگره نیز از راهکارهایی که بتوان بر بسیاری از بیماری‌ها غلبه کرد استفاده می‌شود.

نظر شما
ادامه