کد خبر: ۲۰۴۲۴

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: گوشت های وارد شده از دیگر کشورها با حساسیت بیشتری فرایندهای لازم نظارت برذبح و بسته بندی شرعی را گذرانده اند و مردم با اطمینان از گوشت های وارداتی استفاده کنند.

حجت الاسلام عباسعلی بازیار روز دو شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص واردات گوشت سفید و قرمز از کشورهای غیر مسلمان مانند برزیل به بازارهای مصرف داخل کشور اظهار کرد: حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و نیز سازمان دامپزشکی کشور با گزینش و اموزش تخصصی روحانیون شاغل در وزارت یا حوزه های علمیه و بعد از حصول اطمینان از تسلط کامل این روحانیون به امور ذبح شرعی آنها را به عنوان ناظربه همراه پزشکان به کشورهای هدف اعزام می کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به قانون ذبح شرعی در کشتارگاه ها مصوب مجلس شورای اسلامی ، درهمه کشتارگاه های کشور روحانیون ناظرمنتخب دفتر نمایندگی ولی فقیه ادارت کل دامپزشکی با فراگرفتن دوره های آموزشی به عنوان ناظر در همه کشتارگاه های صنعتی دام و طیور نظارت مستمردارند.

وی افزود: وظیفه اصلی آنها آموزش ذابحین (افرادی که دام یا طیور را سر می برند) برای کشتار حیوان زنده طبق موازین و درستور العمل های شرع مقدس اسلام است و بنابراین هیچ گونه شائبه شرعی برای استفاده مردم از دام و طیور عرضه شده در مراکز مجاز فروش وجود ندارد.

وی اعلام کرد: حضور روحانیون ناظر شرعی و نیز ناظران و کارشناسان بهداشتی از سوی اداره کل به صورت مستمر درکشتارگاه های صنعتی انجام می گیرد و این دو گروه ناظر به طور دقیق نکات شرعی و بهداشتی را مورد ارزیابی قرار می دهند.

حجت الاسلام بازیار ادامه داد: برای بسیاری از مردم درخصوص استفاده از ذبح همزمان طیور با تجهیزاتی چون گیوتین یا تیغ شبهه ایجاد شده است که این موضوع در هیج جای کشور صحت ندارد و کشتار طیور به وسیله دست و با حضور ناظرین شرعی و طبق شرع مقدس اسلام انجام می گیرد و استفاده از دستگاه های مدرن تنها برای سهولت در بسته بندی طیور است.

وی درباره تفکرعرضه مرغ های مردار شده در مراکز فروش از سوی برخی از مردم نیز با رد این موضوع یادآورشد: مرغ های مردار از چرخه تولید خارج شده و نظارت شرعی و بهداشتی دام و طیور در کشتارگاه ها با نظارت کامل انجام می گیرد.

وی اظهارکرد: در استان ایلام دو کشتارگاه صنعتی طیور و یک کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین وجود دارد که همه روزه به صورت تمام وقت ناظرین شرعی و بهداشتی عملیات ذبح دام و طیور را کنترل می کنند.

بازیار در باره کشتارگاه های سنتی نیزتاکید کرد: در این کشتارگاه هاآموزش های لازم به ذابحین داده شده و این کشتارگاه ها نیز به صورت موردی از سوی ناظران شرعی و بهداشتی ارزیابی می شوند.

وی در پایان با اشاره به وجود کشتارگاه های غیر مجاز در نقاط مختلف استان تاکید کرد: این کشتارگاه ها با توجه به وجود انواع بیماری های مشترک بین دام و انسان و نیز رعایت نکردن بسیاری از نکات بهداشتی مورد تایید اداره کل نیستند و مردم نیز برای حفظ سلامت خود باید فراورده های خام دامی را از مراکز عرضه مجاز دام خریداری کنند.

 

 

برچسب ها: ذبح، ناظر شرعی،
نظر شما
ادامه