کد خبر: ۲۱۲۹

حکیم مهر -  عبدالحسین دلیمی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: زمینه ها و ظرفیت تولید انبوه واکسن گامبورو در کشور وجود دارد.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: تولید انبوه واکسن گامبورو ازطرحهای مهم امسال موسسه رازی است ضمن اینکه گامبورو که از آن به عنوان ایدز مرغی نیز یاد می شود از جمله بیماریهای خطرناک و پرتلفات طیور محسوب می شود.

وی افزود: محققان این موسسه موفق شدند سال گذشته نخستین واکسن آزمایشگاهی گامبورو را تولید کنند و اکنون درصدد ایجاد امکانات برای تولید انبوه این نوع واکسن هستیم که امیدواریم این طرح به بهترین نحو محقق و عملیاتی شود.

این مسئول بیان کرد: دانش فنی تولید واکسن گامبورو در اختیار معدود کشورهای اروپایی از جمله فرانسه ، هلند ، آلمان همچنین آمریکا است و پژوهشگران و محققان ایرانی نیز توانسته اند به این دانش دست یابند.

دلیمی اظهار داشت: در صورت تولید انبوه این واکسن در داخل، شاهد صرفه جویی اقتصادی چشمگیری برای کشور خواهیم بود و از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات نیز جلوگیری به عمل می آید.

ورود سالانه یک و نیم تا دو میلیارد دز واکسن گامبورو

وی عنوان کرد: بیماری گامبورو به عنوان یکی از مهمترین بیماری ها در جمعیت طیور شناخته می شود و سالانه یک و نیم تا دو میلیارد دز از این واکسن وارد کشور می شود.

این مسئول بیان کرد: تحقیق و تشخیص بیماریها و مطالعات علمی جهت مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و بیماری‌های مشترک انسان و دام و تحقیق و تولید واکسن و سرم و سایر مواد بیولوژیک از اهداف موسسه رازی است.

دلیمی اظهار داشت: تحقیق در زمینه مبارزه با بیماریهای دام و طیور، تحقیق در زمینه مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام تحقیق و تشخیص بیماریهای دام و طیور و تحقیق و تولید واکسنها و فرآورده‌های بیولوژیک مصرف دام و طیور و انسانی (پزشکی و دامپزشکی) از جمله وظایف اساسی موسسه رازی است.

وی خاطرنشان کرد: تحقیق در زمینه توسعه واکسنها و فرآورده‌های بیولوژیک و تولید سرمها و داروهای شیمیایی مورد مصرف پزشکی و دامپزشکی از دیگر وظایف در این زمینه است.

این مسئول عنوان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تولید سالیانه بیش از سه و نیم میلیارد (دز) انواع فرآورده‌های بیولوژیک از جمله واکسن و سرمهای مختلف پزشکی، دامپزشکی و آنتی‌ژن تشخیص آزمایشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین موسسات نوع خود در جهان و بی‌نظیر در سطح خاورمیانه شناخته می‌شود.

وی افزود: این موسسه دارای ارتباطات گسترده با مجامع شناخته شده بین‌المللی از جمله سازمان‌های بهداشت و خواربار جهانی است و از سوی دفتر مبارزه با بیماریهای واگیر دامی (مستقر در پاریس) به عنوان آزمایشگاه مرجع بین‌المللی برای تشخیص برخی از بیماری‌ها از جمله آبله بزی، آبله گوسفندی و طاعون گاوی معرفی شده است.

دلیمی اضافه کرد: این مسئله نشان بارزی از اهمیت جایگاه موسسه تحقیقات رازی در عرصه بین‌المللی است. در حال حاضر کتابخانه و مرکز اسناد علمی و تحقیقاتی موسسه رازی به عنوان کتابخانه مرجع تخصصی در زمینه بیماری‌های انسان، دام و طیور دارای حدود هجده هزار جلد کتاب ارزشمند و دهها هزار مجله و ژورنال خارجی است که از اکثر مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر جهان جمع‌آوری می شود.

وی یادآور شد: با فراهم‌آوری و سازمان‌دهی منابع و به کارگیری سایت اینترنت و بانکهای اطلاعاتی جهان و تبادل اطلاعات با مراکز علمی و معتبر بین المللی از جمله UNESCO، UNICEF ،FAO ،OIE ,WHO نسبت به فراهم‌آوری آخرین منابع اطلاعاتی روز و تکنولوژی‌های پیشرفته نقش بسزایی در تامین نیازهای اطلاعاتی علمی و ارتباطات محققین و پژوهشگران موسسه رازی و سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور را ایفا می کند.

این مسئول افزود: موسسه رازی که بزرگترین مرکز تحقیقاتی و تولیدی واکسن و سرم در کشور به شمار می رود فعالیت خود را از 83 سال پیش آغاز کرد. این موسسه که در حصارک کرج واقع است، توانایی تولید بیش از چهار میلیارد دز فرآورده های بیولوژیک اعم از انسانی و دامی را در سال دارد.

نظر شما
ادامه