کد خبر: ۲۱۸۶۹

بررسی ها و تحقیقات کارشناسان مراکز تحقیقاتی شیلات و محیط زیست، شوک حرارتی را عامل اصلی تلفات ماهیان در سواحل کیش اعلام کردند.

به گزارش خبرآنلاین، اواخر ماه گذشته بود که لاشه هزاران ماهی در سواحل کیش به گل نشست. برخی آب های آلوده را دلیل مرگ این ماهی ها و هجوم آنها به سمت ساحل دانستند. مریم محمدی، رئیس اداره محیط زیست کیش اما وجود هرگونه آلودگی آب‌های سواحل از منشأ جزیره کیش را تکذیب کرد و گفت: جزیره کیش به‌عنوان جزیره سبز شناخته شده است و از این بابت می‌تواند الگوی سایر مناطق نیز باشد.

رئیس اداره محیط زیست جزیره کیش گفت: باتوجه به گونه تلف‌شده (گونه غیرخوراکی و غیرتجاری) و همچنین تعداد اندک آن نسبت به جمعیت گله‌های میلیونی این گونه، احتمال آنکه این اتفاق بر اثر تغییر ناگهانی درجه حرارت هوا و شوک حرارتی بوده باشد، بسیار است. با این وجود با توجه به حساسیت ویژه اکوسیستم دریایی در جزایر و اهمیت حفاظت محیط زیست دریایی خصوصاً در منطقه آزاد کیش موضوع با دقت در دست بررسی است.

اما مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان محیط‌زیست مسوولیت مرگ ماهی ها را به محیط زیست مربوط ندانست و گفت: سازمان محیط زیست مسئول مزگ ماهی‌های منطقه آزاد کیش نیست و هیچ‌ مسئولیتی در این جزیره ندارد.

به دنبال تلفات ماهیان دربخش هایی از کرانه های جنوبی سواحل جزیره کیش، سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان مهمترین متولی این جزیره بلافاصله پس از این اتفاق به بررسی اوضاع پرداخت. حالا براساس تحقیقات وبررسی های دقیق انجام شده توسط کارشناسان موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی وسازمان حفاظت ازمحیط زیست کشوردلایل مرگ این ماهی ها مشخص شده است. در این تحقیقات مشخص شد آلاینده های انسانی ونفتی نقشی در این قضیه نداشته و شوک حرارتی ناشی از افزایش ناگهانی آب به عنوان علت ریشه ای تلفات ماهیان در بخش هایی از سواحل کیش اعلام شد.

این شوک به دنبال شکوفایی ناگهانی غیر سمی جلبک ها، افزایش NH4 حاصل از انباشت جوامع جلبکی غیر زنده و کاهش اکسیژن محلول روی می دهد و باعث تاثیرات منفی مرگ بار بر روی گروهی از آبزیان ناحیه کم عمق ساحلی و بخصوص گروههای حساس و غیر مقاوم می شود.

درادامه پژوهش های کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان - بندر عباس نیز به استناد تصاویر ماهواره‌ای تایید کرد در روز 20 اردیبهشت غلظت کلروفیل در آبهای منطقه کیش به میزان 110 میلی گرم بر متر مکعب افزایش یافته بود.
براساس بررسیهای کارشناسان در ترکیب ماهیان تلف شده سه گونه مشاهده و شناسایی شده است که شامل ماهی چغوک - جاشره٫ ماهی یلی - گمگام و یک مورد بادکنک ماهی بود.

اما گروه اصلی ماهیان تلف شده متعلق به گونهAtherinomorus lacunosus Hardyhead Silverside از خانواده پهلو نقره ای با اندازه های طولی کمتر از 10 سانتی متر است ومیانگین حجم وزنی این ماهیان حدود 10 تا 15 گرم است که به نظر نمی رسد کل حجم تلفات به 100 کیلو گرم هم رسیده باشد و حتی براورد اولیه حدود 60 تا 70 کیلو گرم بوده است.

آلودگی دریایی وجود نداشت

از آنجا که عده ای آلودگی های دریایی را دلیل محکمی برای این اتفاق می دانستند اما براساس این تحقیقات نزدیکترین حوزه استخراج و پالایش مجموعه سکو های دریایی و میادین بهره برداری نفتی به جزیره کیش با فاصله بیش از 80 کیلومتر جنوب شرقی (جزیره سیری) و بیش از 60 کیلومتر غربی (جزیره لاوان) واقع شده است و در بخش جنوبی جزیره کیش هیچگونه تاسیسات نفتی و صنایع سنگین مرتبط با نفت و گاز مستقر نیست .

همچنین در بررسی های این کارشناسان و دیگر آزمایشات مراکز تحقیقاتی و پژوهش های انجام شده توسط مسئولان و کارشناسان ادارات دامپزشکی، شیلات، و محیط زیست کیش بر روی ماهیان و آبزیان منطقه، هیچگونه آثار باقیمانده و یا بوی مواد نفتی بر روی نمونه های ماهیان مشاهده و گزارش نشده است.

از سویی دیگر محدوده ابهای جنوب جزیره کیش خارج از محدوده خطوط کشتیرانی تجاری (نفتکش ها) منطقه ای - بین المللی خلیج فارس است و حدود 15 مایل با مسیر کشتیرانی فاصله داردو تمام فعالیت های قایق رانی تفریحی و تند رو، جت اسکی و مسافرتی در بخش شمالی و شرق، و بخش غربی (در ارتباط با جزیره هندورابی) متمرکز است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از سازمان بنادر و دریانوردی و اداره بندر جزیره کیش و همچنین دریابانی منطقه، دراردیبهشت ماه هیچ گزارشی مبنی بر تصادم دریایی و یا غرق شدن شناور ثبت و اعلام نشده است.

درپایان این تحقیقات مشخص شد با استناد به اعلام پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان - بندر عباس مبنی بر بالابودن میزان کلروفیل در روز20 اردیبهشت در آبهای منطقه کیش تنها علت بروز این اتفاق شوک حرارتی ناشی از افزایش ناگهانی آب است.

گونه ماهی تلف شده دراین اتفاق ارزش شیلاتی - اقتصادی نداشته و همچنین با توجه به عدم حضور آلاینده های محیطی مانند ترکیبات نفتی و فلزات سنگین و نیز ترکیبات سمی ناشی از کشند قرمز (Red Tide)، ضمن اینکه دلیل تلفات، آلاینده های نفتی و ترکیبات سمی نبوده برای بهداشت و سلامت جوامع انسانی نیز خطر آفرین نیست.

گفتنی است درحال حاضرجزیره کیش زیستگاه حدود 700 راس آهو٫ 170گونه پرنده و محل زندگی دو گونه کمیاب از لاپشت های جهان به نام پوزه عقابی وسبز است. همچنین اطراف این جزیره تا عمق 8 متری پوشیده از مرجانهای حاشیه ای ومملو از تعداد بیشماری از ماهیان وسایر آبزیان جوامع مرجانی است.

 

خبر مرتبط:

تلفات ماهیان جزیره کیش احتمالاً در اثر شوک حرارتی بوده است

مرگ آبزیان در سواحل جزیره کیش ادامه دارد

هزاران ماهی در جزیره کیش تلف شدند

 

 

نظر شما
ادامه