کد خبر: ۲۰۹۵۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
موج حمایت از محیط زیست در ایران هر روز ابعاد تازه ای پیدا می کند. گرچه اخبار تاسف بار در خصوص شکار حیوانات و تخریب محیط زیست بازخوردهای بیشتری دارد و حتی ممکن است باعث یاس و نومیدی کسانی شود اما در این میان اتفاقات امیدبخشی هم می افتد که می باید به آنها پرداخت. اتفاقاتی که پیش چش حریص دوربین ها نیست و بی ادعا اما موثر انجام می گیرد.یاسمین یوسفی تودشکی

به گزارش زیست بوم، یاسمین یوسفی تودشکی که دانش آموخته رشته مهندسی منابع طیعی - محیط زیست است به همراه خانواده اش سالهاست در اطراف تهران بی سر و صدا برای پرنده ها لانه می سازند.
یوسفی در گفتگویی با زیست بوم بیان داشت: عدم حمایت کافی از باغداران، خشکسالی های پی در پی و حرص و طمع بی پایان انسانها باعث شده تا باغ ها به خصوص باغ های میوه از بین بروند، رها شوند یا ساختمان جای آنها را بگیرد. من به یاد ندارم اما طبق تعریف پدر دیگر خبری از گله های پر تعداد پری شاهرخ، سار، زردپره سرسیاه و ... مثل گذشته نیست. از طرفی استفاده بی رویه و بدون مطالعه از کود و سموم شیمیایی بر تعداد پرندگان به عنوان مثال هدهد بی تاثیر نبوده شاهد آن هم نیترات چندین برابر هد مجاز در آب زیرزمینی است.

وی افزود: به هر حال تمامی این موضوعات هدفی شد تا تصمیم بگیریم با ایجاد امنیت برای پرندگان آن ها را دوباره به باغ دعوت کنیم، ضمن اینکه خانواده نسبت به استفاده از سموم شیمیایی به شدت حساس و محتاط برخورد می کند. در سالهای گذشته تعداد محدودی لانه از جنس های مختلف مثل دور ریزهای پلاستیکی، گلدان سفالی یا چوب را نصب کرده بودیم اما با هرس هر ساله شاخه درختان که آفت زده بود یا امکان سقوط داشت مکانهای مناسب زیادی برای لانه سازی پرندگان تخریب شد.

خانواده ایرانی که برای پرنده ها لانه می سازند+ تصاویر

این دانش آموخته محیط زیست بیان داشت: بنابر پیشنهاد پدر تصمیم گرفتیم از چوب های موجود لانه هایی برای پرندگان بسازیم و روی درختان نصب کنیم. این اقدام انجام شد و تا امروز حدود 400 لانه ساخته و آماده نصب هستند. با این کار بسیاری از چوب هایی که هر ساله بدون استفاده رها شده یا در زمستان سوزانده می شدند به عنوان یک آشیانه به طبیعت باز می گردد.

خانواده ایرانی که برای پرنده ها لانه می سازند+ تصاویر

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: در این بین درختان خشک شده ای بودند که سار و دارکوب از آنها به عنوان آشیانه استفاده می کردند، پس از قطع این درختان آشیانه ها جداسازی شده و به درختان دیگر متصل و یا با قطع سر شاخه های درحال سقوط، لانه موجود حفظ شد. لانه ها هم باتوجه به امنیت پرندگان با درهای کوچک و شرایط متناسب برای پرنده ساخته و در موقعیت و ارتفاع مناسبی از درخت نصب می شود.
خانواده ایرانی که برای پرنده ها لانه می سازند+ تصاویر

وی با بیان اینکه ترمیم لانه های قدیمی با رعایت مسائلی که ممکن است باعث گریز پرندگان شودد افزود: بعضی از آشیانه ها هم دارای دریچه های بازبینی سالیانه هستند که پس از پایان فصل زادآوری پرندگان آشیانه ها تخلیه و مواد داخل آن بررسی و یادداشت میشود. سعی شده تا تمام این لانه های دست ساز کد گذاری شده تا بتوان اطلاعاتی شامل گونه پرنده، محتویات آشیانه و... با در نظر گرفتن آرامش پرندگان در دفترچه ای ثبت شود.

خانواده ایرانی که برای پرنده ها لانه می سازند+ تصاویر

یوسفی در پایان بیان داشت:سال گذشته لانه های موجود توسط سار، گنجشک درختی، دارکوب ، چرخ ریسک بزرگ و... انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت. امیدواریم با جلب پرندگان حشره خوار مانند چرخ ریسک ها به صورت بیولوژیک تعداد قابل توجهی از جمعیت حشرات را کنترل شود و از حضور این موجودات بی نظیر در کنار خودمان لذت ببریم.

خانواده ایرانی که برای پرنده ها لانه می سازند+ تصاویر

خانواده ایرانی که برای پرنده ها لانه می سازند+ تصاویر

خانواده ایرانی که برای پرنده ها لانه می سازند+ تصاویر

خانواده ایرانی که برای پرنده ها لانه می سازند+ تصاویر
 
برچسب ها: پرندگان، لانه،
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
1
بسیار زیبا امیدوارم روزی برسه که همه ما ایرانی ها یاد بگیریم که محیط زیست نیمه مهم زندگی و هویت ماست نه در برابر و مقابله با ما. واقعا که باید خسته نباشید گفت.
ناشناس
|
-
|
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
1
افرين به غيرت اين زن و خانواده ايراني
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
1
سلام، ایده بسیارمثبتیه،به عنوان یه هموطن ازشماوخانواده محترمتون تشکرمیکنم چندماهه پرندگان مختلفی درحیاط خلوت کوچک منزل مانشسته وازظرف آبی که برای آنهاقراردادیم آب میخورن کاش میشد ماهم به این لانه هادسترسی داشتیم وبا نصب آن بردیوارحیاط خلوت،پرندگان راازبی سامانی رهایی میدادیم.
دکتر پیمان صیفی
|
-
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
0
1
خواهش می کنم کسانی که شکارچی هستند به کار خداپسندانه این خانواده محترم فکر کنند و هرچه ذات پاک باقی مانده در سرشتشان فتوی داد عمل نمایند .
سرکار خانم مهندس یوسفی متشکریم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
خدا خیرتون بده این کار برکت تو زندگیتون میاره
نظر شما
ادامه