کد خبر: ۲۱۰۹

حکیم مهر -  رییس انستیتو پاستور ایران از تولید و عرضه واکسن آنفلوانزا تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از این پس در صورت ورود هرنوع از بیماری آنفلوانزا به کشور از جمله H1N1، توانایی آن وجود دارد که به سرعت واکسن مربوطه تولید شود.

دکتر سیدمحمدحسین مدرسی، گفت: در حال حاضر مراحل آزمایشگاهی و تست روی حیوانات واکسن آنفلوانزا طی شده و به زودی مراحل تولید نیمه صنعتی و صنعتی این واکسن آغاز می‌شود.

وی افزود: اگر برای هریک از مراحل نیمه صنعتی و صنعتی شش ماه بازه زمانی در نظر بگیریم انتظار آن است که واکسن آنفلوانزا تا ابتدای سال آینده وارد بازار دارویی کشور شود.

مدرسی، علت تاخیر در تولید واکسن آنفلوانزا را برخی تحریم‌ها در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: به دلیل این تحریم‌ها گاهی حتی برای خرید یک دستگاه آزمایشگاهی مجبوریم ماه‌ها صبرکنیم.

وی با اشاره به واکسن «مننژیت» به عنوان دیگر واکسن در دست تولید انستیتو پاستور ایران گفت: احتمالا تولید این واکسن با مشارکت خارجی‌ها انجام خواهد شد. با توجه به مطالعات انجام شده، واکسن مننژیت امسال به مرحله «کلینیکال ترایال» می‌رسد.

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به صدور تاییدیه صلاحیت بین‌المللی ایران برای نظارت بر امر تولید واکسن در منطقه نیز گفت: در حال حاضر انستیتو پاستور سالانه چهار تا پنج میلیون دز واکسن هپاتیت تولید می‌کند که با در اختیار داشتن این تاییدیه می‌توانیم خط تولید را تا دو برابر افزایش داده و به مرحله صادرات برسیم.

وی در ادامه افزود: ب.ث.ژ (واکسن سل) یکی از واکسن‌هایی است که به صورت انحصاری توسط ایران در منطقه تولید می‌شود. در صورت تاسیس سایت جدید با کمک سازمان بهداشت جهانی (WHO) تا چند ماه آینده، توانایی صادرات این واکسن به کشورهای منطقه و جهان را نیز داریم.

مدرسی درباره تولید داروهای نوترکیب در انستیتو پاستور ایران گفت: سه داروی نوترکیب استریپتوکیناز (برای مبتلایان به سکته قلبی)، اریتروپویتین (برای بیماران کلیوی و کم خونی) و اینترفرون ( برای مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بدن) در انستیتو پاستور تولید شده است که با اخذ تائیدیه نهایی به زودی به بازار دارویی کشور عرضه می‌شود.

نظر شما
ادامه