کد خبر: ۲۱۰۶۷
تعداد نظرات: ۱۵ نظر

Image result for ‫رسول خضری‬‎

رسول خضری در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی آنا در خصوص مصرف و سلامتی گوشت بوفالو اظهار کرد: روز گذشته پیرو همین موضوع از سازمان ملی استاندارد بازدید کردیم و به طور جدی پیگیر این ماجرا هستیم اما باید توجه داشته باشیم که در بحث سیاست گذاری و مشخص کردن سلامت مواد غذایی وزارت بهداشت تصمیم گیرنده است.

وی با تاکید براینکه وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است افزود: امنیت مواد و فرآورده‌های غذایی از سوی این وزارتخانه مشخص می‌شود، زیرا یک سری استاندارد‌های غذایی داریم که باید در تهیه و تولید مواد غذایی رعایت شود.

این عضو کمیسیون بهداشت یادآور شد: سازمان دامپزشکی در خصوص مباحث دام و طیور اعمال نظر می‌کند و در مورد مصرف دام برای انسان تنها وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مرجع تعیین کننده سلامت مواد غذایی هستند.

خضری گفت: در کشور شورای عالی سلامت و امنیت غذایی داریم که دبیر این شورا دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت و ریاست این شورا با رئیس جمهوری است. بنابراین تصمیم سازی، تصمیم گیری و سیاست‌گذاری با وزارت بهداشت است و نظر سازمان غذا ودارو برای ما به عنوان یکی از سازمان‌های مهم و موثر قلمداد می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی سازمان غذا و دارو را به عنوان متولی سلامت انسان‌ها دانست و گفت: قانون اساسی و اسناد بالا دستی و سیاست‌های کلی سلامت همه این‌ها اذعان دارند که سیاست گذار و تصمیم ساز وزارت بهداشت است نه وزارت کشاورزی.

وی تصریح کرد: حتی در چشم انداز ۲۰ ساله نظام آمده است که باید انسان سالمی را در حوزه ۲۸ کشور در منطقه داشته باشیم. همچنین محور سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در ۱۸ فروردین ۹۳ به صورت شفاف اذعان به این موضوع دارد که تصمیم گیری همه این مباحث با وزارت بهداشت است. بر همین اساس دامپزشکی متولی بحث دامی است نه سلامت غذایی و انسانی حتی از لحاظ قانونی و عرفی و شرعی حق اظهار نظر ندارد.

 

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
بنظر اكنون زمان پيشنهاد تشكيل وزارت يا معاونت رئيس جمهوري (چه دولتي يا بصورت NGO) است يا عنواني به همين مضمون و يا مختصرتر پرورش، بهداشت و كنترل فراورده هاي دامي و امنيت غذايي (چيزي شبيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه همه موارد در خصوص انسان را دربرمي گيرد) پيشنهاد جديد همه موارد را در خصوص دام دربرمي گيرد. به اين شكل:
سازمانهاي: - دامپزشكي بهداشت دام و آموزش و تحقيقات آن
- دامپروري و آموزش و تحقيقات آن
- شيلات و آموزش و تحقيقات آن
- حيوانات وحشي و وحوش كه الان بنظر در حوزه سازمان محيط زيست است يا نيست؟!.
- و تمام مؤسسات چه دولتي و غيردولتي مواد غذايي با منشاء دامي، فراوري، بهداشت و آموزش و تحقيقات آنها در اين وزارت يا معاونت رئيس جمهوري قرار مي گيرند.
مزاياي اين پيشنهاد:
تأكيد روي غذا با منشاء دامي كه مي تواند وجهه اي براي مطرح شدن دامپزشكي و دامپروري و شيلات و مؤسسات مربوطه در كشور باشد و اين رشته (رشته ها) را در جامعه مطرح نمايد در غير اينصورت وزارت بهداشت با يك كلمه «غذا» در شاخه «غذا و داروي خود» همه را به نفع خود مصادره كرده و مي كند مثل اظهار نظر هاي اين نمايند محترم مجلس شوراي اسلامي عضو كميسيون بهداشت و..
با اين پيشنهاد غذا (با منشاء دامي) از حوزه وزارت بهداشت خارج و توليد و بهداشت آن، نظارت بر عرضه و صادرات و واردات آن همگي در اختيار يك وزارت يا معاونت رياست جمهوري مستقل قرار گرفته و مطرح شده و مورد توجه و حمايت قرار مي‌گيرد چرا كه مقوله هاي مهمي در امنيت غذايي چه به لحاظ تأمين، بهداشت و كنترل كيفيت و پيشگيري از بيماريهاي مشتركي كه مي تواند توسط غذا با منشاء دامي سرايت نمايد و براي مثال انسان را و ساير جانوران غير پرورشي و پرورشي (مثل پرندگان و آبزيان و دامهاي كوچك) كه از پس مانده ها و غذاهاي دامي با كيفيت پايين تغديه مي كنند كه بي توجهي به اين موضوع منجر به گسترش بيماريها در كشور مي شود.
سليماني
|
-
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
بهتر است ايشان كه آگاهي كافي نداشته ودر اين امر جاهل هستند بروند متولي سلامت مردم در پلمپ كردن رستورانهاي بدون مجوز باشند كه بيش از هزار است.متذكر مي شوم كه هر گونه صادرات وواردات محصولات خام دامي بايد از فيلتر سازمان دامنپزشكي عبور كند وساير كشورها نظر وزارت بهداشت ومهر تاييد آن رادر اين زمينه قبول ندارند.اين گونه سخنها فقط جنگ رواني است.
محمد مهدی
|
-
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
کدام قانون گفته دامپزشک نمی تواند در مورد سلامت مواد غذایی که با منشا دامی باشد اظهار نظر نماید
کدام پزشک می تواند یک لاشه سلی را در کالبد گشایی تشخیص بدهد
کدام عرف و کدام شرع میگوید فردی که واحدهای کنترل بهداشت مواد غذایی با منشا دامی و واحدهای بهداشت گوشت راگذرانده حق اظهار نظر در مورد گوشت را ندارد
باید دید از این بحث ها چه نتیجه ای می خواهند بگیرند
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
0
0
Adame jahel age dahanesho bebande khubish ine ke jahalatesh moshakhas nemishe
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
0
0
ناراحت نباشین. ایشون نمی فهمه چی داره میگه. با اینکه نماینده و قانون گذاره ولی نمی فهمه قانون سازمان دامپزشکی هم قانونه و هم عرفه و از نظر شرعی هم واجد حوزه نمایندگی ولی فقیه هم هست . ایشون جو گیر شده.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
0
0
با سلام خدمت همکاران،این منشا دامی و این منشا بازی ها چیست دیگر،وظیفه دامپزشک تامین سلامت مواد غذایی و بهداشت و امنیت غذا با هر منشایی در سطح جامعه و دنیاست.
ناشناس
|
-
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
0
با سلام. اگه فردا این آقای نماینده اعلام کنه که مشکل عفونت چشم از طریق داروی آلوده،زیرمیزی های کلان،بیمارستانهای با کیفیت پایین ،برنج های آلوده ،آب آلوده به نیترات تهران و.....هزاران مشکل دیگر که وزارت بهداشت با آن درگیر است همگی ناشی از واردات گوشت بوفالوی هندی است.کسی تعجب نکنه .....................
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
0
سوالی که من دارم اینه که مگر در کشوری مثل ایالت متحده سازمان FDA مسئول سلامت غذا نیست؟ سازمان دامپزشکی هم متولی بحث سلامت دامها (که مصرف غذایی هم دارند) هست.
اما اگر گوشتی از یک کشور خارجی وارد کشورشان شود FDAباید اجازه بدهد.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
حناب آقای دامپزشک:
برحسب قوانین امریکا وظیه بازرسی گوشت بر عهده FDA هست ولی در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر این کار بر عهده سازمان دامپزشکی می باشد . لذا وزارت بهداشت ایران حق مداخله ندارد
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
خب این نشون میده که قوانین ما خیلی مشکل داره! چون همون سازمانی که وطیفش تولید هست (و دوست داره امارش رو هرسال بیشتر و بالاتر ببره) همون سازمان باید سلامت تولیداتش رو تایید کنه! بیخود نیست که اون کشور شده اقتصاد اول دنیا ولی ما....
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
روغن پالم مصرف میشه سازمان دامپزشکی طرفداری میکنه
خمیر مرغ میزنن بازم سازمان دامپزشکی دفاع میکنه
اینم که از این گوشت بوفالو
به نظرم سلامت دغدغه اصلی سازمان دامپزشکی نیست
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
همینو کم داشتیم که یک پزشک عمومی بیاد و در مورد سلامت غذا و سایر بخشهای غیر تخصصی سخن پراکنی کنه.
doktor
|
-
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
این آقا حالش خوب نیست اول حالشو خوب کنه بیاد احتمالن نظرش تغییر میکنه!!!!! شایدم جنسش زیادی خوب بوده !
doki
|
-
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
دیدارتصویر ایشان خاطره آتقی آیینه عبرت را برامان یادآوریکرد
دامپزشک
|
-
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
0
0
پیشنهاد بردن سازمان دامپزشکی به عنوان معاونت ریاست جمهوری بدون توجه به این نکته داده شده که سازمان های مشابه مانند محیط زیست از نظر بودجه و امکانات در شرایط مطلوبی نیستند.
ضمن اینکه معاونت با وزارت تقاوت دارد. هر ریاست محترم جمهوری بر طبق قانون می تواند بنا بر تشخیص خود حکم رئیس جمهور پیش از خود را لغو و سازمان را حتی در آن صورت منحل کند. بنابراین بایستی افراد دقت داشته باشند که عواقب ورود به موضوعاتی که در آن اطلاعات کافی ندارند چیست.
در هنگامی که عده زیادی از کارشناسان که فارغ از منافع مادی به استقلال سازمان دامپزشکی از وزارت کشاورزی و الحاق آن به وزارت بهداشت می اندیشند به همین دلیل است.
البته طبیعی است که در صورت تصویب مجلس لازم است که کلیه دفاتر و ادارات مشابه و موازی در وزارت بهداشت حذف شوند و همه امور مربوط به سلامت غذایی دامی و بیماری های زئوزنوز در وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی منتقل شوند و سازمان غذا و دارو در اموری فعالیت کند که گستره کاری سازمان دامپزشکی نیست.
واضح است که تأسیس این دفاتر و ادارات مشابه به دلیل عدم یک پارجگی موجود و پراکندگی نهادهای مختلف بهداشتی در کشور است و در صورت تمرکز آنها در زیر نظر یک مدیریت واحد این موازی کاری های مشکل آفرین برای کشور حتماً رخت بر خواهند بست.
در نهایت شرایط سازمان دامپزشکی پس از انتقال به شکل یک سازمان مستقل که مستقیماً فقط از وزیر بهداشت به عنوان بالاترین مقام مافوق در وزارت خانهه دستور می پذیرد به هیچ عنوان نمی تواند بدتر از وضعیت فاجعه بار فعلی در وزارت کشاورزی باشد.
جایگاهی که به دلیل نارسایی های شدید آن رشته دکترای عمومی دامپزشکی بر خلاف سابق به عنوان یکی از رشته های کم استقبال و کم ارزش در چشم شرکت کنندگان در کنکور سراسری تنزل شدید پیدا کرده است و این می توان آینده دامپزشکی و سلامت مردم را از نظر جذب استعدادهای بالای تحصیلی کشور به شدت به خظر اندازد.
نظر شما
ادامه